شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵
قله کتاب کودک و نوجوان با بارش ۳۳۰ اثر سفید شد

هفته‌اي كه گذشت ۳۳۰ عنوان کتاب برای بچه‌های ایرانی منتشر شد. این در حالی است که نشر پایتخت با ۲۷۵ عنوان کتاب منتشر شده از مجموع ۳۳۰ کتاب، سهم بسیاری در سرعت گرفتن قطار چاپ کتاب کودک و نوجوان در هفته اخیر داشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در اين هفته، ۳۳۰ اثر از ناشران سراسر کشور برای کودکان و نوجوانان ایرانی وارد بازار شد.
 
این هفته حوزه‌های چاپ معجزه کردند و در مجموع دو هزار و ۲۸۸ عنوان کتاب در ۱۲ حوزه چاپ منتشر شد. کتاب‌های کودک و نوجوان با وجود این که با ۳۳۰ اثر به جنگ سایر حوزه‌ها رفته بودند، در مقابل کتاب‌های علوم عملی کم آوردند و در جایگاه دوم حوزه‌های چاپ قرار گرفتند. این هفته کتاب‌های علوم عملی با ۵۲۴ عنوان کتاب با اقتدار تمام بر قله چاپ ایستاده‌ بودند و پس از کتاب‌های علوم عملی، حوزه کودک و نوجوان و کتاب‌های علوم اجتماعی به ترتیب با ۳۳۰ و ۳۱۳ اثر در جایگاه‌های بعدی بودند.

می‌دوند و نمی‌رسند!

مترجمان کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته ۱۱۵ اثر راهی بازار کردند ولی باز هم به مولفان نرسیدند. با وجود این که مترجمان توانستند ۸/۳۴ درصد کتاب‌های این هفته را منتشر کنند، اما فاصله‌ ۱۰۰ اثری با کتاب‌های تالیفی در بازار، اختلاف قابل توجهی را به مترجمان و آثار خارجی در بازار گوشزد می‌کند. 

چاپ اولی‌ها ۴۴ اثر کم‌ آورند

کتاب‌های چاپ نخست این هفته ۴۴ پله از کتاب‌‌‌های تجدید چاپ عقب ماندند. ۱۴۳ کتاب چاپ نخست در کنار ۱۸۷ اثر تجدید چاپی در این هفته راهی بازار کتاب شد. با وجود این‌که کتاب‌های چاپ نخست همچنان از کتاب‌های تجدید چاپی‌ها عقب هستند اما این فاصله، هفته گذشته به کمترین میزان خود در ماه‌های اخیر رسید. کتاب‌های چاپ نخست این هفته ۲۴ درصد کمتر از تجدید چاپی‌ها بودند که این رقم بسیار خوشایند است.

بار نشر کتاب بر دوش ناشران تهرانی

ناشران پایتخت این هفته ۲۷۵ عنوان اثر برای بچه‌های سراسر کشور منتشر کردند. از میان ۳۳۰ عنوان اثر منتشر شده، فقط ۵۵ اثر سهم ناشران شهرهای دیگر بود. این آمار نشان می‌دهد که ظاهرا در هفته‌های اخیر بار نشر بر دوش ناشران تهرانی سنگینی کرده و آثار منتشر شده از سوی ناشران شهرستان‌ها به لحاظ کمی، برای بازار کتاب این حوزه اغنا کننده نبوده است.

متوسط‌ شمارگان رو به صعود
 
متوسط شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان این هفته سه هزار و ۶۶۵ نسخه بود. این کمیت در سه هفته گذشته از سه هزار و ۵۰۰ نسخه بیش‌تر بوده و در صورتی که همین روند طی شود، معادلات در حوزه شمارگان کتاب‌های هفته تغییر خواهد کرد. میانگین شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان به طور معلول میان سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ نسخه در نوسان بوده است.

۵۰ صفحه نیز میانگین صفحات کتاب‌های این هفته بود. 

ترین‌ها!

ارزان‌ترین کتاب این هفته «جشن بچه‌ها» اثر «مایکل گرتن» بود. این اثر که ۳۰۰ تومان بها داشت با ترجمه علی‌رضا مقدم‌پور از سوی نشر آسمان خیال وارد بازار شد. در مقابل این کتاب «چراهای شگفت‌ انگیز» با بهای ۳۵ هزار تومان، گران‌ترین کتاب هفته بازار بود. 

«دنیای شادی» نوشته ناصر نظر نیز این هفته برای چهلمین بار طعم مرکب چاپ را چشید و لقب کتاب پر چاپ هفته را از آن خود کرد.

بیش‌ترین شمارگان کتاب‌های این هفته، مربوط به کتاب «هوای نوبهاری» بود. این کتاب با ۱۱ هزار نسخه از نشر مدرسه برهان وارد بازار شد. «پسری به نام درسر» کتاب کم شمارگان این هفته بود که ۵۰۰ نسخه از آن اثر برای بچه‌ها‌ به چاپ رسید.

نام کتاب پر صفحه این هفته، «۳۶۵ قصه برای بچه‌های خوب» با ۵۱۴ صفحه بود و از نشر «مسیر دانشگاه» وارد بازار کتاب شد. کتاب «مار» اثر «جولی لرنینگ» نیز این هفته با هشت صفحه دارای کمترین صفحات بود. نشر «ژاو» با ترجمه عفت اعجازی این اثر را منتشر کرده است.

بیش‌فعالان! 

محمدرضا یوسفی، نویسنده نام‌آشنای کودک و نوجوان این هفته با ۶ اثر پرکارترین نویسنده بود. در مقابل ثمین مددی با ۱۸ اثر منتشر شده، سهم بیش‌ترین کتاب‌های ترجمه را در میان ۳۳۰ کتاب هفته در اختیار داشت.

انتشارات «نقد قلم» نیز با ۱۸ اثر این هفته بیش‌ترین کتاب‌های چاپ اول را وارد بازار کتاب کودک و نوجوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط