ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
سعادت مادر موهبت الهی است که از هیچ زنی نمیتوان آن را سلب کرد چون دور از عدالت خداوند است. بنابراین میتوان گفت با علم پزشکی اگر بتوان مشکل زنی را حل کرد عمل نامشروعی تحقق نخواهد یافت.
وجود فرزند در خانواده باعث استحکام زناشوئی است و نبود فرزند در خانواده سبب حرج و مشقت بسیار است و در اسلام عسر و حرج برای مسلمانان مطلوب نیست. پس میتوان با تلقیح مصنوعی نیازهای ضروری روحی انسان را مرتفع ساخت اگر خداوند کریم در آیه 50 سوره شوری فرموده... وَ یجعَل من یشاءُ عقیماً ... منظور این است که جَعل عقیم شده است نه خلق عقیم بنابراین چون در خلق عقیم تغییر و تحول متصور نیست ولی در جعل عقیم امکان تغییر و تحول وجود دارد.
همانطور که در سوره روم آیه 21 آمده است... و جَعَلَ بَینَکُم مودةً و الرحمةً ... که این آیه نشان میدهد از بین بردن حالت عقیمی و ایجاد مودت و محبت بین زوجین از طریق تلقیح مصنوعی با مشی الهی و شرع اسلام تعارض ندارد.
صفحه 42 / لقاح مصنوعی و اهدای جنین از منظر فقه و حقوق اسلام / عظیمه نصرتی مراللو/ انتشارات خرسندی/ چاپ اول/ سال 1391/ 112 صفحه/ 5000 تومان
نظر شما