محقق و صاحب طرح «دانشنامه بزرگ تجارت جهانی»:
حلقه اتصال میان اقتصاد ملی و بینالمللی هدف اصلی دانشنامه است
محمد ابراهيم گوهریان، محقق و صاحب طرح «دانشنامه بزرگ تجارت جهانی» با اشاره به این که قرار است این دانشنامه موضوعی، در قالب 25 جلد کتاب تا سال 94 منتشر شود، ایجاد حلقه اتصال میان اقتصاد ملی و اقتصاد بینالمللی را هدف اصلی تدوین این اثر دانست و گفت: نیاز اصلی تجارت بینالمللی آگاهی از دانش کاربردی مذاکرات تجاری و تنظیم قراردادهای بینالمللی است.-
گوهریان درباره نحوه تدوین این مجموعه و همکاری با صاحبنظران و کارشناسان حوزه تجارت اظهار کرد: هریک از جلدهای این مجموعه به موضوع و مباحثی خاص در حوزه تجارت بینالمللی اختصاص دارد. از این رو موسسه با شناسایی این افراد زمینههایی را برای همکاری و تعاملات علمی با آنها فراهم کرده و قرار است استادان دانشگاه و محققان متعددی در تالیف و نگارش این کتابها همکاری داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که دانشنامه اکنون در چه مرحلهای قرار دارد و تا چه زمانی منتشر و روانه بازار کتاب میشود؟ گفت: تاکنون 10 درصد از اقدامات پژوهشی و برنامهریزیهای تدوین این دانشنامه انجام شده است. در این زمینه ضمن شناسایی منابع داخلی و خارجی، موضوعات تنظیم شدهاند و گروه پژوهشی متشکل از مولفان، محققان، مترجمان و ویراستارهای مجموعه نیز شکل گرفته است اما در این مرحله نیازمند تامین بودجهایم. در این راستا با یکی از بانکهای خصوصی مذاکرهای انجام دادهایم و منتظر پاسخگویی و نحوه تعامل با آن موسسه هستیم و تصمیم داریم این مجموعه را به شکل تالیفی ـ ترجمهای و در بخشهایی تلخیص و گردآوری منابع تا سال 94 تدوین و منتشر سازیم.
مترجم کتابهای حوزه بازاریابی و مدیریت در پاسخ به این سوال که تدوین «دانشنامه بزرگ تجارت جهانی» چه ضرورتی دارد و نیاز چه گروههایی را برطرف خواهد کرد؟ بیان کرد: تجارت جهانی یا به زبان سادهتر صادرات و واردات کالا و خدمات، اقدامی پیچیده، حرفهای و نیازمند توانمندیهای فراوانی است که به کسب اطلاعات بینالمللی و بهروز کردن این دادهها نیاز دارد. از این رو کوشیدیم با استخراج موضوعات ضروری این دسته از تعاملات، توضیحاتی را برای آگاهی بیشتر بنگاههای تجاری، تُجار، محققان و حتی دانشجویان این حوزه فراهم کنیم تا ضمن توسعه تعاملات بینالمللی ایران، کیفیت این مبادلات نیز ارتقا یابد چرا که متاسفانه همواره در این حوزه با ضعفهایی مواجه بوده و هستیم.
کارشناس رشته مدیریت بازرگانی به برخی از این ضعفها اشاره کرد و گفت: متاسفانه اغلب شرکتها یا تجار ایرانی به درستی نمیدانند چگونه باید با طرف مقابل غیر ایرانی خود در تجارت گفتوگو و تعامل یا به عبارتی چانهزنی داشته باشند. مذاکرات تجاری به ویژه در هنگام عقد قراردادها از اهیمت بسیار بالایی برخوردار است اما اغلب شرکتها و تجار ایرانی به دلیل ناآگاهی از حقوق خود یا قوانین و علم تجارت بینالملل در این دسته از تعاملات تسلیم شرایط قرارداد و خواستههای طرف مقابل میشوند. از این رو طرف مقابل با آگاهی از این موضوع، قراردادها را به نفع خود تنظیم و ارایه میکند و اغلب شرکتهای ایرانی با مطالعه آن به پذیرش یا رد قرارداد مبادرت میورزند. برای مقابله با این خلاء راهبردی، تصمیم گرفتیم این مجموعه را تدوین کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که با وجود زمانبر بودن تدوین و نشر دانشنامهها این آثار در زمان مهیاسازی و ورود به بازار نشر، نیاز به ویرایش و روزآمد شدن دارند، در این زمینه چه تدابیری را اندیشیدهاید؟ گفت: به دلیل موضوعی بودن مجموعه کتابهای دانشنامه، میتوان به راحتی مطالب و آمار جدید را در چاپهای بعد لحاظ کرد.
گوهریان درباره این که آیا برنامهای برای نشر الکترونیکی این اثر دارید؟ بیان کرد: در این زمینه با موسسهای رایزنیهایی انجام داده و طرح ابتدایی آن را نیز بررسی کردهایم، چنانچه این موسسه بتواند امنیت اثر را از نظر محتوایی و اقتصادی تضمین کند این اقدام نیز در آینده صورت خواهد گرفت.
وی در پایان گفت: انجام چنین طرحهایی به حمایت مادی و معنوی نهادها و سازمانهای بزرگ و دولتی نیاز دارد. از این رو از این سازمانها تقاضا داریم برای توسعه این طرح، حمایتهایی را به ویژه پس از تولید اثر داشته باشند تا نتایج این تحقیقات با سرعت بیشتری به حوزههای کاربردی تسری یابند.
«مذاکرات تجارت جهانی»، «اقتصاد جهانی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات تجاری»، «مدیریت صادرات»، «بازاریابی جهانی»، « برندینگ و تبلیغات جهانی»، «تجارت جهانی»، «فروش جهانی»، «تجارت الکترونیکی»، «بازاریابی و فروش اینترنتی»، «حقوق و قراردادهای تجاری بینالمللی»، «امور مالی تجارت جهانی»، «مدیریت خرید و سفارشات خارجی»، «مدیریت واردات»، «مدیریت زنجیره تامین جهانی»، «بستهبندی کالاهای صادراتی»، «تأمین مالی صادرات»، «اصول و مبانی سرمایهگذاری خارجی»، «پول، ارز و بانکداری»، «رقابت»، «کشتیرانی و حمل و نقل بینالمللی»، «امور گمرکی و ترخیص کالا»، «زبان انگلیسی تخصصی تجارت جهانی»، «اصول نامهنگاری تجارت جهانی»، «واژهنامه جامع تجارت جهانی» عناوین مجموعه کتابهای «دانشنامه بزرگ تجارت جهانی» بهشمار میآیند.
نظر شما