به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پارسایی در کتاب جدید خود به تجزیه و تحلیل 14 نمایشنامه از نمایشنامهنویسان معاصر پرداخته است تا همانگونه که در پیشگفتار کتاب عنوان کرده موثرترین روش را برای آموزش ساختار نمایشنامه و تجزیه و تحلیل تجربی و عملی آن ارایه کند.
نمایشنامههای بررسی شده در این کتاب عبارتند از «آینه، وقت آفتاب» اثر سعید تشکری، اثر «صبح صادق» اثر محمد رضا برماریون، «دهانی پر از کلاغ» اثر جمشید خانیان، اثر «چهار خاطره» اثر مسعود سمیعی، «با من مثل دریا» اثر جواد کاسهساز، «چرخ هشتم» اثر علیرضاحنیفی، «خاک سبز» اثر سید حسینفدایی حسین، «آن سوی رویاهای من» اثر محمدرضا آریانفر، «بوی خوش جنگ» اثر عبدالرضا حیاتی، «نخل و کوسه» اثر ناصح کامکاری، «هنگامه» اثر محمود ناظری، «مروارید» اثر عبدالحی شماسی، «شکسته بخوان» اثر علی رویینتن و «درتنگنای خرابهها» محمدرضا بیگناه.
نویسنده در مقدمه کتاب اشاره میکند که «موثرترین روش برای آموزش ساختار نمایشنامه تجزیه و تحلیل تجربی و عملی آن است، زیرا اینکار نکات مهم و ظریفی را در ارتباط با برداشت نویسندگان از ساختار و درونمایه یک نمایشنامه آشکار میسازد.» این مساله که رویکرد کتاب را نشان میدهد، موضوع بسیار مهمی است که تاکنون در کتابهای دیگر یا پرداخته نشده یا اینکه بسیار کم و در حد تحلیل یک قسمت از کوتاه یک نمایشنامه (البته آن هم آثار خارجی) به این رویکرد توجه شده است و از این منظر این کتاب قابل توجه است.
نمایشنامههای بررسی شده در این کتاب آثار حوزه دفاع مقدس است. نویسنده در حین تحلیل نمایشنامهها نقصهای ساختاری قصهها و همچنین چگونگی پرداخت بهتر به پرسوناژها را بر اساس اصول فنی نمایشنامهنویسی یادآور میشود، بنابراین این کتاب میتواند برای نویسندگانی که آثارشان در کتاب بررسی شده مفید باشد.
همچنین بیان نقصهای این آثار سطح کیفی این حوزه را بالا خواهد برد. به باور بسیاری از منتقدان در این دهه نمایشنامههای حوزه دفاع مقدس دچار تکرار مضامین و شعار زدگی شدهاند، بنابراین این کتاب میتواند از بسیاری اشتباهات نمایشنامهنویسان نسل جوان جلوگیری کند.
به عنوان نمونه با نقد و بررسی نمایشنامه «صبح صادق» نویسنده شتاب در پردازش یک موقعیت نمایشی را شرح داده و اشکالاتی که این امر باعث میشود را گوشزد میکند. البته نویسنده تنها به اشکالات نمیپردازد، بلکه تکنیکهای خوب اثر را هم یادآور میشود تا مخطبان این تکنیکها را هم مدنظر داشته باشند. باز هم به عنوان مثال در همین نمایشنامه صبح صادق پارسایی از دیالوگهای موجز و نمایشی این اثر و همچنین استفاده صحیح نویسنده از «اصل غافلگیری» در نگارش نمایشنامه تمجید بسیار میکند.
یکی دیگر از مباحثی که این کتاب به مخاطبان انتقال میدهد «درونمایه» نمایشنامهها است. مخاطبانی که قصد دارند در آینده نمایشنامهنویس شوند، چگونگی پردازش درونمایه اثر را به طور مناسب و علمی و آکادمیک فرا خواهند گرفت.
«نگرههای نمایشی و نانمودههای ساختاری» با قلم حسن پارسایی را انتشارات سوره مهر در 185 صفحه و بهای سههزار و 900 تومان منتشر کرده است.
پارسایی نویسنده، مترجم و منتقد ادبی و هنری است و دو دوره نیز از طرف کانون ملی منتقدان تئاتر به عنوان منتقد برتر سال انتخاب شده. از جمله کتابهای منتشر شده پارسایی می توان به «نمایش زیر نقد و نگاه»، «گمشدگان هم آواز میخوانند» و ترجمههای «وظایف كارگردان در تئاتر» نوشته هیو موریسون و «تئاتر عروسكی: تاریخچه عروسكها و انواع تئاتر عروسکی» نوشته گونتر بیمر، اشاره کرد.
دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۵
نظر شما