مدیر اطلاعات، طرح و برنامه مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما:
«رهیافت» به سوژهپردازی در رسانه ملی کمک میکند
«رهیافت» عنوان کتابی است که به تازگی از سوی مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما منتشر شده است. مولف این اثر کمک به برنامهسازان برای پرداختن به موضوع سال و سوژهپردازی (تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی) در مناسبتهای ملی و مذهبی را از اهداف تالیف این اثر میداند.-
وی در ادامه سخنانش گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتم تا سوژهها و ایدههایی را به برنامهسازان در قالب کتاب «رهیافت» ارایه کنم. این سوژهها نه تنها متناسب با موضوع سالند بلکه با موضوعی که در روز یا ایام ویژهای در رسانه ملی مطرحاند نیز مرتبط است.
مولف کتاب «رهیافت» افزود: برنامهسازان رسانه ملی مخاطبان اصلی این نوشتار را تشکیل میدهند اما آحاد مردم جامعه نیز میتوانند از این اثر بهرهمند شوند.
مدیر اطلاعات، طرح و برنامه مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما با بیان اینکه کتاب «رهیافت» در یک حوزه موضوعی خاص با توجه به پارامترهای مختلف به پیشنهاد طرح و سوژه میپردازد، گفت: تقسیمبندی ایدهها و سوژههای پیشنهادی بر اساس گروههای برنامهساز در سازمان صدا و سیما از ویژگیهای این اثر محسوب میشوند. هر گروه برنامهساز میتواند با توجه به رویکرد برنامهسازی و مخاطبان خود، موضوعها و ایدههایی را که با آن گروه متناسب است انتخاب کند.
وی عنوان کرد: این نوشتار در دو فصل تنظیم شده است. در فصل نخست، اصول و سیاستهای کلی پیشنهاد شدهاند. در این فصل به این نکته توجه شده است که برنامهسازان باید چه سیاستها و اصولی را مدنظر قرار دهند تا بتوانند بهگونهای مطلوب موضوع سال را در مناسبتهای ملی و مذهبی مطرح کنند تا بیشترین تاثیر را در مخاطبان داشته باشند.
خبازی در ادامه سخنانش گفت: تناسب محتوا و مخاطب، رویکرد تکلیفمدارانه دینی، ورود عالمانه (تخصصی و روشمند)، فرایندی دیدن هر مساله، پرهیز از شعارگرایی و رفتار کلیشهای، تاکید بر برنامهریزی و سازماندهی، ابعاد نظارتی، ایجاد وفاق و دغدغه عمومی و افزایش اعتماد بین مردم و حاکمیت از جمله این سیاستها و اصول محسوب میشوند.
مدیر اطلاعات، طرح و برنامه مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما افزود: فصل دوم این اثر که هسته اصلی آن را تشکیل میدهد، به پیشنهاد ایدهها و سوژههایی برای مناسبتهای ملی و مذهبی 1391 اختصاص دارد. انتخاب این مناسبتها بر اساس اینکه تا چه اندازه برای رسانه ملی مهم، با اهمیت و قابل برنامهریزیاند، صورت گرفته است. برای کشف این اهمیت به عملکرد سازمان در سالهای قبل توجه شده است.
خبازی در پایان از تالیف اثر دیگری با همین رویکرد با عنوان «محوریابی موضوعی مناسبتهای ملی و مذهبی» خبر داد و گفت: این نوشتار با مدنظر قرار دادن مناسبتهای ملی و مذهبی به بررسی و پیشنهاد مهمترین محورها و ایدههای موضوعی برای تولید برنامههای رسانهای میپردازد که امیدوارم با پایان یافتن مرحله نخست این تحقیق در دی ماه امسال از سوی مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما شاهد انتشار آن باشیم.
«شادی و رسانه»، «رهیافت نظری بر کارکردهای رسانه در جهاد اقتصادی»، «گوهر ناب؛ موضوعیابی سخنان مقام معظم رهبری برای رسانه ملی» و «مساله تبلیغ دینی؛ راهبردها و راهکارها» عناوین کتابهاییاند که تاکنون به قلم مجید خبازی منتشر شدهاند.
چاپ نخست کتاب «رهیافت» اثر مشترک مجید خبازی و عادل صادقی با شمارگان یکهزار و 200 نسخه، 232 صفحه و بهای 6 هزار تومان به تازگی از سوی مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.
نظر شما