غلامحسین امیرخانی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آخرین کتاب منتشر شده با خطاطی خود گفت: آخرین کتابی که با خطاطی من منتشر شد، کتاب «آفتابی در سايه: خطابه حضرت زهرا سلامالله عليها در واقعه فدک» با ترجمه استاد فقید سید جعفر شهیدی بود که به همت انتشارات فرهنگسرای میردشتی چندی پیش منتشر شد.
امیرخانی در ادامه در پاسخ به این سوال که کتابهای مجموعه آثار منتشر شده خوشنویسی و نقاشی-خط را چگونه میبیند، گفت: به طور کلی در هر موضوعی مراتب وجود دارد. در طول تاریخ همیشه این مراتب به طور طبیعی در درجات کمتر و بیشتر یا با کیفیت بهتر و بالاتر یا نازلتر، وجود داشته است، اما یادمان نرود که یک تصفیه طبیعی هم در جریانهای مختلف تاریخی و اجتماعی در بستر جوامع رخ خواهد داد.
وی افزود: بر اساس همین تصفیه طبیعی دُر و یاقوت باقی مانده و اثر هنری بد و بیکیفیت همراه با بیهنرانی که خود را به جامعه هنری میچسبانند، فراموش خواهند شد. برای هنر امروز ایران، به ویژه هنر خوشنویسی منتقدان میتوانند با دیدن کلیه آثار نظر خود را بیان و سره را از ناسره مشخص کنند.
امیرخانی در ادامه با اشاره به کیفیت جریانهای هنر خوشنویسی در ایران امروز، گفت: به طور کل جریان خوشنویسی و نقاشی-خط در سیر هنر امروز ایران، جریانی جوان، فعال و پویاست. برای این جریان براي در اختیار داشتن لوازم و امکانات و همچنین وجود انواع رسانهها موقعیت ویژهای پدید آمده و در حال طی کردن دوران طلایی خود است. منتقدان جهانی و بازارها و مناقصههای هنری جهانی به این دوران طلایی خوشنویسی و نقاشی-خط در ایران اذعان کردهاند. هنر معاصر ما نیازمند این جریان است و البته طبیعی است که این جریان طرز فکر خاص خود را درباره فلسفه هنر و زیباییشناسی داشته باشد.
این استاد پیشکسوت هنر خوشنویسی در ادامه در پاسخ به این سوال که انتشار چاپ مجموعه آثار هنرمندان به ویژه هنرمندان پیشکسوت بر عهده چه سازمانی و نهادی است، گفت: در اینباره نمیتوان یک نظر قطعی و یک حکم کلی داد. انتشار این مجموعهها بستگی به موقعیت آن کتاب و هنرمند خاص دارد. اگر آثاری که هنرمند خلق کرده، آثاری شخصی باشد و خود هنرمند اصرار بر چاپ و در نتیجه دیده شدن آنها دارد، باید خود به هر طریقی که صلاح میداند، کتاب را منتشر کند.
وی افزود: اما اگر کلیه آثار یک هنرمند یا بخشی از آن، آثاری ملی باشند و در زمره جریان رایج زیباشناسانه خاص دوران یا تشکیلات خاصی مثل «انجمن خوشنویسان ایران» قرار گیرند، انتشار کتاب آن به سیاست تشکیلات فرهنگی مملکت بستگی دارد. به یقین اگر نهادهای فرهنگی و هنری ایران، مجموعه آثار هنرمندی را بر اساس ویژگیهای فنی و تکنیکی و البته محتوایی مقتضی انتشار در قالب کتاب بدانند، حتما روی انتشار آن سرمایهگذاری خواهند کرد.
امیرخانی در پایان به انتشار کتابهای زندگینامه و مجموعه آثار خود اشاره کرد و گفت: تاکنون کتابهای «راز خط در آثار استاد غلامحسین امیرخانی» و «بررسی زندگی و آثار خوشنویسی استاد غلامحسین امیرخانی» درباره زندگینامه و آثار من به همت آقای کاوه تیموری منتشر شده است. در تهیه این کتابها من نقشی نداشتم و هرچه هست نظر نیک آقای تیموری و لطف ایشان بوده است.
غلامحسین امیرخانی از استادان پیشکسوت خوشنویسی ایرانی است. تاکنون دیوانهای اشعار بسیاری از بزرگان شعر کلاسیک ایران چون دیوان حافظ و مثنوی معنوی با خط غلامحسین امیرخانی منتشر شده است. همچنین قطعات مختلف خوشنویسی امیرخانی در چهار جلد منتشر شده است.
امیرخانی در سال 1381 به عنوان چهره ماندگار ایران در عرصه خط و خوشنویسی انتخاب شد.
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
نظر شما