ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
قواعد رفتاری را به صورت عادتهایی تعریف کنید که برای رفتارها ایجاد شدهاند و والدین از کودک خود میخواهند آنها را کم کرده و یا از آنها ممانعت کنند بدون اینکه هر زمانی که روی میدهند، دستورات و پیشنهاداتی را به آنها بدهند. اینها رفتارهایی هستند که بدون اینکه هر بار به آنها گفته شود. کودکان باید خودشان یاد بگیرند که انجام دهند (یا انجام ندهند). قواعد رفتاری به کودکان کمک میکند رفتاری کنترل شده ایجاد نمایند. مثالهایی از این قواعد رفتاری شامل نزدن یا دعوا نکردن، دشنام یا صدا نکردن با نام در خانه و نشکستن یا خراب نکردن وسائل. والدین را به فصل 8 کتاب کار ارجاع دهید تا فهرستی کاملتر داشته باشند.
به والدین بگویید که وقتی قواعد رفتاری شکسته میشوند، نباید به کودک خود هشدار دهند که اگر انجام این کار را متوقف نکند، او را ادب خواهند کرد. در واقع، آنها باید یک پیامد فوری برای رفتار فراهم کنند. این پیامد فوری تأثیری عمده بر توقف رفتار مداوم داشته و تأثیر آموزشی در انگیزش کودک برای ممانعت از تحریک در انجام این رفتار نادرست دارد. علاوه بر این، فوریت به انگیزش کودکان کمک خواهد کرد تا متوقفساز این رفتار به خودشان یاد دهند. این امر مؤثر واقع خواهد شد چرا که والدین نمیتوانند همیشه رفتار نادرست را قبل از وقوع پیشبینی کنند و همیشه برای دادن پیامدهای یک رفتار به کودک، حضور ندارند. با گذشت زمان،کودکان خواهند آموخت که مسئولیت رفتار خود را برعهده دارند و اگر دستورات را قبول نکنند، پیامدهای منفی خواهند داشت.
صفحات 108 و 109 / قدرت مقابله (1)/ کارن سی. ولز، جانای. لاچمن، لیزا ا. لنهارت/ ترجمه شیرین ولیزاده، رحمان بردی و اوزونی دوجی/ انتشارات کتاب ارجمند/ چاپ اول/ سال 1391/ 176 صفحه/ 5500 تومان
نظر شما