به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از مدیرانی که حضوری کامل در نمایشگاه کتاب داشت، علیرضا اسماعیلی مدیر موسسه متن، فرهنگستان هنر است. بنا به گفته علی معلم دامغانی انتشارات فرهنگستان هنر با 50 عنوان کتاب جدید در حوزه هنر به نمایشگاه بیستوپنجم آمد. این تعداد کتاب از منظر آماری قابل توجه است. اسماعیلی میگوید: حضور در غرفه نمایشگاه کتاب به لحاظ آنکه یک ارتباط مستقیم و بدون واسطه بین ناشر و مخاطبانش ایجاد میکند، از نظر نیازسنجی برای کارهای آینده بسیار مفید است، یعنی فرهنگستان با دانستن نیازهای مخاطبان بهتر میتواند در چاپ آثار تصمیم گیری کند.
وی افزود: همچنین حضور در غرفه باعث تبادل نظر بین ناشر و مخاطبان اصلی کتابها میشود و این میتواند در برنامهریزی نشر کمک شایانی باشد، چرا که مخاطبان بهتر بتوانند کمبودهای این حوزه را بازگو کنند، کمبودهایی که شاید ناشران کمتر متوجه آن شوند.
اسماعیلی در ادامه به وضعیت غرفه انتشارات فرهنگستان هنر در طول برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: مخاطبان کتابهای انتشارات فرهنگستان هنر عمدتا دانشجویان رشتههای مختلف هنر، اعضای هیات علمی دانشکدههای مختلف هنری در سطح کشور و همچنین پژوهشگران، نویسندگان و نظریهپردازان هنری و فرهنگی هستند، در حین برگزاری نمایشگاه کتاب بسیاری از این عزیزان در غرفه انتشارات حضور پیدا کرده و با من به بحث و تبادل نظر در مورد وضعیت کتابهای حوزه هنر و همچنین کتابهای تولیدی خود فرهنگستان پرداختند و ما سعی میکنیم که از نظرات آنها کمال استفاده را ببریم.
نشر افراز بیشتر در حوزه ادبیات و هنر فعال است، این نشر با 100 عنوان کتاب جدید به نمایشگاه بیستوپنجم آمد. اعظم کیانافراز مدیر این نشر نیز حضور بسیاری در نمایشگاه داشت. کیانافراز به خبرنگار «ایبنا» گفت: نمایشگاه فرصت مناسبی برای من ناشر است که با مخاطبم آشنایی پیدا کرده و در ضمن ارتباط مستقیم از سلیقه آنها مطلع شوم و خواستههای آنها را بدانم.
کیانافراز در ادامه اشاره کرد که بیشتر بر اساس اطلاعاتی که از نمایشگاه به دست می آورد، برنامه سالانه نشر افراز را تهیه میکند.
محمد حسین کریمیپور مدیر مسوول دو انتشارات ساقی و روایت فتح اعتقاد دارد که نشر کتاب یک فرآیند پیچیده است و ناشر به هیچ عنوان نباید فکر کند که با چاپ کتاب رسالتش تمام شده است، بلکه او باید برای حفظ اقتصاد نشرش به فرآیند توزیع نگاه کند.
به نظر کریمیپور، یک ناشر تنها با نیازسنجی میتواند به تولید کتابهای فاخر و کاربردی بپردازد، در این راستا ناشر می تواند اطلاعات خود را از یک تعامل تنگاتنگ و حضوری با مخاطب به دست آورد.
همچنین به زعم کریمیپور یکی از نیازهای اصلی یک ناشر، داشتن یک شبکه توزیع فعال است. اگر ناشری کتاب را تولید کند و توزیع آنرا به دیگران واگذار کند، به هیچ عنوان موفق نخواهد بود.
کریمیپور درباره علت حضور خود در غرفه نشر ساقی و روایت فتح به «ایبنا» گفت: من هدف چند منظورهای از حضور فیزیکی در غرفههای نشر ساقی و روایت فتح در نمایشگاه کتاب داشتم. نخست اینکه کیفیت کتابهایی ارایه شده و همچنین چگونگی توزیع کتابها را ارزیابی کنم، یعنی به نحوی میخواهم تعامل مخاطب با کتابها و همچنین تاثیر تبلیغات برای کتابهای تولیدی این دو نشر چگونه بوده است.
وی افزود: بحث دیگر این است که به هر حال مخاطبی که در نمایشگاه با کتابهای من مواجه میشود سوالاتی درباره کتابها یا در مورد رویکرد من در حوزه فعالیتم، مطرح میکند. این باعث میشود که برداشت و ارزیابی مخاطب از فرم و محتوای کتابها به من منتقل شود و من میتوانم از این ارزیابی اگر کتابهای تولید شدهام نیاز به اصلاح دارند، آنها را اصلاح کنم. باید خاطر نشان کنم که این مساله جز با گفتوگوی مستقیم من با مخاطب امکانپذیر نخواهد بود.
کریمیپور همچنین به مقوله نیازسنجی اشاره کرد و گفت: نیازسنجی یکی دیگر از بهرههای من از تعامل با مخاطب است. مخاطب با پرسشهای خود به حوزهای میآید که من در آن فعال هستم. در این راستا حتی من در صحبت با مخاطبانم ایدههای فراوانی به ذهنم میآید. علاوه بر دیدن نیازهای مخاطب، ایدهپردازی برخی از مخاطبان هم به من کمک میکند برای برنامهریزیهایی که به جهت ورود به عصر جدید کاری لازم است. بنابراین در این تعامل خلا اطلاعاتی بین من و مخاطب پوشش داده میشود.
کریمیپور در ادامه گفت: به عنوان مثال من فکر میکنم که کتابی را باید در موضوع سینماگران کلاسیک منتشر کنم، این فکر را در نمایشگاه با مخاطبان مطرح کرده و عکسالعمل آنها را میسنجم، آیا این کتاب نیاز است یا اینکه خیر؟ همچنین من در نمایشگاه با دیدن غرفههای دیگر رفتار دوسویه غرفهدار آنها و مخاطب و همچنین پرسشها و یا درخواستهای مخاطب از دیگر غرفهها را ارزیابی میکنم. بنابراین مدت حضور من فقط به حضور فیزیکی در غرفه خودم محدود نمیشود، محور من مخاطب است و هرجا که او حضور داشته باشد من هم حضور خواهم داشت.
مدیر انتشارات روایتفتح و ساقی افزود: البته انتشارات روایتفتح و ساقی هرکدام کارگروه و اتاق فکرهای خاص خود را دارند و روال کاری نشر کتاب در این دو انتشارات این است که حتما باید کتاب از داخل این کارگروهها بیرون بیاید تا منتشر شود و به هیچ عنوان کتابی بدون ارزیابی کارگروه در دو نشر روایت فتح و ساقی منتشر نخواهد شد. البته به جز اعضای کارگروه من از کارشناسانی که حرفی برای گفتن دارند هم استفاده میکنم و مجموع این موارد برنامه سالیانه این دو انتشاراتی را مشخص میکند.
کریمی پور در پایان با اشاره به طرحهای جدید نشر ساقی گفت: یکی از برنامههایی که در کارگروه سینما تصویب شده تاریخ تحلیلی سینمای ایران از سال 1289 تا 1357 است که جلد نخست آن چندی پیش به پایان رسید. هفت کارشناس برجسته سینما در کارگروه ساقی در مدت یک سال هر پنجشنبه به طور مرتب در جلسات خود محورهای این فرهنگ 6 جلدی را مشخص کردند. همچنین در خصوص ژانر و انواع آن 5 کتاب در دست تهیه است، نخستین جلد آن ژانر وحشت است و دیگری اختصاص به بررسی مفاهیم نظری و آکادمیک در مبحث ژانر دارد. کتابهای دیگر هم ژانر خانوادگی و ژانر جنگی است.
نشر ساقی دو کارگروه فعال در حوزه سینما و هنرهای تجسمی دارد. از اعضای کارگروه سینمای این نشر میتوان به، مسعود فراستی، حسن حسینی، فریدون جیرانی و جمال امید اشاره کرد. همچنین مرتضی گودرزی، حبیبالله صادقی، مسعود شجاعی طباطبایی نیز از اعضای کارگروه هنرهای تجسمی هستند.
شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
نظر شما