شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
حلیمی: روند داوری‌ها به برگزیدگان کتاب سال اعلام شود

محمدحسین حلیمی، نویسنده کتاب «زیبایی‌شناسی خط در مسجد جامع اصفهان» اثر شایسته تقدیر سی‌امین جایزه کتاب سال معتقد است که برگزاری جشنواره‌هایی مانند کتاب سال به پژوهشگران انگیزه نوشتن می‌دهد. وی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برپایی جایزه، پیشنهاد خود را مبنی بر تشریح مراحل داوری مطرح کرد.-

حلیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در باره کیفیت برگزاری جایزه کتاب سال  گفت: برگزاری جایزه‌ها و جشنواره‌هایی مثل کتاب سال به محققان و پژوهشگران امید و انگیزه نوشتن می‌دهد. 

وی افزود: من اعتقاد دارم که باید روند داوری‌ها از یک قاعده مشخصی پیروی کند و به همگان به ویژه کسانی که کتاب‌هایشان در این جایزه حضور دارد، اعلام شود. به طور کلی من از کیفیت این جشنواره راضی هستم. 

حلیمی در پایان گفت: کتاب «زیبایی‌شناسی خط در مسجد جامع اصفهان»  اسفند سال گذشته(1390) به عنوان اثر برگزیده نوزدهمین دوره کتاب فصل ایران نیز انتخاب شد. من از این‌که کتابم دیده شده، راضی هستم و از دست‌اندرکاران این جشنواره‌ها تشکر می‌کنم. 

محمدحسین حلیمی هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. پیش از این نیز به قلم حلیمی کتاب «اصول و مبانی هنرهای تجسمی» منتشر شده بود که در دوره دوازدهم كتاب سال جمهوری اسلامی ايران به عنوان كتاب سال در رشته هنر انتخاب شد. 

کتاب «زیبایی‌شناسی خط در مسجد جامع اصفهان» زمستان سال گذشته (1390) با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، 420 صفحه و بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات قدیانی وارد کتابفروشی‌ها شده است. 

این کتاب بررسی و تحلیل انواع کتیبه‌ها و خطوط موجود در مسجد جامع اصفهان است که هر کدام به دوره‌های تاریخی خاصی تعلق دارند. مبنای تحلیل حلیمی اصول زیباشناختی جدید است. این کتاب بخشی از پایان‌نامه دکتری حلیمی با موضوع «زیبایی‌شناسی خط» است.

مسجد جامع اصفهان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایران دوره‌های مختلف تاریخی را از سر گذرانده است. در ایوان‌های مختلف و همینطور گنبد و محراب این مسجد(که الگوی مساجد ایرانی است)، کتیبه‌های مختلفی وجود دارد که همواره محلی برای خودنمایی هنرهای تجسمی و به ویژه خط بوده‌اند. 

در مسجد جامع اصفهان خط و تنوع خطوط خوشنویسی از جایگاه والایی برخوردار بوده و در هیچ سرزمین دیگر اسلامی مسجدی پیدا نمی‌‌شود که تا به این میزان از خوشنویسی در آن استفاده شده باشد. 

هنرمندان در جای جای این مسجد به جز خطاطی آیات قرآن، گاه خطوطی با ارزش‌های تاریخی کار کرده‌اند و گاه با ارزش سیاسی و اجتماعی. مهم‌ترین جنبه بصری و تزئینات مسجد جامع اصفهان وجود انواع شیوه‌های خط و طراحی حروف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها