شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
«دهخدا» در سالروز وفات اين چهره ماندگار پخش مي‌شود

«محمدرضا ورزي» كارگردان تلويزيون از نمايش تله فيلم «دهخدا» در سالروز درگذشت اين استاد ادبيات فارسي خبر داد و گفت: «سعيد نيكپور» در اين فيلم تلويزيوني نقش «دهخدا» را به درستي ايفا كرده است.

«محمدرضا ورزي» نويسنده و كارگردان تلويزيون در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در توضيح اين مطلب اظهار داشت: فيلم «دهخدا» آماده نمايش شده و احتمالا هفتم اسفندماه سال جاري و به مناسبت سالروز درگذشت «دهخدا» استاد ادبيات فارسي، از شبكه دوم سيما پخش خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه تنها مقطعي از زندگي «علي‌اكبر دهخدا» در اين فيلم تلويزيوني به تصوير كشيده شده، خاطرنشان كرد: سعي كردم با نگاهي تحليلي تنها بخشي از زندگي اين چهره ادبي را به تصوير بكشم؛ به همين منظور اين موضوع را با خانواده زنده ياد «علي اكبر دهخدا» در ميان گذاشتم و در مجموع به اين تفاهم رسيديم كه تنها يك برش از زندگي اين استاد نامدار و همچنين لحظه مرگ او را نمايش دهيم، زيرا پرداختن به تمام زندگي يك چهره ادبي يا تاريخي در يك اثر 90 دقيقه‌اي نمي‌گنجد. 

ورزي افزود: براي ساخت اين فيلم علاوه بر تحقيقات گسترده‌، به منابع مختلفي چون مجموعه مقالات «چرند و پرند» و آثار ديگران درباره اين شخصيت بزرگ رجوع كرديم.

اين فيلمساز با ابراز رضايت از حمايت شبكه دوم سيما و تهيه‌كننده از تهيه و توليد اين فيلم يادآورشد: با توجه به حمايت‌هاي انجام گرفته براي توليد اين فيلم، توانستيم شهر انزلي را با تمامي زوايا و سياهي لشكرها در شهرك سينمايي غزالي بازسازي كنيم.

«سعيد نيك‌پور»، «محمدعلي ساربان»، «محمد ابهري»، «فخرالدين صديق‌شريف»، «ميرطاهر مظلومي» و «فلور نظري» از جمله بازيگراني اند كه در اين تله فيلم به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

استاد «علی اکبر دهخدا» از خبره‌ترین و فعال‌ترین استادان ادبیات فارسی در روزگار معاصر است که بزرگ‌ترین خدمت رابه زبان فارسی  در این دوران انجام داده است.

«لغت نامه» بزرگ دهخدا که در بیش از پنجاه جلد به چاپ رسیده و شامل اغلب لغات زبان فارسی با معنای دقیق و اشعار و اطلاعاتی درباره آنهاست. کتاب «امثال و حکم» که شامل اكثر ضرب‌المثل‌ها و احادیث و حکمت‌ها در زبان فارسی است، از جمله آثار اين استاد گرانمايه ادب فارسي محسوب مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط