شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۲
مهدوی: نظريه‌پردازان اسلامی وارد حوزه ارتباطات شوند

فرهاد مهدوي، پژوهشگر حوزه رسانه گفت: نظريه‌پردازان اسلامي حوزه ارتباطات و رسانه‌هاي گوناگون با هماهنگي كشور‌هاي اسلامي مي‌توانند تاليف‌هاي ارزشمندي را در بخش‌هاي گوناگون رسانه‌اي با رويكرد بومي توليد كنند.-

مهدوي، كارشناس ارشد رسانه گفت: توليد رسانه‌اي در بخش كتاب، مقاله و نظريات علمي در جريان نهضت ترجمه بيشترين آسيب را ديدند زيرا كتاب‌‌هاي ترجمه شده در اين بخش فاصله زيادي با علم كنوني و جديد دارند و بيشتر مربوط به دهه‌هاي 60 تا 80 هستند.

اين پژوهشگر حوزه رسانه اظهار كرد: زماني فقط رسانه‌ها شامل راديو، تلويزيون، مطبوعات و كتاب بودند و با پيدايش رسانه‌هاي جديد‌‌تر، نظريات حوزه رسانه قدیمی شدند و تطبيق نظريات رسانه‌اي در مركز علمي و دانشگاهي كاري را از پيش نبرد. می‌توان گفت در شرایط فعلی، محتواي فرهنگي كتاب‌هاي رسانه‌اي به دليل ترجمه از غرب و استفاده از نظريه‌پردازان غربي، فقط مصرف نظريه‌هاي آنان است.

مهدوي با بيان اين‌كه كشورهاي  پیرامون یا جهان سوم نبايد مصرف‌كننده صرف نظريه‌پردازان كشور‌هاي شمال يا توسعه يافته باشند، اظهار كرد: هماهنگي در انتشار و محتواي فرهنگي كشورهاي جهان سوم و پيرامون، در بحث انتشار اخبار و اطلاعات و آموزش رسانه‌اي هنوز محقق نشده و به همين دليل ما هنوز مصرف‌كننده‌ايم.

اين كارشناس ارشد رسانه با بيان اين‌كه توليد نظريه براي بخش رسانه‌اي انجام نشده است، اظهار كرد: بيشتر موضوع پايان‌نامه‌هاي حوزه رسانه بر اساس نظريات غربي توليد مي‌شوند، اما علم ارتباطات وارداتي با جامعه‌شناسي، علوم‌انساني، روانشناسي و مردم‌شناسي جامعه غرب شكل گرفته و رشد كرده است و به همين دليل رسانه ملي با چالش اساسي نگه‌داشتن مخاطب پاي گيرنده روبه‌روست.

مهدوي اظهار كرد: فعاليت‌ها و انگيزه‌هاي ارايه شده در جوامع شرقي و غربي در رسانه‌هاي گوناگون متفاوت است زيرا فرهنگ شرقي عدل‌گرايي، هدايت‌گري، آموزش و پيشرفت را مد نظر دارد اما غرب به دنبال توسعه خشونت و انحصار افكار عمومي با ابزار‌هاي گوناگون حتي با دروغ است.

وي با بيان اين‌كه نظريات رسانه‌ اسلام در دانشگاه‌ها و كتاب‌هاي درسي مهجور است، اظهار كرد: در بخش انتشار كتاب در حوزه تاليف و ترجمه، نظريه‌پردازي رسانه‌اي نداريم و ديدگاه‌هاي امام خميني(ره) و رهبري در بخش رسانه‌اي بايد باب شود.

مهدوي اظهار كرد: منويات رهبري در بخش كتاب‌هاي تاليفي با رويكرد توليد محتواي ملي در بخش رسانه‌هاي گوناگون چون راديو، تلويزيون، موسيقي، سينما و هنر با نظريه‌پردازي ملي و متناسب با هنجار‌هاي نظام اسلامي بايد پيگيري شوند.

اين پژوهشگر رسانه با بيان اين‌كه نقشه جامع علمي كشور كه در سال 90 تهيه شده نبايد در بحث رسانه‌اي دچار غفلت شود، اظهار كرد: توليد كتاب‌هاي سواد رسانه‌اي با رويكرد توليد پادزهر فرهنگي آسيب‌زا، مي‌تواند سواد رسانه‌اي را بر  مباني فرهنگ و علم روانشناسي بومي، گسترش دهد. 

وي با اشاره به رسانه‌هاي شفاهي مانند مسجد و منبر به عنوان رسانه‌هاي كلامي و پرمخاطب اظهار كرد: اين رسانه‌ها به دليل ملي بودن، مي‌توانند با معرفي كتاب و آگاهي‌رساني در بخش سواد رسانه‌اي از طريق ارتباطات آييني و با وارد شدن در حوزه پژوهش و آگاهي‌رساني در بخش سلامت تبليغ در رسانه، افكار عمومي داخل را  مطلع و اقناع كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها