ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
صدرالدین در قدم و حدوث ماده طریقهای را اختیار نموده که موافق با براهین فلسفی و عقاید دینی است و از نظریه خویش به «حرکت جوهری» تعبیر میفرماید و بسیار نظریه مشکل و مبهمی است و بیانات ایشان کاملاً در اشکال شبیه بیانات و عقائد «انشتین» است و فهمیدن آن جز به فکر و تدبر زیاد و تعمّق در مطالب فلسفی و دانستن اصطلاحات ایشان ممکن نیست.
صدرالدین فرماید که: عالم مادی هماره در تجدد است و ماده به جوهرها در این ساعت و آن، غیر از آن است که در ساعت و آنِ سابق بوده و پیوسته متحرک به حرکت جوهری است و هیولی و صورت نیز در هر آنی متجددند و چون صور اجسام بسیطه متشابهاند تصور میشود که هماره ملازم صورت اولیهاند در صورتی که چنین نیست و دم به دم خلع لباس اول را نموده و در لباس دیگری شبیه به اول درمیآید و چون کاملاً این تجدد متعاقب یکدیگرند و هیچگونه وقفه بین آنها نیست به حس و نظر درنیایند. و اگر فاصله بین آنها قایل شویم لازم آید ترکیب مقادیر و ازمنه از غیر منقسمات و اجزاء لایتجزی و تعاقب آنات که بطلان آنها در جای خود ثابت شده است.
صفحات 57 و 58/ ارجنامه آیتالله ضیاءالدین حدائق شیرازی(ابن یوسف) / محمد برکت / انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران/ چاپ اول/ سال 1391/ 173 صفحه/ 14000 تومان
نظر شما