سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
سرفصل‌های رشته چاپ نیازمند بازنگری و به‌روز رسانی است

کارشناسان و دانشجویان حاضر در پنل «چاپ و دانشجو و چاپ و آموزش» در سومین روز از کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ بر ضرورت بازنگری و به‌روز رسانی سرفصل‌های رشته‌های چاپ در دانشگاه‌های کشور تاکید کردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنل «چاپ و دانشجو و چاپ و آموزش» در سومین روز از دومین کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ، دیروز (26 تیرماه) در دانشگاه هنر با حضور استادان، دانشجویان و فعالان حوزه چاپ و گرافیک برگزار شد.

در ابتدای مراسم، خدایار صادقی دبیر کنفرانس درباره اهداف برگزاری این پنل گفت: برای درک انتظارات و نیازهای دانشجویان چاپ و گرافیک و در اختیار قرار دادن تریبونی برای بیان این انتظارات، پنل چاپ و دانشجو با عنوان «دانشجو، انتظارات، باورها و انگیزه‌ها» در این کنفرانس گنجانده شد.

در پنل «دانشجو، انتظارات، باورها و انگیزه‌ها»، جمعی از فارغ‌التحصیلان رشته چاپ و گرافیک مانند پروین رستگار، منیره عظیمی، حسین یاراحمدی، آرش سپاس‌مقدم و بردیا شاه‌مرادی حضور داشتند. 

یاراحمدی، درباره وضعیت فارغ‌التحصیلان رشته چاپ گفت: متاسفانه بعد از حدود 10 سال از راه‌اندازی رشته چاپ در کشور، برنامه‌ای برای استفاده از پتانسیل فارغ‌التحصیلان این رشته وجود ندارد.

سپاس‌مقدم که مسولیت بخش IT مركز آموزش علمي ـ كاربردي، فرهنگ و هنر واحد شماره 5 را نیز بر عهده دارد، عنوان کرد: در سال‌های اخیر مدرک‌گرایی در دانشگاه‌های ایران رواج پیدا کرده و برخی از دانشجویان نیز از دانش بالا و تخصص کافی برخوردار نیستند.

عظیمی اظهار کرد: از فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای ارتقا دانش و بهره‌وری بیشتر در صنعت بهره گرفته نمی‌شود. برای تشکیل و تداوم انجمن‌ها و کانون‌های فارغ‌التحصیلی نیاز به مدیریت قوی است.

وی افزود: برای حفظ ارتباط دانشجویان با صنعت نیاز به دوره‌های کارآموزی طولانی و هدفمند است. 

فارغ‌التحصیلان چاپ نیازمند تشکلی سازمان یافته 
در ادامه پنل، صادقی با تاکید بر این‌که اگر تشکل‌های دانشجویی قوی باشند، دانشگاه می‌تواند با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کند، گفت: در حقیقت تشکل‌های دانشجویی نیاز به هویت و سازماندهی مشخصی دارند.

شاه‌مرادی افزود: علم‌آموزی و دانش کسب کردن به تنهایی کافی نیست بلکه دانشجویان باید توانایی تدریس نیز داشته باشند. در این راستا استفاده از دانشجویان این رشته به عنوان دستیار استادان به این روند یاری می‌رساند.

وی اظهار کرد: رشته چاپ نیاز به تشکل و یا کانون فارغ‌التحصیلانی دارد که ارایه دهنده خدمات صنفی باشند.

در ادامه پنل درباره واحدهای درسی و سرفصل‌های تدوین شده رشته چاپ، از سوی رستگار و سایر حاضران در پنل نظراتی ارایه شد و بازنگری و تدوین سرفصل‌های جدید برای رشته چاپ و گرافیک به عنوان راهکاری برای به‌روز رسانی این رشته‌ها مطرح شد.

در ادامه، سخنرانی با موضوع «مقایسه دروس دانشگاهی چاپ در ایران و خارج از کشور» از سوی «زهرا قربانی برزی» دانش‌آموخته رشته چاپ صورت گرفت. وی در این سخنرانی به مقایسه آماری تعداد واحد‌های تئوری، عملی، سمینار‌ها و پروژه‌های ارایه شده در رشته‌های چاپ دانشگاه هنر و مركز آموزش علمي ـ كاربردي، فرهنگ و هنر واحد شماره 5 با دانشگاه‌های آلمان، هند و آمریکا پرداخت.
 
رشته چاپ باید به صورت کارگاهی تدریس شود
وی در این سخنرانی بر اهمیت دروس کارگاهی یا عملی در رشته چاپ تاکید کرد و گفت: رشته چاپ باید عملی باشد و نیاز به گنجانده شدن واحدهای مدیریتی در رشته چاپ و نشر دارد. همچنین لزوم ارایه سمینار برای دانشجویان کارشناسی این رشته درنظر گرفته شود.

در بخش پایانی، سخنرانی با موضوع «چاپ و آموزش» توسط پویک فرزانه‌پور، مدرس دانشگاه الزهرا و پنل «لزوم و چالش‌های ارتقای کیفیت آموزش چاپ در ایران» با حضور استادان چاپ دانشگاه‌های هنر، واحد شماره 5 و مدرسان گرافیک دانشگاه الزهرا برگزار شد.  

در روز سوم کنفرانس، پنل «چاپ و کنترل کیفیت» در سرای اهل قلم خانه کتاب و پنل «چاپ و کاربردهای امنیتی» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برپا شد.

دومین «کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ» تا 28 تیرماه ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها