به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شیری، وضعیت تمایل به بازار کتاب و به ویژه داستان و رمان را در فصل تابستان اینگونه ارزیابی کرد: به طور مسلم بسیاری از جمعیت کتابخوان کتابهای مورد نیاز خود را از نمایشگاه خریداری میکنند و شاید حتی برای یک سالشان از نمایشگاه کتاب میخرند. به همین دلیل یکی از عوامل کم فروش شدن کتاب در فصل تابستان، نمایشگاه است.
وی با ارایه چند پیشنهاد در این باره افزود: اگر در تابستان نیز نمایشگاههایی با تخفیف ویژه برگزار شوند، میتوان به این بازار تلنگری زد؛ ضمن آنکه نباید بحث جشنوارههای فرهنگی در یک فصل خاص خاتمه یابند.
این منتقد گفت: شهرداریها کارهای موثری میتوانند برای تبلبغ کتاب در سطح شهر انجام دهند؛ ضمن اینکه با وجود همه این برنامهها این روزها عامل اصلی کم اقبالی به کتاب، گرانی کالاست که مردم ترجیح میدهند در وهله اول نیاز به خوراکی را در این وضعیت تامین کنند و این مساله حتی برای ما قشر فرهنگی و کتابخوان نیز صادق است.
شیری تصریح کرد: به اعتقاد من نهادهایی مانند آموزش و پرورش، شهرداری و وزارت ارشاد میتوانند در جایگاه خود به مساله کتاب شکل فعالتری بدهند.
وي افزود: اطلاعرسانی عمومیتر برای آثار تازه و خوب میتواند آگاهی در زمينه تولید کتاب را در جامعه افزایش دهد؛ مثلا فهرست «لاکپشت پرنده» که قرار است ضمیمه پژوهشنامه ادبیات کودک شود و انتشارات افق بانی آن است، حرکت بسیار خوبی برای آشنا شدن کودکان و نوجوان با کتاب است چرا که بچهها معمولا نمیدانند چه بخوانند و از چه طریق باید به طور واضح از تازههای نشر مطلع شوند.
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶
نظر شما