شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
بايد در تدریس دفاع مقدس براساس واقعیت‌های جنگ سخن گفت

سردار سرلشكر يحيي رحيم صفوي، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در همایش استادان در آشنایی با دفاع‌مقدس، امکان تهدید کشورمان در آینده را از ضرورت‌های تدریس این درس دانشگاهی دانست و گفت: باید در تدریس دروس دفاع مقدس براساس واقعیت‌های جنگ سخن بگوییم و تنها به داستان‌ و خاطره‌گویی اکتفا نکنیم.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سردار رحیم صفوی در همایش استادان درس آشنایی با دفاع‌مقدس در تهران و البرز که صبح امروز (18 شهریور 91) در باغ‌موزه دفاع مقدس آغاز شد،‌ در سخنانی به تبیین فلسفه و ضرورت تدریس دفاع مقدس در دانشگاه‌ها پرداخت و بر تمایل هر حکومت برای حفظ و بقای ملی و مسایل سرزمین خود به عنوان هدف اساسی هر ملتی تاکید کرد.

وی افزود: جنگ‌ها سبب اشغال یک سرزمین و باعث می‌شوند حتی هویت یک ملت از بین برود و سقوط نظام سیاسی و تعطیلی یک کشور را می‌تواند در پی داشته باشند. بنابراین آموزش دفاع برای بقای هر ملت از ضروریات است و این ضرورت در بند 151 قانون اساسی کشورمان دیده شده است که تشکیل بسیج از نتایج اعمال همین بند قانون اساسی است.

رحيم صفوي در بیان ضرورت دیگر آموزش دفاع مقدس به فطری و عقلانی بودن دفاع اشاره کرد و گفت: هر موجودی اعم از انسان و غیر انسان دفاع را حق طبیعی خود می‌داند و خالق هستی ابزار آن را برای هر موجودی قرار داده و «دفاع» در اسلام و مبانی فکری مقام معظم رهبری جایگاه ویژه‌ای دارد. در اسلام این امر مانند نماز و هر فریضه واجبی به هر زن و مرد مسلمان واجب شده است.

وی حماسه دفاع مقدس را بزرگترین رویداد سیاسی، تاریخی و فرهنگی و غیرقابل فراموشی دانست و افزود: برخی حوادث اگر درست به نسل بعدی منتقل شوند تاریخ‌های پس از خود را می‌سازند و انتقال مبانی دفاع مقدس به نسل بعدی تضمین کننده فرهنگ و تاریخ آینده کشورمان خواهد بود. آموزش این امر می‌تواند فرهنگ جهادی را به ملت ما منتقل کند و این نکته از ضرورت‌های انتقال این مفاهیم است.

رحيم صفوي کشورمان را به لحاظ ژئوپولتیک دارای ویژگی دانست که همواره مورد تهدید سایر کشورها قرار داشته است و در اختیار گرفتن همه یا بخشی از سرزمین ما همیشه دغدغه سایر کشورها بوده است.

وی سپس به ضرورت دفاع از ملت فلسطین براساس نگرش دینی ملت ایران و مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: دفاع از فلسطین، لبنان و سوریه براساس مبانی استراتژیک هم برای ما اهمیت دارد.

وی انتقال مفاهیم ارزشی مانند استقامت، انسجام ملی و ولایت فقیه را برای نسل جدید ضروری دانست و افزود: اگر در سال 1948 دولت‌های عرب شجاعت می‌داشتند هیچگاه سرزمین فلسطین اشغال نمی‌شد.

رحيم صفوي از «دستاوردهای دفاع مقدس در خدمت تکنولوژی» به عنوان دیگر ضرورت تدریس این درس در دانشگاه‌ها یاد کرد و گفت: ارتش صدام می‌خواست نظام ما را ساقط کنند اما دیدیم که نظام خودشان چگونه در سال 2003 ساقط شد. آن‌هایی که دست‌شان به خون شهیدان ما آلوده است هرکدام تقاصشان را همان گونه که می‌بینیم می‌پردازند.

رحيم صفوي امکان تهدید کشورمان در آینده را از دیگر ضرورت‌های تدریس آشنایی با مبانی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها دانست و افزود: باید آمادگی دفاعی دانشجویان و دانش‌آموزان‌مان را افزایش دهیم تا به معرفی اسطوره‌های دفاع مقدس مانند شهیدان باکری، همت و بروجردی بپردازیم و در تدریس دفاع مقدس براساس واقعیت‌های جنگ سخن بگوییم و تنها به داستان‌ و خاطره‌گویی اکتفا نکنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها