دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه کتاب باید اهالی فرهنگ را مخاطب قرار دهد

علی‌اکبر قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار و نویسنده ارتباطات معتقد است در اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه کتاب باید اهالی فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب را مخاطب اصلی دانست و اصرار نداشت که همه اقشار مردم را به نمایشگاه کتاب کشاند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی‌اکبر قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار، مدرس و نویسنده حوزه رسانه و ارتباطات گفت‌وگویی کوتاه درباره ویژگی‌های اطلاع‌رسانی درباره رویدادهای فرهنگی مانند نمایشگاه کتاب با «ایبنا» داشته است که بخش‌هایی از آن در پی می‌آید.

قاضی‌زاده با تاکید بر این‌که اطلاع‌رسانی در حوزه فرهنگ باید اهالی فرهنگ را مخاطب اصلی خود قرار دهد، گفت: در این نوع از اطلاع‌رسانی نباید اصرار داشته باشیم که عامه مردم را به رویدادی مانند نمایشگاه کتاب دعوت کنیم، زیرا مهمترین و اصلی‌ترین مخاطبان این نمایشگاه را اهالی فرهنگ و علاقه‌مندان به کتاب و مطالعه تشکیل می‌دهند و آن‌ها هستند که از این رویداد فرهنگی بهره می‌برند. 

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم مسوولان برگزاری رویدادی فرهنگی مانند نمایشگاه کتاب نیز بیش از همه تسهیلاتی را برای اهل فرهنگ و کتاب برای حضور و استفاده از نمایشگاه کتاب فراهم آورند.

قاضی‌زاده با انتقاد از برخی اطلاع‌رسانی‌ها درباره نمایشگاه کتاب گفت: ایستگاه رادیویی مستقر در نمایشگاه کتاب سعی می‌کند با استفاده از واژه‌ها و بیانی عامیانه و اشتیاق‌آور همه اقشار جامعه را به نمایشگاه کتاب دعوت کند در حالی‌که برخی افرادی که به نمایشگاه می‌آیند هدفی مشخص ندارند و در نهایت کتابی خریداری نمی‌کنند. بنابراین باید بر هدف جامعه که اهالی فرهنگ است، متمرکز شویم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر بخشی از هزینه نمایشگاه را صرف نشر کتاب و بردن کتاب به خانه‌های مردم کنیم بر علاقه‌مندان به کتاب افزوده‌ایم و کار ریشه‌ای انجام داده‌ایم. ما در دورانی به سر می‌بریم که باید نگاه حرفه‌ای ‌به مسایل کتاب داشته باشیم.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها