گفتگو با استاد علوم ارتباطات اجتماعي به مناسبت هفته پژوهش
مسعودي: پژوهشهای کاربردی بر اساس نیاز بومی کشور نوشته شوند
امیدعلی مسعودی، استاد علوم ارتباطات اجتماعی به مناسبت هفته پژوهش گفت: پژوهش را باید با ترویج فرهنگ کتابخوانی از کودکی و پس از آن در مدرسهها آموزش داد. پایاننامههای دانشجویی نیز باید براساس نیاز بومی کشور نوشته شوند تا بتوان آنها را چاپ و در اختیار کارگزاران کشور برای بهرهگیری قرار داد.-
پژوهشهای دانشجویی از مهمترین و اساسیترین تحقیقهایی است که در هر کشوری انجام میشود و نتیجههای برآمده از آن گاه بهصورت کتاب در اختیار دیگران قرار میگیرد. امیدعلی مسعودی در گفتوگو با «ایبنا» درباره پژوهش در ایران گفت: امروزه کتابهایی که در حوزه پژوهش و آموزش شیوههای آن در بازار کتاب وجود دارد کمک بسیاری به این امر کرده اما این تنها بخشی از مساله پژوهش در ایران است.
عضو هیات علمی دانشگاه سوره افزود: بزرگترین مشکلی که در پژوهش با آن روبهرو میشویم پایاننامههایی هستند که تنها برای رفع تکلیف و بیاعتنا به مسایل کشور تدوین میشوند. در همه گروههای آموزشی باید به سراغ موضوعهایی برویم که دغدغه جامعه، مردم، صنعت و دیگر حوزههای دانشاند و هنگامی که پژوهش در سلامت و صحت علمی نگاشته شد، آنها را بهچاپ برسانیم.
وی گفت: کارگزاران دولتی و بخش خصوصی همچنان برپایه تجربههای مدیرانش به کار مشغولاند درحالیکه بسیاری از کتابهایی که براساس پایاننامهها نوشته میشوند، کاربردی بهشمار میآیند اما متاسفانه مسوولان نسبت به این پژوهشها بیتفاوتند.
این استاد علوم ارتباطات اجتماعی با انتقاد از سیر پژوهش در دانشگاهها، توضیح داد: تولید علم و پژوهش در هر جامعهای با عرضه و تقاضا، همزمان و همراه است اما در دانشگاهها در زمان تصویب پروپزالها به این مسایل دقت نمیشود، بنابراین از این فرایند، پژوهش کاربردی نیز تولید نخواهد شد.
این نویسنده همچنین با بیان این مساله که فرهنگ کتابخوانی در خانوادههای ایرانی امری رایج نیست، افزود: خانوادهها باید انس با کتاب را از کودکی به فرزندانشان بیاموزند و در مدرسه نیز باید شیوه درست جستوجو و پژوهش را به دانشآموزان آموخت تا زمانیکه آنها به مقطع متوسطه برسند، بتوانند مقاله بنویسند اما در حال حاضر حتی دانشجویان نیز بهسختی میتوانند متنی علمی ـ پژوهشی تدوین کنند.
مسعودی در پایان گفت: استادان باید بکوشند با ایجاد انگیزه در دانشجویان، آنها را به خواندن و پژوهش علاقهمند کنند. از سوی دیگر مدیران اجرایی نیز طرحهایشان را بدون پژوهشهای علمی انجام ندهند و جایگاهی برای این مساله در کنار مراکز فعال کاری در نظر بگیرند. دولت نیز با نظارت بر بودجههایی که به این حوزه اختصاص داده و بررسی چگونگی مصرف آن، راهگشای این امر در کشور باشد.
نظر شما