یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۳
جشنواره داستان انقلاب با ارایه طرح و منابع از نويسندگان حمايت كند

محمد محمودي‌نورآبادي، برگزيده چهارمين جشنواره داستان انقلاب معتقد است: کارگاه قصه‌ و رمان و مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري به عنوان دست‌اندرکاران این جشنواره، مي‌توانند در زمينه داستان انقلاب جريان‌سازي كنند و به نويسندگان طرح بدهند و از آنان حمايت كنند. همچنین منابع را در اختيار مولفان قرار داده يا نويسندگان را به آن‌ها ارجاع دهند تا توليد اين نوع آثار به مرحله ارزشمندتری برسد.-

محمودي‌نورآبادي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: امسال با داستان «هزار و يك جشن» در پنجمین جشنواره داستان انقلاب شركت كرده‌ام. طرح داستان، بازخورد عروسي شاه با همسر دومش ثريا را در روستايي به نام «چشمه سيب» روايت مي‌كند. اين روستا نمادي از كليت ايران در روز‌هاي برگزاري اين جشن است و ماجراها با شخصيت‌هاي موافق و مخالف در 200 صفحه و بيست فصل دنبال مي‌شود.

وي افزود: داستان «خنده‌زار» که برگزيده چهارمين جشنواره داستان انقلاب شد، حوادثی را از سال 1356 تا پيروزي انقلاب دنبال مي‌كرد و «هزار و يك جشن» روايتي از يك هفته مانده به 23 بهمن ماه سال 1329 را بازگو مي‌كند. در آن روز‌ها اتفاق‌هاي عجیبی رخ داده بود. مانند آن‌ كه دربار شاه به هر يك از ايلات عشاير 40 هزار تومان پول براي برگزاري جشن به مناسبت ازدواج شاه داده بود. پولي كه در آن دوران يك ايل مي‌توانست با آن براي خود 20 هزار راس گوسفند خريداري كند.

این داستان‌نویس درباره اين كه در نگارش داستان جدید خود از چه منابعي بهره گرفته است، گفت: به روزنامه اطلاعات رجوع کردم كه اطلاعاتی جامعی از مسايل دوران مورد نظر داستان داشت. در اين داستان، اصل اعلاميه‌هاي دربار شاه با امضا محمود جم، وزير دربار را آورده‌ام. درباره ريشه‌هاي بومي در مناطق زندگی ايلات هم به سراغ پيرمرد‌ها رفتم. آن‌ها در آن دوران دانش‌آموزاني بوده‌اند كه به مناسبت آن ايام بايد سرودي را مي‌خواندند.

محمودي نورآبادي در پاسخ به اين سوال كه بر چه اساسي داستان خود را به پنجمین جشنواره داستان انقلاب فرستاده است، توضيح داد: پيش از نگارش داستان با موضوع انقلاب بيشتر در حوزه دفاع‌مقدس و به دليل تجربيات عيني‌ام از جبهه‌ها كتاب مي‌نوشتم اما وقتي ديدم تصوير ذهنی مخاطب امروز از انقلاب در همان تظاهرات‌هاي خياباني خلاصه مي‌شود و آن‌ها اطلاعاتي درباره چند دهه قبل از انقلاب ندارند، به نگارش داستان انقلاب روي آوردم.

وي ادامه داد: دليل ديگر هم آن بود كه بيشتر مولفان موضوع‌های انقلاب را در داخل كلان‌شهر‌ها جست‌وجو مي‌كردند و كمتر به حاشيه‌ شهر‌ها يا عشاير توجه داشتند. بنده فرزند ايلات عشايرم، همين تجربه و اشراف كاملم بر فضا‌ي روستا‌ها باعث شد تا داستان‌هايم را به اين جشنواره بفرستم.

محمودي نورآبادي در پاسخ به اين پرسش كه «جنبه مادي و جوايز جشنواره داستان انقلاب چقدر در ترغيب يك نويسنده به نگارش داستان از انقلاب موثرند؟» گفت: جوايز و مسايل مادي بي‌تاثیر نيستند، اما مهم‌تر از اين اتفاق، احساس تكليف و علاقه‌ به نوشتن است كه در بيشتر مواقع بر جنبه مادي كار سايه‌ دارند.

نويسنده «نبرد هسجان» در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه «چرا داستا‌ن‌هايش را در سال‌هاي قبل از انقلاب دنبال مي‌كند و آیا اين اتفاق به تعريف او از داستان انقلاب باز مي‌گردد؟» افزود: در نگارش داستان بر اين باور معتقدم كه براي جذب مخاطب مي‌توان داستان را با بازگشت‌هایي از زمان حال به گذشته برد، همانند كتاب دیگرم «سرريزون» اما اين سبك نگارش بيشتر مورد توجه منتقدان است و مخاطب عام بيشتر به خواندن داستان‌هاي خطي تمایل دارد.

محمودي نورآبادي در پاسخ به پرسشي ديگر درباره اين ‌كه «چقدر به نقد داستا‌ن‌ها پيش از انتشار آن‌ها معتقد‌يد؟» گفت: فضاي نقد به بهتر شدن اثر مولف کمک مي‌كند، به شرط آن‌كه نقدها منصفانه، عالمانه و آگاهانه باشند و منتقد در کنار این ویژگی‌ها اثر و افكار نويسنده كتاب را نقد كند. نقد پيش از چاپ اثر، آرزوي يك نويسنده است. اي كاش اين اتفاق براي آثاري كه به مراحل نهايي جشنواره انقلاب راه مي‌يافتند، رخ مي‌داد زيرا بسياري از ابهام‌ها و نقص‌هایي كه از چشم مولف دوره مانده، بر طرف مي‌شوند و امتياز اثر بالا مي‌رود.

وي با تایید این که داشتن اطلاعات تاريخي يكي ار نکات مهم در نوشتن داستاني موفق درباره انقلاب است، درباره راه‌هاي تشويق نويسندگان به مطالعه واقعيت‌های تاریخی افزود: متاسفانه نويسندگان پس از پايان جشنواره‌ها رها مي‌شوند. وقتي قرار است داستاني بر اساس وقايع تاريخي بنويسيم حق نداريم به تخيل صرف رجوع كنيم. کارگاه قصه‌ و رمان يا مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري، به عنوان دست‌اندرکاران جشنواره داستان انقلاب مي‌توانند در اين زمينه جريان‌سازي كنند و به نويسندگان طرح‌های داستانی ارایه بدهند و از آنان حمايت كنند. همچنین منابع را در اختيار مولف قرار داده يا نويسنده را به آن‌ها ارجاع دهند تا توليد اين نوع آثار به مرحله ارزشمندتری برسد.

محمودي نورآبادي در پايان گفت: متاسفانه جشنواره داستان انقلاب با ضعف در مساله چاپ كتاب‌هاي برگزيده روبه‌روست و ناشر آثار جشنواره مشكلات مربوط به كاغذ را دليل چاپ نشدن كتاب‌ها عنوان مي‌كند. اگر این ناشر به تنهايي نمي‌تواند از عهده كار برآيد، دست‌اندرکاران جشنواره مي‌توانند با ناشر ديگري هم به توافق برسند تا كتاب‌ها با تاخير چاپ نشوند و مولفان را آزرده خاطر نكنند.

اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب به همت مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط