مولف «ژئوپلتيك و افكارعمومي» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: ضرورت تاليف اين كتاب به دليل توليد علم و افزايش ادبيات مربوط به حوزه افكار عمومي و وارد شدن به مقوله جنگ نرم و قدرت نرم است.
وي ادامه داد: در سه سال گذشته درباره مفهوم قدرت نرم در رسانهها سخنان بسياري گفته شده است. افكار عمومي قويترين و قدرتمندترين ابزار قدرت براي كشورها محسوب ميشوند و اگر كشوري نتواند افكار عمومي را با خود همراه كند دچار مشكلات بسياري ميشود.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: «افكار عمومي» به عنوان يك پديده اجتماعي رواني مهمترين عناصر نامرئي ولي بسيار تاثيرگذار در تبيين قدرت ملي هر كشور است. قدرت ملي به مفهوم ژئوپوليتيك آن، ويژگي و صفت برجسته جمعي از افراد يك ملت را منعكس ساخته و همزمان به صورت يك صفت فردي در رابطه با يك كشور و دولت تجلي پيدا ميكند.
وي اضافه كرد: بر همين اساس، اين كتاب با هدف واكاوي يكي از مهمترين عوامل و مولفههاي اثربخش قدرت نرم و با درنظرگرفتن نقش اين عامل در توليد قدرت، درصدد يافتن رابطه معنادار ميان «ژئوپوليتيك و افكارعمومي» برای برهم زدن معادلات سنتي قدرت است.
وي درباره رابطه ژئوپلتيك و افكار عمومي نيز اظهار كرد: در فصل دوم كتاب درباره اين مفهوم به طور مفصل صحبت شده است. مفهوم ژئوپلتيك به مباحث سياسي و قدرتي بر ميگردد و هر چيزي كه با مفهوم ژئوپلتيك تركيب شود با مقوله قدرت و توليد آن رابطه خواهد داشت.
مينايي همچنين گفت: افكار عمومي نيز زماني كه با مفهوم ژئوپلتيك تركيب شده با قدرت رابطه پيدا كرده است. امروز نقش افكار عمومي در فضاي داخلي و بينالمللي كشورها بسيار مهم است. بزرگترين قدرت امروز براي كشورها و دولتها متقاعد كردن و پاسخگويي به افكار عمومي است.
وي درباره اينكه مخاطبان اين كتاب چه كساني هستند، گفت: مخاطبان اصلي من دانشجويان تحصيلات تكميلي در رشتههايي مانند علوم سياسي هستند.
مينايي همچنين با اشاره به تغييرات اخير سياسي در مناطق مختلف جهان گفت: با توجه به موضوع كتاب و نيز تغييرات سياسي اخير و موج بيداري اسلامي قطعاً تا دو سال آينده كتاب نيازمند ويرايش جديدي است و در ويرايش بعدي به موضوع بيداري اسلامي خواهم پرداخت.
وي در ادامه گفت: با توجه به اينكه اين كتاب تاليف چهارم من است هيچ كتابي را بدون نقص و اشكال نميدانم و اين كتاب نقطه آغازي براي اين حوزه و توليد علم در آن است.
وي تاكيد كرد: حوزه علوم انساني نيازمند تغيير و دگرگوني است و اين موضوع با تجربه و توليد علم محقق ميشود. ما در بسياري از زمينهها ضعيف هستيم و بايد آثار بسياري را در اين باره توليد كنيم. بايد از نقطهاي آغاز كرده و با قلم خود دانش بومي توليد كنيم.
اين استاد دانشگاه در پايان سخنانش گفت: در این کتاب سرفصلهایی چون پیدایش افکار عمومی، تاکتیکهای اصلی در افکار عمومی، قدرت و دامنه نفوذ افکار عمومی، مبانی نظری امنیت اجتماعی، افکار عمومی و دپیلماسی عمومی، افکار عمومی و جنگ روانی به چشم میخورد.
کتاب «ژئوپلتيك و افكار عمومي» با 137 صفحه و بهاي 6 هزار تومان و شمارگان دوهزار و 200 جلد توسط نشر آسيم چاپ شده و در دسترس علاقهمندان به ويژه دانشجويان روابط عمومي قرار گرفته است.
سهشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
نظر شما