یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
غضنفری: معرفی مفاخر معاصر الگویی برای جوانان ایرانی است

مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم نکوداشتی که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، از کتاب «زندگینامه مهندس محسن خلیلی» رونمایی کرد و گفت: معرفی مفاخر معاصر فرصتی برای جوانانی محسوب می‌شود که به دنبال الگو و اسوه حسنه‌اند و باید شخصیت‌ها و فعالیت‌های مفاخر جامعه در ذهنشان تبیین شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم نکوداشت مهندس محسن خلیلی، فعال حوزه صنعت شامگاه شنبه (18 آذر) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

غضنفری در این مراسم که با حضور جمعی از پیشکسوتان حوزه صنعت، استادان و دانشجویان برپا شد، با بیان این‌که محسن خلیلی فرصت ارزشمندی است، اظهار کرد: در کتاب‌های درسی همواره از مفاخر گذشته به نیکی یاد شده است به‌گونه‌ای که وقتی از مفاخر صحبت می‌شود در ذهن جوان‌های ما ادبا و اندیشمندانی با پوشش ویژه‌ و قدیمی تداعی می‌شود در حالی که کشور ما در عصر حاضر نیز مفاخر متعددی را در خود پرورش داده است که از آن میان می‌توان محسن خلیلی را مثال زد.

وی در ادامه سخنانش با بیان این‌که معرفی مفاخر معاصر فرصتی برای جوانانی محسوب می‌شود که به دنبال الگو و اسوه حسنه‌اند، گفت: امروز جوان‌های ما به شدت نیازمند این موضوع‌اند که شخصیت‌ها و فعالیت‌های افراد فاخری مانند محسن خلیلی در ذهنشان تبیین شود. 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داد: کتاب‌های درسی و دانشگاهی باید به صورت خیلی کوتاه درباره روش‌های زندگی و فعالیت مهندس خلیلی مطالبی را ارایه کنند. همچنین می‌توان سرود یا آهنگی را ویژه این شخصیت فعال حوزه صنعت تهیه و پخش کرد.

غضنفری افزود: افراد تاریخ‌سازی مانند محسن خلیلی همواره از ایده و آرمانی واحد سخن می‌گویند و یک راه روشن دارند که خودشان بیش از دیگران به این راه روشن اعتقاد دارند. خلیلی بیش از همه خود به آن‌چه که می‌گفت ایمان داشت. وی استراتژی‌های مناسبی را برای شرکت‌هایی که در آن فعالیت می‌کرد، به‌کار می‌گرفت که این استراتژی‌ها از فکر عمیق او خبر می‌دادند.

وی با بیان این‌که خلیلی جنبه‌های انسانی کار حرفه‌ای را به سایر جنبه‌ها ترجیح می‌دهد، اظهار کرد: تجلیل از خلیلی تجلیل از همه خوبی‌ها و همه عاشقان دل‌سوخته‌ای است که عشق به وطن دارند و پیروزی مملکت را جست‌وجو می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: امیدوارم تجلیل از مهندس خلیلی به این مراسم اکتفا پیدا نکند بلکه در مکان‌ها و زمان‌های دیگر نیز از این شخصیت قدردانی شود. 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان این‌که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خانه همه مفاخری است که در حوزه فرهنگ ایران زیسته‌اند، اظهار کرد: این انجمن امسال با توجه به این‌که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی معرفی شده است در این فکر بود که یکی از مفاخر بزرگ صنعت را به عنوان نقطه عزیمت و آغاز برای قدردانی از مفاخر این حوزه انتخاب کند. به همین منظور مهندس محسن خلیلی را که هشت دهه از عمر بابرکت او می‌گذرد و همواره پرکار و پرانرژی در حوزه صنعت و فرهنگ تلاش می‌کند، برگزید.

حجت‌الاسلام محمدجواد ادبی ادامه داد: محسن خلیلی به همان اندازه که در حوزه صنعت فعال‌ است در حوزه فرهنگ و هنر زیستن نیز می‌توان در وجود این مرد بزرگ، رصدهای معنایی زیادی یافت. نسل امروز ما نیاز به این دارد که مفاخر زنده و پویا را ببیند و از تجارب آن‌ها استفاده کند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: انتخاب‌های این انجمن تنها به مفاخر حوزه علوم انسانی محدود نیست بلکه فعالیت‌های آن در حوزه علوم پایه، پزشکی، صنعت و حوزه‌های دیگر قابل تعریف است. به همین دلیل کتابی را تهیه کرده‌ایم که به شرح زندگینامه و فعالیت‌های علمی و فرهنگی مهندس محسن خلیلی می‌پردازد. این اثر، زیستن آگاهانه همراه با هنرمندی نسبت به حوزه صنعت را که از ویژگی‌های خلیلی است، به تصویر می‌کشد. 

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی نیز در این مراسم حضور داشت. وی درباره خلیلی این چنین گفت: خلیلی کارآفرینی معتقد به توسعه یافتن به شمار می‌آید که همه عمر خود را برای صنعت کشور مصروف داشته است.

محمدرضا سپهری ادامه داد: خلیلی دارای تعاملی سازنده با کارآفرینان و صنعتگران کشور است. او مرشد صنعت ایران محسوب می‌شود. خلیلی را میهن‌دوست، خستگی‌ناپذیر، دوستدار توسعه ایران و بنیانگذار تشکل‌های کارآفرینی ایران می‌شناسیم. 

وی عنوان کرد: این فعال حوزه صنعت به دنبال ایجاد چشم‌انداز مشترک برای صنعتگران است. او به سرمایه‌های انسانی اهمیت می‌دهد و به جانشین‌پروری می‌اندیشد. پرورش استعدادها در ذهن او بسیار مهم‌اند. 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این مراسم گفت: اگر نگران هویت ملی خود هستیم باید الگوهای ملی جامعه مانند مهندس خلیلی را معرفی کنیم. ایران وقتی پاینده است که تولید پهلوان داشته باشد. بنابراین، چقدر خوب است که زندگان را دریابیم و از آن‌ها تجلیل کنیم.

محمد نهاوندیان عنوان کرد: تجلیل از پاکان و فعالان تمامی عرصه‌ها کار بسیار ارزشمندی به شمار می‌آید و ارزشمندتر از آن زمانی است که تجلیل از بزرگان را به فرهنگ تبدیل کنیم و آن را رواج دهیم.

در ادامه مراسم محسن خلیلی، بنیانگذار گروه صنعتی بوتان و ریاست  کنفدراسیون صنعت ایران و همچنین عضو هیات نمایندگان اتاق ایران از زحمات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به دلیل تهیه کتاب «زندگینامه مهندس محسن خلیلی» قدردانی کرد و گفت: از این‌که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تجلیل از الگوهای خدمتگزار به توسعه کشور را باب و زمینه‌های سوق دادن مردم به صنعت را فراهم کرده است، کمال تشکر را دارم.

وی ادامه داد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی راهی را در پیش گرفته است که به نجات از گرفتاری‌های کشور منتهی خواهد شد.

در پایان مراسم مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت همراه با جمعی از مسوولان کشوری از کتاب «زندگینامه مهندس محسن خلیلی» رونمایی کرد. همچنین در این مراسم از تندیس مهندس محسن خلیلی پرده‌برداری شد و محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سعید مرتضوی، مدیرکل آموزش و پژوهش سازمان تامین اجتماعی هدایایی را به مهندس محسن خلیلی اهدا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط