یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۱
استفاده از فناوری‌های روز دنيا برای تعامل با كاربران كتابخانه‌ها

عضو هیات علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران بر استفاده كتابداران از ابزارهايي مانند تلفن همراه و شبكه‌هاي اجتماعي تاكيد كرد و گفت: با استفاده از اين ابزارها مي‌توان با كاربران تعامل داشته، به آن‌ها اطلاعات داد و بازخورد نظراتشان را دريافت كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پنجمین همایش تخصصی کتابداری و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با عنوان «فناوری‌های جدید ارتباطی تحت وب برای ارتباط بیشتر کتابداران و کاربران» صبح امروز(31 ارديبهشت) و با سخنرانی کیوان کوشا، عضو هیات علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

وي در ابتدا درباره فناوري‌هاي پيشرفته‌اي كه اكنون توسط كتابداران استفاده مي‌شود، سخناني را ارايه كرد و گفت: كار كتابداران تنها ارايه سرويس‌هاي معمولي كتاب به مراجعه‌كنندگان نيست بلكه بايد بتوانند استعدادها و نيازهاي مخاطبان را شناسايي كنند و به آن‌ها پاسخ گويند.

وي ادامه داد: اكنون در كتابخانه‌ها نيز تنها منابع چاپي مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و منابع ديجيتالي نيز به منابع اضافه شده است.

اين استاد كتابداري در ادامه با اشاره به سايت‌هايي كه امكان به اشتراك‌گذاري منابع را براي كتابداران فراهم مي‌كند، افزود: سايت‌هايي چون «دراپ باكس» فضاي زيادي را در اختيار كتابداران قرار مي‌دهد تا با استفاده از آن منابع خود را به اشتراك بگذارند.

كوشا همچنين درباره خدماتي كه توسط تلفن همراه مي‌توان به مراجعه‌كنندگان كتابخانه‌ها ارايه كرد، توضيح داد: اكنون مي‌توان با استفاده از گوشي‌هاي جديد تلفن به‌ويژه براي گوشي‌هاي آي پد و آي فون خدمات زيادي را ارايه كرد.

وي اضافه كرد: به طور مثال مي‌توان از طريق دوربين موبايل باركدهاي روي كتاب‌ها را اسكن و در صورت اتصال به اينترنت، اطلاعات كتابشناختي آن‌ها را مشاهده كرد. 

وي تصريح كرد: همچنين مي‌توان كتاب‌ها را به صورت آنلاين خريداري كرد و يا در صورت موجود بودن در كتابخانه‌ آن‌ها را امانت گرفت.

عضو هيات علمي دانشگاه‌ تهران گفت: كتابخانه‌ها از طريق تلفن همراه برنامه‌هايي را ارايه مي‌دهند كه با استفاده از آن مي‌توان از ساعت كاري كتابخانه‌، محل قرار گرفتن كتاب‌ها در كتابخانه و ... اطلاع يافت.

اين مدرس كتابداري با بيان اين‌كه كتابخانه كنگره آمريكا با استفاده از تلفن همراه تور مجازي كتابخانه به كاربران ارايه مي‌دهد، افزود: البته اكنون برخي از كتابخانه‌هاي ايران نيز فايل‌هاي خود را روي شبكه اينترنت قرار داده‌اند و كاربران با اسكن كد كتاب مي‌توانند اطلاعات كتابشناختي را مشاهده و يا حتي اين منابع را خريداري كنند. فروش منابع كتابي مي‌تواند براي كتابخانه‌ها به عنوان يك منبع درآمدزايي تبديل شود.

كوشا در بخش ديگري از سخنانش درباره شبكه‌هاي اجتماعي و كاربرد آن براي كتابداران سخناني را ارايه كرد و گفت: استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي مي‌تواند به كتابداران كمك كند تا به مراجعه‌كنندگان خود خدمات مرجع مجازي ارايه دهند و يا حتي با ساير همكاران خود در كتابخانه‌هاي ديگر در تعامل باشند.

اين استاد كتابداري بر شناخت كتابداران از فناوري‌هاي روز مانند تلفن همراه تاكيد كرد و افزود: امروز كاربران شناخت كاملي از خدماتي كه مي‌تواند توسط تلفن همراه ارايه شود، دارند و به همين دليل كتابداران نيز بايد با اين فناوري آشنا شوند؛ چرا كه شايد در 5 سال آينده ناگزير از ارايه خدمات توسط اين ابزار باشند.

به گفته كوشا، اكنون در شبكه‌هاي اجتماعي برخي فايل‌هايي وجود دارد كه در آرشيو‌هاي تاريخي كتابخانه استراليا موجود نيست و اين نشان دهنده پتانسيل بالاي اين شبكه‌ها در ارايه اطلاعات به كاربران است.

وي تاكيد كرد: از طريق شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توان بازخورد نظرات كاربران را دريافت كرد و به مخاطب نيز اطلاعات داد البته در صورتي كه كتابدار متعهد و علاقه‌مند به استفاده از اين ابزار باشد.

در پايان اين همايش تخصصي به پرسش‌هاي حاضران پاسخ داده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها