محمد حسنزاده عضو کميته برنامهريزی کتابداری و اطلاعرسانی دفتر گسترش و برنامهريزی آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوری است. او درباره دلایل تغییر نام رشته کتابداری به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: تغيير نام رشته كتابداري از يك سال پيش به طور جدی در دستور كار كميته قرار گرفته بود. از سال 1386 تغييرات اساسي در محتواي رشته انجام شد كه از آن ميان ميتوان به تغيير اساسي در سر فصلهاي كارشناسي رشته كتابداري و تصويب گرايشهاي جديد در اين رشته مانند علمسنجي، مطالعات آرشيو، دانشنامهنگاري و مطالعات نسخه خطي اشاره كرد.
وي ادامه داد: همچنين تصويب گرايشهاي ديگري مانند مديريت اطلاعات، مديريت كتابخانههاي عمومي، مديريت كتابخانههاي ديجيتال در اين كميته يا تصويب شده و يا در حال پيگيري است.
اين مدرس مديريت دانش اضافه كرد: از هشت ماه پيش احساس كرديم كه ديگر عنوان رشته پاسخگوي محتواي آن نيست به همين دليل در جلسات كميته برنامهريزي رشته كتابداري وزارت علوم اين موضوع را مطرح كرديم و در جلسات متعددي كه با مديران گروههاي كتابداري و اطلاعرساني در سراسر كشور داشتيم از استادان و کارشناسان، نظرات را دريافت كرديم و به صورت تلفني و حضوري نيز از مشورتهاي اين افراد در كميته استفاده كرديم.
وي با بيان اينكه در نهايت در 23 خردادماه سال جاري در نشست مشترك كميته برنامهريزي و مديران گروه كتابداري و اطلاعرساني سه عنوان براي تغيير نام مطرح شد، گفت: در نهايت از ميان اين سه عنوان، نام اصلي انتخاب شد و در جلسه بعدي كميته برنامهريزي كتابداري و اطلاعرساني وزارت علوم با اجماع نظر همه اعضاي كميته عنوان «علم اطلاعات و دانششناسي» به تصويب رسید.
وي اضافه كرد: همچنين در تاريخ 19 شهريورماه نيز در جلسه شوراي عالي برنامهريزي با حضور معاون آموزشي وزير علوم و جعفر مهراد سرپرست كميته برنامهريزي كتابداري و اطلاعرساني وزارت علوم، بدون هيچ راي منفي اين عنوان به تصويب رسيد و به زودي توسط وزارت علوم ابلاغ خواهد شد.
عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ایبنا كه چه دلايلي موجب تغيير نام رشته شد، اظهار كرد: محتوا اين رشته پيشروتر از عنوان آن شده بود و ديگر عنوان حالت چترگونه خود را از دست داده بود. از سوي ديگر، عنوان كتابداري و اطلاعرساني كه از ابتدا انتخاب شده بود به غلط از معادل انگليسي آن ترجمه شده بود چرا كه عنوان صحيح اين رشته علم كتابخانه و علم اطلاعات بود.
وي همچنين گفت: جامعه حرفهاي اين رشته نيز احساس ميكردند عنوان اين رشته گوياي تمام قابليتهاي و توانمنديهاي آنها نيست و نميتواند شايستگيهاي آنها را در بازار كار نشان دهد.
حسنزاده با اشاره به تغيير نام اين رشته در كشورهاي توسعه يافته تاكيد كرد: گسترش فناوريهاي نوين موجب شده تا حتي عنوان اين رشته در ساير كشورها نيز تغيير پيدا كند و در نتيجه ما نيز به دنبال اين تغيير نام بوديم.
مدير گروه رشته علم اطلاعات و دانششناسي دانشگاه تربيت مدرس همچنين با اشاره به اينكه نام قبلي رشته شان كتابداران را كاهش داده بود، افزود: البته شان كتابداري هيچگاه پايين نبوده و نخواهد بود اما تصور جامعه از رشته كتابداري اين بود كه كار كتابداران تنها امانت دادن كتاب است در حاليكه اينگونه نبود و كتابداري بخش از اين رشته است و فعالان اين حوزه از نظريه تا عمل در علم اطلاعات مشغول به فعاليت و پژوهشند.
وي تاکید كرد: قابليتهايي مانند سازماندهي دانش، مديريت اطلاعات، اشاعه اطلاعات در عنوان قبلي رشته نميگنجيد و در سطح جامعه نيز چون افراد اغلب نميتوانند فراي واژهها فكر كنند از روي عنوان اين رشته درباره كار كتابداري قضاوت ميكردند.
به گفته اين استاد دانشگاه عدم توانمندي واژهها در نشان دادن توانمنديهاي فعالان اين حوزه موجب شد تا گسست مفهومي بين عملكرد كتابداران و انتظارات و توقعات جامعه اتفاق بيفتد.
وي ابراز اميدوراي كرد عنوان جديد بتواند اين شكاف مفهومي را پر كند و منزلت را به جامعه كتابداري برگرداند.
حسنزاده از اجرايي شدن تغييرنام اين رشته در وزارت علوم خبر داد و گفت: مسلماً با توجه به اينكه نام رشته بايد در سازمان سنجش و دفترچههاي كنكور تغيير يابد و همچنين گروههاي آموزشي در دانشگاهها تابلوهاي خود را عوض كنند و مكاتبات اداري نيز با عنوان جديد انجام شود اين تغييرات كمي زمانبر خواهد بود و اميدواريم در سال آينده با عنوان جديد اين رشته آغاز به كار كند.
وي در پايان سخنانش گفت: منابع درسي رشته نيز از گذشته بازنگري شده بود و در واقع محتوا آماده تغيير نام بود كه اين اتفاق اكنون افتاده و زمينه براي تغيير نام رشته كاملاً فراهم است. نقصي كه در اين رشته احساس ميشد از جانب عنوان رشته بود كه اكنون برطرف شده است.
چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
نظر شما