به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تک گوییهای مدرن برای مردان» حاوی زیباترین و فنیترین مونولوگهای است که توسط کریس سالت، استاد بازیگری از 38 نمایشنامه مشهور مدرن انتخاب شده است.
از بین این 38 اثر تعدادی در ایران نسبت به دیگر آثار معروفتر هستند. این آثار عبارتند از «دستهای آلوده» ژان پل سارتر، «روزنکراتز و گیلدسترن هر دو مردهاند» و «مضحکهها» تام استوپارد، «موسیقی درمانی» جورج برنارد شاو، «آناتول» آرتور شنیتسلر، «دوخوآن یا عشق به هندسه» ماکس فریش، «دروغگوهای مصلحت اندیش» پیتر شفر، «آشپزخانه» آرنولد وسکر، «باغ وحش شیشهای» تنسی ویلیامز، «ویتسک» گئورگ بوشنر، «زندگی گالیله» برتولد برشت، «مرگ تصادفی یک آنارشیست» داریو فو، «گوریل پشمالو» یوجین اونیل، «سینما عدن» مارگریت دوراس، «بافندگان» گرهارت هاوپتمان، «مردی برای تمام فصول» رابرت بولت، «بازی با ببر» دوریس لسینگ، «بیتوس بیچاره» ژان آنوی، «چشم اندازی از پل» آرتور میلر، «بازپرس فرا میخواند» جی. بی. پریستلی، «بازی حشرات» کارل چاپک، «مفتش» آنتونی شفر، «در انتظار گودو» ساموئل بکت و «اوبو شاه» آلفرد ژاری.
برخی دیگر از این آثار نیز در ایران تاکنون ترجمه نشده است. از میان این آثار میتوان به «مرکز بهداشت ملی» نوشته پیتر نیکولز، «مرد محکوم» نوشته برندان بهان، «شرف و تقدیم» نوشته هنری لیوینگز و چند اثر دیگر، اشاره کرد. این مساله را شاید بتوان به عنوان یکی از ویژگیهای مثبت این کتاب ارزیابی کرد، چرا که به هر حال چند نمایشنامه مشهور را به مخاطبان فارسی زبان معرفی میکند که تاکنون به فارسی برگردان نشدهاند. بر این اساس شاید این کتاب برای مترجمان نیز، جالب توجه باشد.
تکگوییهایی که گردآورنده در این اثر انتخاب کرده، به قول خودش مهارت و قوه خیال هنرجویان بازیگری را تحریک میکند. همچنین پیش از هر مونولوگ چند پاراگراف در توضیح و شرح داستان، ویژگیها و ساختار آن نمایشنامه آمده است. خوانش هرکدام از این نوشتارها نیز به تنهایی و به صورت مستقل و جدا به مخاطب در شناخت هرچه بیشتر و بهتر آن نمایشنامه و نویسنده آن کمک شایانی میکند.
انتخاب این بخشها از دل نمایشنامهها باعث برجسته شدن این تکگوییها و در نتیجه توجه بیشتر به آنها میشود. این مساله حتی ممکن است ذوق زیبایی شناختی مخاطب (یعنی هنرجویان بازیگری) بیشتر شده و در نمایشنامههایی دیگری هم که مطالعه میکند به دنبال تکگوییهای زیبا و فنی باشد.
همچنین یکی دیگر از ویژگیهای این کتاب این است که متنهای انتخاب شده بر اساس ترتیب سنی است. یعنی متنها به ترتیب از کاراکترهای کم سن و سال شروع شده و به کاراکترهای مسن میرسد. بنابراین این کتاب برای تمام گروههای سنی مشتاق بازیگری مناسب است.
اما این کتاب در دو اتفاق مهم برای مخاطبان فارسی زبان میتواند کاربرد داشته باشد. نخست در امتحان بازیگری برای انتخاب نقش در سینما، تلویزیون و تئاتر و دیگری در آزمونهای ورودی دانشکدههای بازیگری. مخاطب میتواند با انتخاب یکی از این مونولوگها در امتحان ورودی این دو جریان، تواناییها و قابلیتهای خود را ثابت کند.
زبان ترجمه نیز روان است. هرچند این کتاب، یک اثر فلسفی و تحلیلی نیست و زبان اصلی کتاب نیز در کل اثر یک جمله مبهم دیده نمیشود، هرچند این کتاب کتاب با کمترین اشتباه ویرایشی و تایپی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. شاید تنها اشتباه آن در مقدمه کتاب و بخش معرفی نویسنده (ششمین خط این صفحه» است که حرف «الف» از کلمه «هواداران» افتاده است.)
«تک گوییهای مدرن برای مردان» گردآوری و ویرایش کریس سالت و ترجمه محسن کاس نژاد، با شمارگان هزار و 100 نسخه، 220 صفحه و بهای 11 هزار تومان از سوی نشر بیدگل روانه کتابفروشیها شده است.
کریس سالت، نمایشنامهنویس، شاعر، کارگردان تئاتر بریتانیایی و آموزشیار ثابت مرکز بازیگری لندن است. مشهورترین کتاب تالیفی این هنرمند «کارآمد کردن بازیگری» است که در میان بازیگران هواداران بسیاری دارد.
سالت سه عنوان کتاب دیگر در همین راستا با عناوین «تک گوییهای مدرن برای زنان»، «تک گوییهای معاصر برای مردان» و «تک گوییهایی معاصر برای زنان» را نیز منتشر کرده است.
همچنین تالیف و گردآوری کتاب «فرانک زاپا و مادران نوآوری» و ترجمه «سرزمینهای گرگ و میش» اثر جان مکسول کوتسی از دیگر کتابهای منتشر شده محسن کاسنژاد است.
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۹
نظر شما