کتاب «ایستگاههای آموزش شهروندی» با زیر عنوان «سنجش میزان اثربخشی فعالیتهای شهرداری تهران» به کوشش گروهی از محققان و نظارت مجید کاشانی منتشر شد.-
بر اساس آموزههای «ایستگاههای آموزش شهروندی» هدف اصلی این آموزشها پرورش شهروند نمونه یا ارایه یک الگوی شهروندی نیست، بلکه به شهرنشینان میآموزد با توجه به مسوولیتهایشان در برابر اجتماع و زندگی فردی، چگونه تصمیمات خود را اتخاذ کنند. بنابراین هدف واقعی آموزش شهروندی نحوه ایجاد انگیزش در میان افراد برای پذیرش نقش شهروندی و توجه به منافع جمعی است.
همچنان که مولف کتاب در مقدمه مینویسد: «امروزه فقدان آموزش فرهنگ زندگی شهری کاملا مشهود است و ناآگاهی از فرهنگ شهرنشینی و قواعد رفتاری زندگی شهری، هزینههای زیادی را به ادارهکنندگان شهر، محیط شهری و ساکنان شهر تحمیل میکند. کلانشهرها با افزایش مداوم جمعیت ثابت، جمعیت سیار و افزایش خرده فرهنگها و قومیتهای متعدد روبهرو و به موازات آن با نیازهای اجتماعی وابسته به آن مواجهاند که با گسترس و افزایش این وضعیت، نیازها به مراتب بیشتر شده و وظایف سازمانهای مربوطه نیز سنگینتر میشوند.»
در این راستا مدیریت مسایل و آموزش شهروندان نقش مهمی را ایفا میکنند. یکی از سازمانهای متولی این حوزه شهرداری است که در سایه برنامههای گوناگون به این هدف میپردازد. با وجود این، این واقعیت را نمیتوان از نظر دور داشت که بهرغم هزینههای گزافی که صرف دستیابی به یک هدف مهم میشود، تنها زمانی میتوان از نتیجهبخش بودن هزینهها خشنود شد که اطمینان یابیم بهدرستی هدف را نشانه رفتهایم.
این کتاب که به همت گروهی از استادان و صاحبنظران مدیریت شهری پدید آمده است، میکوشد در قالب پژوهشی هدفمند میزان اثربخشی فعالیتهای شهرداری تهران را در آموزش شهروندی بررسی و راهکارهایی را برای ارتقای آن عنوان کند.
دستاوردهای پژوهشی محققان کتاب «ایستگاههای آموزش شهروندی» در 17 بخش با عناوینی نظیر روششناسی تحقیق، مشارکت مدنی، اثربخشی طرح برای ذینفعان، مشارکت محلی، پیشنهادهای سازمانی، چگونگی ادامه طرح و پیشنهاد برنامههای جدید و کاربردی، پیشنهادها، شیوهها و روشهای اجرایی، انسجام یافتهاند.
نخستین چاپ کتاب «ایستگاههای آموزش شهروندی» را انتشارات تیسا با شمارگان 600 نسخه در 58 صفحه در قطع پالتویی به بهای دو هزار و 500 تومان منتشر کرده است.
نظر شما