ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
نیاز به دانستن یکی دیگر از نیازهای روانشناختی انسان است که به صورت کنجکاوی، علمآموزی، و فهمیدن تحقق مییابد. مازلو (1970 م) نیاز به دانستن و فهمیدن را از نیازهای اساسی انسان دانسته است. کودک خردسال اشتیاق شدیدی به کاوش دارد. از نظر کریستینس و همکاران (1386) کنجکاوی و اکتشاف، میان انسان و حیوان مشترک است. این نیاز به عنوان منبع انگیزشی در انسان و حیوان عمل میکند. در آموزههای دینی نیز تعابیری وجود دارد که شناخت، آگاهی و علمآموزی را به عنوان یک نیاز اساسی و مهم برای انسان پذیرفته است. اصل نیاز به دانستن و علم آموزی در انسان فطری است، اما جامعه به شکل نهاد خانواده و آموزش و پرورش در مدارس به تقویت، شکوفایی و ارضای آن کمک میکند. ناکامی در ارضا کردن نیاز به دانستن، زیان بخشی است مثل ناکامی در ارضا نمودن هر نیاز دیگر، و میتواند جلو رشد و کارکرد سالم شخصیت را بگیرد. در برخی روایات توصیه شده که باید بخشی از اوقات شبانهروز خود را برای علم آموزی اختصاص داد. درست همانطور که رژیم غذایی مناسب برای رشد و سلامت جسم ضروری است، علم آموزی و کسب آگاهی درباره خود، دیگران، محیط و یافتن معنی در زندگی نیز برای رشد و سلامت روانی فرد حیاتی است.
صفحه 122/ انگیزش و هیجان؛ نظریههای روانشناختی و دینی/ محمدصادق شجاعی/ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ چاپ اول/ سال 1391/ 260 صفحه/ 4800 تومان
نظر شما