وحيد خاشعي مترجم، درباره ضرورت ترجمه كتاب حاضر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: يكي از ضرورتهاي اصلي براي ترجمه اين كتاب به كمبود آثار و منابع در حوزه مديريت رسانه بر ميگردد و اینکه آثار تاليفي يا ترجمه شده در اين حوزه كم داريم. متاسفانه دانشجويان ارتباطات و رسانه با فقر منبع در اين حوزه مواجهند.
وي ادامه داد: ادبياتسازي در رشته مديريت رسانه نيز انگيزه ديگري براي ترجمه اين اثر بود. ادبيات مديريت رسانه در كشور ما نه تنها بومي نيست، بلكه در دسترس هم نيست و نيازهاي مخاطبان خود را مرتفع نميكند.
عضو هيات علمي گروه مديريت رسانه دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينكه ضرورت نگاه راهبردي به فضاي رسانهاي كشور موجب ترجمه اين كتاب شد، اضافه كرد: رسانههاي مكتوب، ديداري و شنيداري و ... از لحاظ فضاي مديريت رسانه و بهكارگيري تخصص در حد قابل قبولي نيستند و نگاه راهبردي نيز به سازمانهاي رسانهاي به عنوان يك صنعت وجود ندارد.
وي تاكيد كرد: جاي طرح اين مباحث در حوزه مديريت رسانه خالي بود و بايد روي اين مباحث كار ميشد.
خاشعي با بيان اينكه موضوع مديريت رسانه يك موضوع ميانرشتهاي است، عنوان كرد: مديريت رسانه تركيبي از رشتههاي اقتصاد، سياست، مطالعات ارتباطي، مطالعات علوم اجتماعي و مديريت است و مديريت راهبردي و مديريت رسانه آميختهاي از اين رشتههاست.
اين استاد دانشگاه تاکید كرد: در كشور ما ادبيات ميانرشتهاي رواج چنداني ندارد و به آن ارزش داده نشده است. متاسفانه افرادي كه در حوزه ميان رشتهايها كار ميكنند كم هستند.
وي افزود: كتاب حاضر تاليف لوسي كونگ تلاشي ميانرشتهاي است و بايد آثاري از اين دست به صورت تاليفي و مستقل در كشور وجود داشته باشد.
وي با بيان اينكه مخاطبان كتاب خاص هستند، افزود: بحث اصلي كتاب، مديريت رسانه است و مديران رسانه در تمام سطوح مخاطبان آن هستند. همچنين دانشجويان و علاقهمندان به ارتباطات ميتوانند از اين كتاب بهره بگيرند. در سطح بالاتر نيز سياستگذاران رسانه كه يك سطح از مديران رسانه فراتر هستند مخاطبان كتابند.
خاشعي در پاسخ به اين سوال كه مخاطب از مطالعه اين اثر به چه نتايجي دست پيدا ميكند، اظهار كرد: مخاطب با خواندن اين اثر متوجه ميشود كه رسانه در فضاي امروزي يك صنعت است كه بسيار مهم است و بايد به رسانه به عنوان يك بنگاه اقتصادي نگاه شود.
وي ادامه داد: همچنين مخاطب با خواندن اين كتاب متوجه ميشود كه فضاي اداره صنعت و مديريت صنعت كه تشكيل شده از خصوصيسازي، بحثهاي مالي و... بايد در فضاي رسانه نيز مطرح شود.
وي افزود: اين كتاب مخاطب را با مدلي آشنا ميكند كه چگونه يك سازمان رسانهاي ميتواند يك نقشه راهبردي تهيه و براي خود هدف تعيين كند.
اين دكتراي مديريت استراتژيك تاكيد كرد: با توجه به اين كه كتاب مدلمند است ذهن مخاطب را ساختارمند ميكند.
خاشعي گفت: مطالعههاي موردي كه در اين كتاب آورده شده بومي نيستند و بايد نمونههاي ايراني آن بيان شود كه آن نيز نيازمند تاليف كتابي مستقل است.
كتاب «مديريت راهبردي در رسانهها از نظريه تا عمل» نوشته لوسي كونگ با ترجمه وحيد خاشعي و علي دهقان با شمارگان دو هزار نسخه و بهاي 6 هزار تومان از سوي دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها منتشر شده است.
یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
نظر شما