یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
شرح زندگی و خاطرات سعدی افشار با «عالیجناب سیاه»

کتاب «عالیجناب سیاه» با عنوان فرعی «زندگی و خاطرات سعدی افشار»، به قلم لاله عالم توسط نشر پوینده منتشر شد. «عالیجناب سیاه» نخستین کتاب درباره سعدی افشار، بازیگر شهیر نمایش‌های سنتی و تخت حوضی با مقدمه قطب‌الدین صادقی به چاپ رسيده است.-

لاله عالم به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: کتاب قبلی‌ام «دیدار با چهره‌ها» نام داشت که در زمان انتشار استقبال بسیاری از آن شد. سعدی افشار هم یکی از چهره‌های این کتاب بود و بسیاری از دوستان به من گفتند که حیف است که چنین شخصیتی در کتاب مستقلی معرفی نشود. 

وی درباره روش کارش در این کتاب، توضيح داد: این کتاب حاوی زندگینامه و خاطرات داستان‌گونه سعدی افشار بر اساس کلام خود ایشان است. من بیشتر تلاش کردم برای این خاطرات، البته بر مبنای واقعیت، مقدمه و تم داستانی بنویسم؛ به نحوی كه هرچه در این کتاب بیان شده و همه شخصیت‌ها و نام‌ها واقعی‌اند.

عالم  با اشاره به مقدمه کتاب، گفت: دکتر قطب‌الدین صادقی برای این کتاب مقدمه نوشته است، پس از مقدمه نیز گفتارهایی از آقایان مرتضی احمدی و رضا رضامندی درباره سعدی افشار، آمده. رضامندی یکی از دوستان قدیمی سعدی افشار است و در مدتی که پای وي شکسته بود، ایشان تمام مدت از هنرمند مراقبت می‌کرد. 

این محقق و روزنامه‌نگار همچنین به مدت زمانی که نگارش کتاب به طول انجامید اشاره کرد و گفت: نگارش کتاب تقریبا یکسال و چند ماه طول کشید. یعنی از زمانی‌که بحث‌ها و صحبت‌های مقدماتی من با سعدی افشار شروع شد و در ادامه گفت‌وگوها پیاده و منسجم شد و شکل داستانی به خود گرفت و انجام دیگر کارهای جنبی تا زمان به سرانجام رسیدن آن، یکسال و نیم طول کشید. 

عالم در پایان گفت: حال سعدی افشار و روحیه او هم‌اینک بسیار خوب و عالی است. 

کتاب «عالیجناب سیاه» با نام فرعی زندگی و خاطرات سعدی افشار، نوشته لاله عالم با مقدمه قطب‌الدین صادقی توسط نشر پوینده در 136 صفحه و به بهای 6 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

پیش از این با قلم لاله عالم کتاب «دیدار با چهره‌ها» (گفت‌وگو با بیش از 100 چهره ادب و هنر معاصر ایران) توسط نشر پوینده منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها