چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
نظرآهاری: شعر کودک باید نشاط‌‌انگیز و بازی‌گونه باشد

عرفان نظرآهاری، نویسنده کودک و نوچوان گفت: مضامین شعر کودک، باید از دنیای پیرامون او گرفته شوند تا برایش نشاط‌‌انگیز و بازی‌گونه باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دوازدهمین نشست تخصصی ترویج خواندن روز گذشته، سه‌شنبه، 25 مهر در کتابخانه‌ مرجع کانون برگزار شد.

در این برنامه که با موضوع شعر خوب برای کودکان و نوجوانان نام یافته بود،  نظرآهاری گفت: شاعران ما در شعر کودک با توجه به مضامین موفق‌ عمل کرده‌اند، چون می‌دانند که چگونه از آهنگ و کلام استفاده کرده و چگونه بازی را وارد شعر کودک کنند.

برگزیده کتاب فصل افزود: پرداختن به طبیعت، مانند روستا، درخت و دیگر مسایل که در شعرهای کودکان و نوجوانان زیاد تکرار شده، تاثیر خود را بر ادبیات کودک گذاشته است.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان تاکید کرد: در انتخاب شعرها باید به نیازهای عاطفی، حسی، فرهنگی،‌ اجتماعی و فردی و بومی کودکان توجه کافی شده باشد و همچنین به ذوق و سلیقه آنان توجه شود.

وی ادامه داد: شعر کودک بایستی به زبان ساده‌ای سروده شده باشد و کودک نباید در فهم آن دچار مشکل شود. اما این سادگی زبان شعر کودک منجر به ساده‌‌اندیشی درباره آن شود. 

نظرآهاری تاکید کرد: به صرف ساده بودن زبان شعر کودک، هر کسی نمی‌تواند خود را در کسوت شاعر کودک ببیند و دست به سرودن و یا تولید شعر کودک بزند.

نظر آهاری با بیان این که شعرکودک باید در حد دانش زبانی وی باشد، افزود: کودک باید بتواند به آسانی با شعر ارتباط برقرار کرده و از آن لذت ببرد.

وی درباره شعر نوجوان گفت: نوجوانان شعری را دوست دارند و به خاطر می‌سپارند که تصویر خود، آرزو‌ها، دلبستگی‌ها و امید‌ها و دغدغه‌های خود را در آن ببینند.

نویسنده «قطاری به مقصد خدا» گفت: دنیای شعر نوجوان ما با دنیای واقعی نوجوان امروز خیلی فرق دارد و طبیعی است که نوجوانان از این شعرها استقبال نکنند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل نوجوانان از شعرهایی که به طور خاص برای آنان سروده می‌شود، رویگردانند و در عوض از سروده‌های شاعران بزرگسال که اصولا برای آن‌ها سروده نشده‌اند، استقبال می‌کنند.

نظرآهاری گفت: به نظر من دلیل دیگر استقبال نوجوانان از شعرهای بزرگسال را می‌توان از دیدگاه روانشناختی هم تشریح کرد؛ آن‌ها دوست دارند زودتر بزرگ شوند و جزو آدم بزرگ‌ها به حساب بیایند.

اکبر کتابدار، نویسنده و شاعر کودکان و نوجوانان نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: ذهن بچه‌ها از همان کودکی با ریتم و موسیقی آشناست؛ موسیقی و شعر با تناسبی که دارند، بهتر می‌توانند بر ذهن کودکان تأثیرگذار باشند؛ به طوری که مفاهیم و آموزه‌ها در قالب شعر، ماندگاری بیشتری در ذهن آنان خواهد داشت.

وی با بیان‌این که موسیقی نخستین عنصری است که بچه‌ها را به شعر جذب می‌کند، گفت: در شعر کودکان باید از مفاهیم آشنا استفاده شود تا برای آنان قابل فهم و درک باشد.

کتابدار گفت: موسیقی و شعر با روحیه کودکان سازگار بوده و از این وسیله می‌توان برای آموزش بهتر و ماندگارتر استفاده کرد.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان با بیان این نکته که نقش و کارکرد موسیقی از همان ابتدا، یعنی بعد از تولد نوزاد، مهم است گفت: در این دوران کودک با شنیدن صدای لالایی مادر احساس آرامش می‌کند، با توجه به این که درکی از معنای لغات ندارد.

این پژوهشگر و طنزپرداز، درباره  این‌که  موسیقی کمک به درک و انتقال بهتر مفاهیم به کودکان خواهد کرد، گفت: بعد از ورود کودکان به مدرسه باید از مشکلات و دغدغه‌های جامعه برای آنان گفت تا کم کم با جامعه آشنا شوند.

وی با بیان این که وزن و موسیقی در شعر کودک، عامل اصلی جذابیت آن خواهد شد، افزود: شاعران باید از ساده‌ترین آرایه‌های ادبی در شعر کودک استفاده کنند و از به کار بردن وزن‌های پیچیده و سخت خودداری کنند.

کتابدار در پایان گفت: قبل از این‌که کتاب شعری را برای نوجوانان چاپ کنیم بهتر است یکبار آن برای او بخوانیم و ببینیم آیا درک و دریافتش برای وی راحت است یا خیر و آن وقت نسبت به چاپ یک کتاب اقدام کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها