ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
همانگونه که ذکر شد، پژوهش درباره همه علوم اسلامی به خاطر وجود قرآن و با انگیزه خدمت به اسلام و در جهت فهم بیشتر معارف آن صورت میپذیرفت و سرانجام این تکاپوی علمی به تنظیم و تدوین مسائلی انجامید که بعدها علوم قرآن نام گرفتند. علوم قرآن به همان مقولاتی اطلاق میگردد که به شکلی در فهم و تفسیر آن مؤثّر میباشند و به عنوان مقدمه قرآنشناسی و درک آن باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند. بخشی از این بررسیها مانند تفسیر و تبیین آیات و استنباط احکام دینی مورد بحث و بررسی قرار گیرند. بخشی از این بررسیها مانند تفسیر و تبیین آیات و استنباط احکام دینی از آن به طور مستقیم به قرآن مربوط میشوند و پارهای دیگر چون بحث در کیفیت الفاظ و معانی، اشتقاق صیغ، ترکیب جملات، سبک و صور کلام و اختلاف آنها به مقتضای مقام سخن، تحقیق درباره رسمالخط، علوم تجوید، معانی، بیان، بلاغت، منطق، اصول و ... به طور غیرمستقیم به قرآن ارتباط مییابند. از این رو، این علوم، تاریخی به قدمت قرآن دارند. در این میان بنا به توصیه حضرت علی (ع) توجه خاص به علم نحو و تجوید بود تا در کتابت و قرائت قرآن و نیز درک آن خللی پیش نیاید و این معجزه را که به تعبیر برخی به لحاظ زبانشناختی «اعجازِ ایجاز» به شمار میرود از هرگونه گزندی مصون دارند.
علامه طباطبایی (ره) نیز در این خصوص چنین اشاره دارد: «در میان مسلمانان علومی است که موضوع آنها خود قرآن میباشد. تاریخ پیدایش این علوم نخستین روزهای نزول قرآن است که به تدریج مسائل آنها در میان مردم نضج گرفته و تنقیح شد. علومی که در الفاظ قرآن بحث میکند، فنون قرائت و تجوید است»
صفحه 501/ سیبویهپژوهی/ محمد باهر/ انتشارات خانه کتاب/ چاپ اول/ سال 1391/ 848 صفحه/ 25500 تومان
نظر شما