سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۹
مستند «شهيد اندرزگو» با رجوع به آثار مكتوب كليد مي‌خورد

مستند «شهيد اندرزگو» در دهه فجر جلوي دوربين مي‌رود. علي‌محمد قاسمي براي ساخت اين فيلم مستند به ‌آثار مكتوب و خاطرات به جاي مانده از «شهيد اندرزگو» و همراهانش رجوع كرده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، توليد فيلم مستند بلند «شهيد اندرزگو» در دهه فجر توسط مركز «گسترش سينماي مستند و تجربي» معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز مي‌شود.

اين فيلم مستند به ‌كارگرداني علي‌محمد قاسمي با رجوع به ‌آثار مكتوب و خاطرات به جاي مانده از «شهيد اندرزگو» و همراهان وي در دهه فجر جلوي دوربين خواهد رفت.

زندگي، سلوك و شخصيت انقلابي «سيدعلي اندرزگو» و ‪ ۱۴‬سال مبارزه او عليه رژيم پهلوي در اين فيلم بلند مستند به تصوير كشيده مي‌شود.

فيلمبرداري اين فيلم در ايام دهه فجر با حضور مسئولان و خانواده آن شهيد بزرگوار در محل شهادتش در خيابان «‪۱۷‬شهريور، خيابان شهيد قادري» آغاز خواهد شد.

شهيد«سيد علي اندرزگو» در رمضان سال 1318 شمسي، در خيابان شوش تهران ديده به جهان گشود. از آن جا كه وي به علوم ديني علاقه وافري داشت، پس از فراغت از كار روزانه، تا پاسي از شب در مسجد هرندي دروس فقه و اصول مي خواند. 

شهيد اندرزگو، چريكي بود كه دامنه مبارزاتش، از لبنان تا افغانستان گسترده بود. او در مدت اقامتش در لبنان، در شكل بخشيدن به گروه‌هاي بسياري از مبارزان پراكنده فلسطيني موفقيت‌هايي كسب كرد.

ساواك 15 سال سايه‌وار دنبال وي مي‌گشت، و هر وقت به مخفيگاه وي مي‌رسيد، سيد توانسته بود از دام ماموران بگريزد. اما در يك روز كه اين مبارز اسلامي وارد خيابان سقاباشي شده بود با شليك گلوله ماموران ساواك به شهادت رسيد.

عبدالكريم سپهرنيا، دكتر حسيني، شيخ عباس تهراني، ابوالحسن نحوي، سيّد ابوالقاسم واسعي، محمدحسين الجوهرچي، نام‌هايي بودند كه سيد از آنها استفاده مي كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط