دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
رجبی: «جامع‌التاریخ» شهید مطهری نباید در کتاب درسی می‌آمد

محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت استاد مطهری گفت: کتاب «جامع التاریخ» مطهری که بعد از شهات وی منتشر شد و حاوی سخنرانی‌های استاد در یک جمع دانشگاهی بود، قابلیت مطرح شدن در کتاب‌های درسی به صورت فشرده را نداشت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم بزرگداشت استاد مرتضی مطهری ظهر امروز( هشتم اردیبهشت ماه) با حضور محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنران در تالار شهید آوینی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزا شد. 

رجبی در این مراسم  اظهار کرد: وارد کردن مجموع سخنرانی‌های استاد مطهری در یک جمع دانشگاهی به هیچ عنوان قابلیت مطرح‌شدن در کتاب‌های درسی دانش آموزان و دانشجویان را نداشت ودر سال 1360 که بنده معاون آموزش و پرورش وقت بودم سخت با این کار مخالفت کردم اما این مخالفت به معنای ضد بودن با آراء شهید مطهری تعبیر می‌شد.

رجبی در این مراسم عنوان کرد: کتاب «جامع التاریخ» مجموعه‌ای از سخنرانی‌هایی استاد بود که روز‌های سه‌شنبه در دانشکده الهیات دانشگاه تهران مطرح می‌شد و این سخنرانی‌ها بعد از انقلاب به صورت فشرده در قالب کتاب‌‌های دینی در مقطع راهنمایی و دبیرستان وارد شد که بسیار اشتباه بود.

رییس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: استادان باید این مباحث و سخنرانی‌ها را به زبان ساده‌تر برای نسل‌های بعد مطرح می‌کردند زیرا وارد شدن آن به کتاب‌های درسی باعث دلزدگی دانش‌آموزان به دلیل سنگین بودن مبحث شد و هم شناخت و معرفتی را در پیش نداشت.

وی اظهار کرد: علم در اسلام دارای مراتب گوناگونی است و از درجه‌های نازل تا عالی طبقه‌بندی می‌شود و در گذشته غیر از معارف اسلامی حتی در فلسفه یونان  هم علم را طبقه بندی می‌کردند و علم اعلی را برترین نوع قلمداد می‌کردند و هر ملتی یک علم را برگزید.

وی اظهار کرد: در یونان فلسفه علم برتر شناخته ‌می‌شد اما از نظر اسلام علم ارجح حکمت بود که نتیجه ‌آن شکر‌گزاری عنوان شده اما این شکر‌گزاری نباید با معنا های متداول الفاظ ما لحاظ و مقایسه شود. حکمت به معنای علمی اعلی است که در حوزه‌های علمی، عملی و ذوقی راه را به ما نشان می‌دهد.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: مسلمانانی که در طول تاریخ منشاء خیر و افتخار بودند و در تاریخ ماندگار شدند جدا از منش معلمی، پزشکی و منجمی به سراغ حکمت و علم اعلی رفتند. به عنوان مثال ابن‌سینا تلاش کرد فلسفه اسلامی را از نظر تئوری در سطح نظریه فلسفه یونان برساند و مکتب جدیدی ایجاد کند.

رجبی با بین این‌که ما از همه معلمانی که در طول زندگی و تاریخ برای ما در عرصه آموزش تاثیر گذار‌ بون باید تشکر کنیم، اظهار کرد: معلمانی که در طول زندگی به ما الفبا آموختند ما را با علوم تخصصی آشنا کردند و یا راه و روش درست زندگی را  به  ما تعلیم دادند و ما را از تاریکی به نور آوردند، قابل ستایش هستند.

وی اظهار کرد: مطهری صاحب‌نظری بود که در تمام عرصه‌ها صاحب فکر و قلم بود اما در زمان خودش به سراغ موضوعاتی رفت که برای مردم عصر خود و حتی آیندگانش بسیار جاوید و اثر‌گذار شد و با تاکید بر روشنگری موضوعاتی که مردم آن زمان با گم‌شدن از مسیر اصلی آن دچار انحراف شده بودند، گره‌های اصلی را مطرح ‌کرد.

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: زمانی با وارد شدن فلسفه‌ها و علوم جدیدمطهری احساس کرد بنیاد معنوی عالم و جهان هستی در معرض خطر است و با مطرح کردن حواشی بر کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی که خود کتابی مستقل است، معنا و وجوه حقیقی این معنویت را مطرح کرد.

رایزن سابق فرهنگی ایران در کشور آلمان عنوان کرد: در زمانی که اندیشه‌های ماتریالیستی از سوی استادان دانشگاه مطرح می‌شد و علمای فاضل با دریافت‌های به موقع و درست درباره جایگاه این اندیشه‌‌ها و نقش خدا و توحید در آن با استدلال‌های منطقی پاسخ دادند نقش روشنگری وی بیشتر مشخص شد.

رجبی با بیان این‌که مطهری معتقد بود بر خلاف آراء دکتر شریعتی که تلاش می کرد با معیار‌های جامعه‌شناسی تمام مناسبات اجتماعی را رصد کند و همه‌ موارد را اجتماعی ببیند، اظهار کرد: در بحث جامعه‌شناسی شرک و توحید نمی‌توان به نظر شریعتی مبنی بر جامعه‌شناسی شرک استدلال کرد زیرا بر عکس آن جامعیت ندارد و اعتقاد به خدا بر اساس نظام طبقه‌بندی درست نیست زیرا توحید سرچشمه الهی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط