دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
مسعودی: ناشران از كتاب‌های مبتنی بر پژوهش‌های دانشگاهی استقبال نمی‌كنند

رييس دانشكده علوم ارتباطات سوره مي‌گويد ناشران از انتشار كتاب‌هايي بر اساس نتايج تحقيقات و پژوهش‌هاي دانشگاهي استقبال نمي‌كنند و به همين دليل پژوهش‌هاي كاربردي ما در قفسه‌ها خاك مي‌خورد و نظريه‌پردازي در حوزه كتاب‌هاي ارتباطات و رسانه نداريم.-

اميدعلي مسعودي با بيان اين‌كه فضاي نشر كتاب‌هاي رسانه و ارتباطات تحت تاثير مشكل گراني كاغذ است، به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: گرانی كاغذ موجب شده كار انتشار كتاب كند شود و بسياري از ناشراني كه در اين حوزه كار مي‌كنند با تغييرات ناگهاني قيمت كاغذ روبه‌رو شده‌اند.
 
وي ادامه داد: اما صرف‌نظر از افت و خیزهای قیمت کاغذ، كتاب‌هاي زيادي در حوزه رسانه و ارتباطات چاپ شده و اين در حالي است كه در ابتداي انقلاب تعداد كتاب‌هاي موجود در اين حوزه به تعداد انگشتان يك دست هم نمي‌رسيد اما اكنون هر ماه چندين كتاب جديد چاپ و چندين عنوان ديگر هم بازچاپ مي‌شوند. 

وي افزود: تولید اين تعداد كتاب نشان‌دهنده ‌اين است كه علاوه بر دانشجويان و استادان، عموم مردم نيز به مباحث رشته ارتباطات و رسانه علاقه‌مند شده‌اند. 

اين استاد دانشگاه همچنين گفت: در حوزه روش‌شناسي و روش‌ تحقيق در رشته ارتباطات نيز در گذشته هيچ كتابي وجود نداشت اما اكنون چندين مورد كتاب در اين باره منتشر شده است. 

وي با اشاره به رشد كتاب درباره نظريه‌هاي ارتباط جمعي نيز عنوان كرد: درباره اين موضوع نيز كتاب‌هاي تاليفي و ترجمه شده به تعداد كافي موجود است و نياز دانشجويان را تامين مي‌كند. 

استاد ارتباطات دانشگاه سوره تاكيد كرد: در نمايشگاه كتاب امسال نيز كتاب‌هاي جديدي به زبان لاتين در اختيار دانشجويان قرار گرفته و از همين طريق نيز تعدادي كتاب در دست ترجمه است. 

مسعودي با اشاره به ميان‌رشته‌اي بودن موضوع ارتباطات و رسانه گفت:  بسياري از كتاب‌هاي حوزه روانشناسي، مردم‌شناسي و جامعه‌شناسي را مي‌توان در رده كتاب‌هاي ارتباطي به شمار آورد. 

اين استاد ارتباطات با تاكيد بر اين‌كه در حوزه ارتباطات و رسانه شاهد بهار كتاب هستيم، افزود: در حوزه كتاب‌هاي ارتباطي و رسانه‌ شاهد رشد و شكوفايي هستيم و چنانچه مشكل كاغذ نيز برطرف شود مي‌توان آمار بهتري را در اين زمينه ارايه كرد. 

وي در پاسخ به اين‌ سوال كه چرا كتاب‌هاي ارتباطات و رسانه بومي نيستند، عنوان كرد: مباحث نظري از حوزه پژوهش و تحقيق هر رشته بر مي‌آيد و بايد از تحقيقات دانشگاهي نظريه‌پردازي استخراج شود اين در حالي است كه در ايران اين تحقيقات منتشر نشده و يا بسيار كم منتشر مي‌شود. 

وي اضافه كرد: اگرچه نياز به توليد كتاب‌هاي بومي حس شده و در حال كار شدن است اما در سطح عموم مطرح نمي‌شود. 

مسعودي تاکید كرد: اگر بخواهيم فضاي بهتري داشته باشيم و در اين حوزه صاحب نظريه‌هاي بومي باشيم اساس آن پژوهش است. 

استاد ارتباطات دانشگاه سوره با اشاره به كارهاي پژوهشي بزرگي كه تاكنون انجام شده گفت: متاسفانه ناشران از انتشار اين كارهاي تحقيقاتي استقبال نمي‌كنند بنابراين خود دانشگاه‌ها وارد ميدان شده و بايد حمايت كنند تا فضاي بحث و تبادل‌نظر مانند آنچه در كشورهاي پيشرفته وجود دارد در ايران نيز به وجود بيايد. 

وي با انتقاد از عدم استفاده از نتايج پژوهش‌هاي دانشگاهي يادآور شد: پژوهش‌هاي كاربردي ما در قفسه‌ها خاك مي‌خورد. هفته پژوهش را در پيش رو داريم و بايد اين تفكر عملياتي شود تا اين تحقيقات مورد بهره‌برداری قرار گیرند. 

مسعودي همچنين گفت: ما كشوري اسلامي و در حال توسعه هستيم كه فرهنگ‌هاي مختلف قومي در آن وجود دارد و بايد در حوزه ارتباطات انساني و جمعي پژوهش‌هاي گسترده‌اي انجام گيرد. 

به گفته وي، دولت نيز بايد از اين پژوهش‌ها حمايت كند. بودجه بخش پژوهش كم است و بايد افزايش پيدا كند و البته در جای خود مصرف شود. 

وي تاكيد كرد: گاهي همين يك درصد بودجه‌اي نيز كه به بخش پژوهش داده مي‌شود توسط مديران مصرف نمی‌شود و جذب بخش‌هاي ديگر مي‌شود! اهميت پژوهش را مديراني مي‌دانند كه تفكر علمي دارند. 

مسعودي با بيان اين‌كه دانشگاه‌ها با رسانه‌ها در حوزه آموزش تعامل خوبي دارند اما در حوزه پژوهش اين تعامل وجود ندارد، گفت: بخش پژوهش‌ صدا و سيما براي خود فعاليت مي‌كند و ما حاصل نتايج اين تحقيقات را در كتابخانه‌ها نمي‌بينيم.
 
رييس دانشكده علوم ارتباطات سوره تاكيد كرد: در دسترس‌پذير كردن نتايج پژوهش‌ها خود يكي از موانع توسعه نظريه‌پردازي در اين رشته است چراكه در اين باره نظريه‌پردازي‌هاي پراكنده‌اي صورت مي‌گيرد اما به دليل هم‌افزايي نداشتن موسسات نتايجي ندارد. 

وي معتقد است اكنون بسياري از كتاب‌هاي ارتباطات كاربردي‌اند و تنها آسيب موجود در اين حوزه وجود كتاب‌هايي است كه بيشتر جزوه كلاسي هستند تا يك اثر علمي با مختصاتي چون بهره‌گیری از منابع مختلف و غيره. 

وي براي افزايش سطح كيفي و كمي كتاب‌هاي رسانه راهكارهايي را پيشنهاد كرد و افزود: كتاب‌های تاليفي ما بايد از شرایط جزوه‌هاي كلاسي خارج شوند. از سوي ديگر كتاب‌هاي ترجمه‌اي نيز همگام با دنياي امروز باشد. 

رييس دانشكده علوم ارتباطات سوره تاكيد كرد: بايد به سمت تاليف كتاب‌ بر اساس نظريه‌هاي بومي برويم و در حوزه نظريه‌ها، روش تحقيق و ... كتاب‌هاي بومي توليد كنيم. 

وي همچنين يادآور شد: بايد توليد كتاب‌هايي بر اساس نتايج پژوهش‌هاي دانشگاهي تقويت شود و دانشگاه و دولت نيز بايد حمايت لازم را مدنظر قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها