سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱
رونمايي از 4 کتاب حوزه نقد در اختتامیه نهمین جشنواره نقد کتاب

علي اوجبي، دبیر علمی جایزه ادبی نقد کتاب از برگزاری مراسم اختتامیه نهمین جشنواره نقد کتاب در اواسط دی‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: در این مراسم از چهار اثر «از دریچه نقد»، «نقد منابع اطلاعاتی»، «پژوهش در آينه اخلاق» و «دفتر دوم نامه نقد» رونمایی خواهد شد.-

اوجبي در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره نقد کتاب در چند سال اخیر کوشیده است آثاری را در حوزه مباحث نظری نقد با هدف ارتقای فرهنگ نقد منتشر کند. امسال نیز چند اثر با عناوین «از دریچه نقد»، «نقد منابع اطلاعاتی»، «پژوهش در آينه اخلاق» و «دفتر دوم نامه نقد» را منتشر کرده است که در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره نقد کتاب از آن‌ها رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموعه پنج جلدی «از دریچه نقد» تمامی مقالاتی را که توسط عبدالعلی دستغیب در طول حیات علمی‌‌اش نگاشته و منتشر شده‌اند، دربردارد. همچنین کتاب «نقد منابع اطلاعاتی» اثر دكتر فریبرز درودی به مباحث مقدماتی نقد مانند تعریف نقد، اصول و شیوه‌های نقد که حاصل تجربیات نویسنده است، می‌پردازد. منتقدان جوان به‌یقین می‌توانند از این اثر آموزشی بهره‌مند شوند.

دبیر علمی جایزه نقد کتاب با بیان این‌که کتاب «پژوهش در آينه اخلاق» اثر دكتر نادیا مفتونی است، گفت: یکی از کاستی‌هایی که در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا وجود دارد، آگاهی نداشتن دانشجويان از ابزار و شیوه پژوهش است. اين کتاب كه حاصل سال‌ها تجربيات نويسنده است، با نثری روان شیوه پژوهش را به این دانشجویان و سایر علاقه‌مندان به حوزه پژوهش آموزش مي‌دهد.

اوجبی درباره كتاب «دفتر دوم نامه نقد» گفت: دبیرخانه جشنواره نقد کتاب با موسسه‌ها، مراکز و دانشگاه‌هایی که در حوزه نقد فعالیت می‌کنند، همکاری دارد. انجمن نقد ادبی یکی از این موسسه‌های نوبنيادي محسوب می‌شود كه گروهی از استادان دانشگاه را در خود جای داده است و هر سال همایشی را برگزار می‌کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: دبیرخانه جشنواره نقد کتاب در برپایی دومین همایش این انجمن که سال گذشته برپا شد، مشارکت داشته و مجموعه مقالات این همایش را كه زير نظر دكتر محمدرضا شعيري فراهم آمده‌ در قالب کتاب «دفتر دوم نامه نقد» منتشر كرده است.

دبیر علمی جایزه ادبی نقد کتاب با اشاره به نهمین جشنواره نقد کتاب گفت: در این دوره از جشنواره نقد کتاب در مجموع یک‌هزار و 157 مقاله در 11 گروه به دبیرخانه ارسال شده بود که داوری مقاله‌های گروه‌های فلسفه، شعر و ادبیات فارسی به پایان رسیده است. داوری بقیه مقاله‌ها نیز تا پایان ماه جاری به اتمام می‌رسد.

اوجبی ادامه داد: امسال گرچه در تعداد کل مقاله‌ها تغییر محسوسی نداشتیم اما در برخی حوزه‌ها مانند ادبیات داستانی و شعر شمار مقالات نسبت به سال قبل كاهش داشت. همچنین از سطح كيفي مقاله‌ها در برخي از حوزه‌ها نسبت به دوره‌های قبل کاسته شده است که باید علت آن آسیب‌شناسی شود.

وی عنوان کرد: همچنین در این دوره تعداد مجله‌هایی که در حوزه نقد به ارایه مقاله اقدام کرده بودند نسبت به دوره‌های قبل کمتر بود. (در دوره مشابه قبل 205 مجله اما در این دوره 160 مجله، مقاله‌های خود را به دبیرخانه ارسال کرده بودند.) این موضوع بیانگر این مطلب است که مجله‌ها در سال گذشته کمتر به حوزه نقد بها داده‌اند.

دبیر علمی جایزه ادبی نقد کتاب در پایان گفت: مراسم اختتاميه نهمین جشنواره نقد کتاب اواسط دی ماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط