دوشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۷
تحليل شعر مقاومت در «بيداري كلمات»

كتاب «بيداري كلمات» با موضوع بررسي و تحليل شعر مقاومت، توسط انتشارات روايت فتح منتشر شد. مقالات موجود در اين اثر به كوشش جواد محقق گردآمده‌اند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)‌، «بيداري كلمات» شامل 13 مقاله است. نخستين مقاله با عنوان «جلوه‌هاي پايداري در شعر استاد بهزاد كرمانشاهي» نوشته احمد سليمي بر‌ آن است تا با استفاده از اشعار مورد نظر كه جان مايه‌ اصلي آن‌ها پايداري و مقاومت است، اثبات كند آنچه در ‌افسانه‌ها خوانده شده و در روياها ديده شده، در دفاع مقدس نه رويا و نه مكاشفه بوده‌اند، بلكه حقيقتا ديده شده‌اند.

«چند ورطه در راه يك رود» اثر حبيب‌الله بخشوده، مقاله‌ ديگري است كه سعي شده در آن جريان ادبي «شعر مقاومت اسلامي» نشانه‌گذاري شود و در محك نقد و نظر قرار گيرد. 

مقاله «بررسي بن‌مايه‌هاي ادبيات پايداري در شعر نزار قباني» نوشته مريم جلالي‌نژاد با روش توصيفي – تحليلي به بررسي ادبيات پايداري در اشعار سياسي نزار قباني پرداخته است.

علي خوشه‌چرخ آراني نیز در مقاله «موضوعات شعر مقاومت و پايداري جهان» به بررسي تطبيقي بخشي از شاخه‌هاي ادبيات در‌ آثار شاعران جهان در 3 موضوع كلي بيان اهداف آرماني، توضيحات شجاعانه و تمجيد پيروزي‌ها و مرثيه و سوگواري‌ها پرداخته و در قالبي جزئي‌تر به موضوعات مشترك ادبيات پايداري جهان اشاره دارد.

مقاله «خنديدن با لبان زخم» از عبدالرضا رضائي نيا هم درنگي بر شعر احمد مطر (شاعر عرب) دارد و در مقاله «گفتمان حماسه و پايداري در شعر عبدالوهاب بياتي» تحقيق مشتركی از علي سليمي و فاروق نعمتي، قرار دارد.

مقاله «ادبيات پايداري» نوشته محمدرضا سنگري به مباحثي نظير ويژگي‌ها، شاخص‌ها، زمينه‌ها و ‌عوامل رواج ادبيات مقاومت و ادبيات مقاومت در ايران توجه کرده است.

كامران شرفشاهي در مقاله «نهضت بيداري اسلامي در آيينه‌ ادبيات مقاومت» روايت‌هاي شاعرانه از حماسه بيداري اسلامي را بررسی کرده و حميدرضا شكارسري در مقاله «از تبليغ تا تعقل» شعر دفاع‌مقدس و شعر مقاومت را با تكيه بر اشعار شاعران ايراني درباره جنگ 33 روزه در لبنان تطبیق داده است. 

در ادامه كتاب «بيداري كلمات»، از غلامرضا كافي مقاله «پيوند با تاريخ، ويژگي‌ سبكي ادبيات پايداري در شعر ايران و جهان»، از شراره كامراني مقاله «فرياد هستي يك ملت» با نگاهي به شعر‌هاي نصرالله پرتو نادري، شاعر افغانستاني، از علي سليمي و رضا كياني مقاله «نقطه‌هاي پايداري در شعر شاعر فلسطيني معاصر، فاروق مواسي» و از اكبر ميرجعفري مقاله «زاد روز و زاد بوم ادبيات پايداري» قرار گرفته‌اند.

اين كتاب در قطع رقعی و 193 صفحه با شمارگان 2200 نسخه و بهاي 37 هزار ريال از سوي انتشارات روايت فتح منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط