دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
افشای دست‌های پنهان در ترویج معنویت‌های نوپدید

«اصول و مبانی معنویت‌های نوظهور» عنوان احتمالی کتابی از حجت‌الاسلام حمیدرضا مظاهری‌سیف است. او در این اثر با تبیین اهداف نظام سرمایه‌داری به بیان رویکردهای این نظام در طراحی و ترویج معنویت‌های نوپدید می‌پردازد.-

مظاهری‌سیف، محقق حوزه ادیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محور اصلی این کتاب را معنویت‌های نوپدید دانست که به عنوان عرفان‌های کاذب در جامعه ما مطرح‌اند. وي اظهار کرد: این اثر مشتمل بر مباحث اساسی و اصولی این حوزه است و به تعریف مفاهیم این مبحث، موضوع‌شناسی و قلمرو موضوعی آن توجه دارد.

وی مبحث گونه‌شناسی معنویت‌های نوظهور، طبقه‌بندی، علل پیدایش آن‌ها، آسیب‌شناسی این معنویت‌های نوظهور و ارایه راهكارهایی برای مقابله با این جریان تفکر دینی را ساختار اصلی کتابش دانست و گفت به‌تازگی تالیف این اثر را به پایان رسانده ‌است. 

رییس و موسس موسسه بهداشت معنوی درباره وضعیت کنونی تالیفات و ترجمه‌هایی که در ترویج عرفان‌های نوظهور در بازار نشر موجودند و آسیب‌های آن‌ها گفت: متاسفانه متولیان این معنویت‌های جدید که همان سرمایه‌داران غربی و آمریکایی‌اند، با استفاده از ابزارها و رسانه‌های گوناگون که یکی از آن‌ها هم کتاب است، به ارایه آموزه‌های این معنویت‌ها می‌پردازند. در این میان عده‌ای از مترجمان نیز آگاهانه یا ناآگاهانه به ترجمه و نشر این آثار همت می‌گمارند.

مولف کتاب «به سوی یک دین جهانی» با بیان این که نظام سرمایه‌داری حجم وسیعی از این آثار را در سراسر دنیا عرضه می‌کند و در این مسیر با مقوله فرهنگ نیز مانند یک کالا برخورد می‌کند، گفت: آن‌ها با استفاده از تبلیغات همچنان که مدسازی می‌کنند، به عرصه فرهنگ نیز روی‌آورده‌اند و کتاب‌هایشان را با شیوه‌های مختلف به‌گونه‌ای عرضه می‌کنند تا آن را به پرفروش‌ترین کتاب جهان تبدیل کنند، در حالی که با مطالعه این مکتوبات درمی‌یابیم اثر متوسطی است و در اصل قضیه متوجه می‌شویم که اهداف گوناگونی در پس این حرکت وجود دارد.

مظاهری‌سیف یادآور شد: آن‌ها اقدامات بسیار گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده‌اند و مبالغ زیادی را برای جریان‌دادن یک فرقه و اثر هزینه می‌کنند. این سرمایه‌گذاری سودی بسیار بیشتر از اصل سرمایه به آن‌ها برمی‌گرداند!

وی با تاکید بر این که نظام سرمایه‌داری در ترویج معنویت‌های نوظهور تکنیک‌های اقتصادی خود را نیز در عرصه فرهنگ عرضه می‌کند، درباره نحوه مقابله ما در هجمه این تولیدات اظهار کرد: متاسفانه آثار و تولیدات ما اندکند. افزون بر آن سازماندهی تبلیغی و توزیعی در عرصه محصولات فرهنگی و مکتوبات ما وجود ندارد، متاسفانه در مواقعی شاهدیم کتاب خوبی هم تولید ‌شده اما در توزیع مشکلاتی دیده می‌شود و اثر به درستی به دست مخاطبان آن نمی‌رسد.

مظاهری‌سیف راهکار را در نزدیکی متولیان فرهنگی با سازمان‌های توزیع‌کننده دانست و گفت: متاسفانه در عرصه فرهنگی ما مدیریت کلانی وجود ندارد این مساله موجب می‌شود علاوه بر تولید در عرصه توزیع هم با ضعف‌هایی مواجه شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها