ناهيد مهدوي اصل، مدير نشر «بازي قصه ها» در نشست «نويسندگان، تصويرگران و ناشران چگونه ميتوانند در بازار جهاني و كشورهاي اروپايي خود را مطرح كنند؟» گفت: بايد براي موفقيت در بازارهاي جهاني نشر و كتاب نيازسنجي كنيم و براي اين كار حتي شرايط جوي كشوري را كه مي خواهيم آثارمان را در آنجا بفروشيم نيز مورد بررسي قرار دهيم./
مهدوي اصل در اين نشست، گفت: رقباي جهاني، رقبايي چيرهدستاند. نويسندگان،ناشران و تصويرگران ايران بايد به فضاهاي بينالمللي آشنا باشند تا بتواند آثاري جهاني توليد كنند. بعضي از آن ها در مجامع بين المللي شركت نميكنند و به همين دليل، آثارشان به روز نيست.
وي افزود: با حضور در نمايشگاههاي بينالمللي کتاب و نشر، احساس ميكنيد كه متعلق به يك مكان جغرافيايي خاص نيستيد، انرژي ميگيريد و سعي ميكنيد در نمايشگاه بعدي قدرتمند شركت كنيد. اين نمايشگاهها حتي در نوع ملاقات و نوع نگاه به كار تغيير ايجاد ميكند.
مهدوي بيان كرد: براي حضور در نمايشگاههاي خارجي بايد فرهنگ سازي كنيم. وقتي مبحث كپي رايت به ايران آمد بسياري از ناشران و نويسندگان به اكراه در اين مورد صحبت ميكردند. مثلا چند سال پيش قرار بود جلسهاي در مورد كپي رايت برگزار شود. چون همه حاضران اطلاعات اندكي راجع به كپي رايت داشتند از اين جلسه ميترسيدند. اما الان وقتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جلسهاي را در اين زمينه برگزار ميكند، همگي با اين مبحث آشنايند. پس بايد به مرور، حضور در مجامع بين المللي را در بين ناشران، تصویرگران و نويسندگان نهادينه كرد.
وي با اشاره به اينكه ناشران براي حضور در نمايشگاههای بينالمللي كتاب و نشر،نياز به حمايت نهاد يا شخص خاصي ندارند، گفت: درسالهاي اخير، آژانسهاي ادبي به وجود آمدهاندكه حضور در مجامع بين المللي را براي ناشران، نويسندگان و تصويرگران تسهيل ميكنند و در واقع آنها پل ارتباطياند.
مهدوي اصل ادامه داد: اين آژانسها به دليل فعاليتهاي بينالمللي كه داشتهاند در اين زمينه داراي تجربهاند. آنها به ناشران، نويسندگان و تصويرگران كمك ميكنند تا بتوانند در كشورهاي ديگر ناشران و حامياني پيدا كنند و با آنها قرارداد ببندند.
بيست و پنجمين نمايشگاه بينالمللي كتاب تهران تا 23 ارديبهشت در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.
نظر شما