سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
عرضه كتاب‌هاي چاپ جديد در نمايشگاه‌هاي استاني

ناشر و كتابفروش كتاب دكتر شريعتي اروميه از استان آذربايجان غربي گفت: برگزاركنندگان نمايشگاه‌هاي استاني كتاب بايد نظارت كنند تا در اين نمايشگاه‌ها، كتاب‌هاي چاپ جديد بيشتري ارايه شوند.-

رضاقلي عبادي در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: از آن‌جا كه نمايشگاه استاني كتاب حداكثر دو‌بار در سال در هر استان برگزار مي‌شود و ناشران هم متصديان غرفه ها را به نمايشگاه اعزام مي كنند، تاثير زيادي بر گسترش فرهنگ مطالعه و همچنين افزايش سرانه كتابخواني در استان‌ها ندارد‌، زيرا متصديان غرفه‌ها اغلب در حوزه اطلاع‌رساني و هدايت مخاطبان به سمت كتاب‌هاي مورد نيازشان آموزش نديده‌اند.

وي مدعي شد كه بيشتر كتاب‌هاي ارايه شده در نمايشگاه‌هاي استاني، چاپ قديم‌اند و ناشران به دليل فروش با تخفيف كتاب، اغلب كتاب‌هاي چاپ جديد را در اين نمايشگا‌ه‌ها عرضه نمي كنند و همين موضوع سبب كاهش سطح كيفي نمايشگاه‌هاي استاني مي‌شود.

مدير نمايشگاه كتاب دكتر شريعتي همچنين با انتقاد از زمان برگزاري نمايشگاه‌هاي استاني پيش از شروع سال تحصيلي تاكيد كرد: ناشران نبايد با فروش كتاب‌هاي چاپ قديم، بازار فرهنگي فروش كتاب را پيش از شروع سال تحصيلي و به ويژه ترس از انبار شدن كتاب‌هاي قديمي، به بازار سياه تبديل كنند.
عبادي گفت: در نظر گرفتن تخفيف 40 درصدي براي نمايشگاه استاني كتاب، فقط براي جذب مخاطب مقطعي، آن هم براي فصلي از سال است، در حالي كه پايين آوردن قيمت كلي كتاب در طول سال و در نظر گرفتن يارانه مناسب كاغذ براي ناشران استاني توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها، به حفظ بازار فروش كتاب و توسعه فرهنگ كتاب‌خواني به شيوه صحيح درطول سال منجر مي‌شود.

ناشر  و فروشنده كتاب اروميه‌اي با انتقاد از فروش بن‌هاي كتاب در نمايشگاه استاني عنوان كرد: داد و ستد بن كتاب و هزينه كردن پول حاصله از آن براي خريد اقلام غير‌فرهنگي، كار اشتباهي است كه دسترسي مخاطبان اصلي كتاب را به دليل مشكل اقتصادي با دشواري روبه‌رو مي‌كند. همچنين در شيوه واگذاري بن‌هاي كتاب به اشخاص نوعي تبعيض مشهود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها