ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
آموزش شهروندی و نحوه ایجاد انگیزش در میان افراد برای پذیرش نقش شهروند و توجه به منافع جمعی، وظیفهای حساس و دشوار برای رهبران و مدیران جامعه است. شهروندی در سطوح متنوعی عمل میکند. یکی از چالشهای رو دَر روی معلمان و مربیان این است که دانشآموزان را متوجه این نکته سازند که شهروندی یا هویت ایرانی در تقابل با هویت محلی، منطقهای یا قومی آنها نیست، بلکه مکمل آن است. چالش آموزشی مدارس بدین ترتیب، تقویت و پرورش هویتهای چندگانه است.
اگر بخواهیم ابعاد شهروندی را به صورت مدلی ترسیم کنیم، میتوانیم دوجنبه (بُعد) کلی را برای آن برشماریم: شهروندی، از یک سو واجد ابعاد سیاسی و ساختاری است و از سوی دیگر، ابعادی عاطفی را در برمیگیرد که با فرهنگ و هویتهای فردی ارتباط دارند. در کمترین سطح آن، شهروندان باید نسبت به مسئولیتها، حقوق و هویتهای (چندگانه) متفاوت خودآگاهی و شناخت داشته باشند. کسب این شناخت، آشکارا مستلزم آموزش حقوق انسانی و فراهم شدن محیط برای یادگیری است که در آن، مجال جستوجو و تقویت احساسات و انتخابهای افراد فراهم باشد.
صفحات 20 و 21/ آموزش شهروندی و توسعه اجتماعی/ محمدسعید ذکائی/ نشر تیسا/ چاپ اول/ سال 1391/ 44 صفحه/ 2500 تومان
نظر شما