چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
فضاي اينترنت فعاليت ناشران را گسترش مي‌دهد

مدير واحد شابك خانه كتاب در كارگاه «كاربرد اينترنت در صنعت نشر» اينترنت را ابزاري سريع، جديد و ارزان براي ارتباط در عرصه‌هاي مختلف زندگي دانست و گفت: ناشران مي‌توانند با استفاده از ويژگي‌هاي عمومي و اختصاصي اينترنت، فضاي مناسبي براي رشد و توسعه فعاليت‌هاي انتشاراتي خود در جامعه فراهم كنند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران به نقل از ستاد خبري بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، روح‌الله سلطاني با بيان اين مطلب افزود: اينترنت توانسته معنا و مفهوم جديدي به فضاي نشر ببخشد و با در نورديدن فاصله‌هاي زماني و مكاني جهان را براي همه به عرصه حضور تبديل كنند.

وي ادامه داد: اينترنت اين فرصت را فراهم كرده است تا افراد و موسساتي كه در عرصه نشر كاغذي نمي‌توانند هزينه‌هاي انتشارات و روزنامه را بپردازند، به آساني روزنامه‌ها و نشريات اينترنتي را در فضاي مجازي راه‌اندازي كنند.

سلطاني در بخش ديگر سخنان خود به حوزه نشر اشاره كرد و گفت: هر چه آمار و ارقام حوزه فرهنگ در بخش نشر بيشتر و مناسب‌تر باشد به همان ميزان آن كشور از پيشرفت خوب و مناسب‌تري در حوزه فرهنگ برخوردار خواهد شد.

به گفته وي، در مقابل نيز وقتي شمارگان و تعداد كتاب‌هاي منتشر شده كم باشد، دسترسي افراد جامعه به كتاب نيز محدود شده، همچنين فعاليت ليتوگرافان و چاپخانه‌داران هم كاهش پيدا مي‌كند.

سلطاني بابيان اين‌كه فضاي نت‌،‌ اطلاعات جامعه را به سهولت در دسترس جامعه قرار مي‌دهد، اظهار كرد: عوامل مختلفي در بهره‌وري ناشران از فضاي اينترنت موثر است كه از ميان آن‌ها مي‌توان به اطلاع‌رساني و نقش آن در فروش، تبليغات و آگهي‌هاي تجاري، فهرست‌هاي ناشران، معرفي و نقد بررسي كتاب‌ها، وب‌سايت‌ها، وبلاگ‌ها و برگزاري نمايشگاه اشاره كرد.

وي يادآور شد: از سوي ديگر گردآوري برخي اطلاعات مربوط به ناشران مانند جمع‌آوري اطلاعات ناشران، پديدآورندگان كتاب‌هاي چاپ شده يا در دست انتشار، اطلاعات چاپخانه‌ها، مراكز پخش، كتابفروشي‌ها، ليتوگرافي‌ها و ساير صنوف مرتبط با نشر مي‌تواند در چرخه نشر نيز موثر باشد.

سلطاني در بخش ديگر سخنان خود به ويژگي‌هاي محيط اينترنت اشاره كرد و گفت: كاربران مي‌توانند در آسايش خدمات خود را در هر زمان و مكاني ارايه كنند، همچنين مي‌توانند با آرامش در هر مكاني با قرار گرفتن در پشت دستگاه خود خدماتشان را دريافت كنند.

به گفته وي، رضايت مشتري يكي ديگر از مزاياي فضاي نت است، دريافت خدمات در كمترين زمان با كمترين هزينه، كاهش هزينه‌ها، امكان دسترسي به خدمات و محصولات متنوع و امكان سرويس‌دهي همزمان به تعداد زيادي از كاربران را مي‌توان در زمره اين خدمات قرار داد.

سلطاني يادآور شد: از مزاياي جامع امكان ايجاد پايگاه‌هاي داده بر اساس ترجيحات مشتريان، سفارش‌سازي انبوه، ارتباط دايمي با متقاضيان، كاربران و ايجاد صميمت در بين مشتري و خريدار است.

وي با بيان اين‌كه تجارت الكترونيك در حوزه نشر به راحتي مي‌تواند در اين فضا انجام شود، گفت: تجارت الكترونيك، انجام هر گونه امور تجاري و بازرگاني به صورت آنلاين است.

وي ادامه داد: مشخصه‌هاي اين تجارت، حذف واسطه‌ بين مصرف‌كننده و توليد‌كننده، پرداخت مبلغ مورد نياز به سهولت از پشت كامپيوتر شخصي و صرفه‌جويي در وقت، انرژي، هزينه و امكان ارتباط مستقيم بين مصرف‌كننده و توليدكننده با هدف دريافت نظرات مصرف‌كننده نسبت به كالاي ارايه شده است.

سلطاني به قابليت‌هاي تجارت الكترونيك با استفاده از فضاي اينترنت نيز اشاره كرد و يادآور شد: انتشار فهرستي از كتاب‌هاي منتشر شده، درج اطلاعات ناشران، ساخت وب‌سايت براي ناشران و پديدآورندگان برخي از اين قابليت‌هاست.

وي همچنين درباره قابليت‌هاي اينترنت در فضاي نشر، عنوان كرد: ايجاد وب‌سايت توسط ناشران، ايجاد وبلاگ توسط نويسندگان و ناشران و ايجاد ارتباطات مفيد بين بانك‌هاي اطلاعاتي نيز در اين گروه مي‌گنجند.

مدير واحد شابك خانه كتاب در ادامه سخنان خود به معرفي سايت فروش كتاب «آمازون» پرداخت و گفت: اين سايت در سال 1994 در شهر سياتل واشنگتن در كشور آمريكا توسط «جف بزوس» راه‌اندازي شد.

وي ادامه داد: اين فروشگاه در سال 1995 به صورت آنلاين فعاليت خود را با هدف فروش جديدترين و به‌روزترين كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه‌هاي مختلف آغاز كرد.

سلطاني يادآور شد: وي توانست در سال 1997 خدمات و فعاليت‌هاي خود را به كشور‌هاي ديگر مانند كانادا، انگلستان، ژاپن و فرانسه نيز صادر كند و در اين زمينه نيز بسيار موفق بوده است، به گونه‌اي كه در سال 2003 در آمد خالص او حدود هفت ميليون دلار و در سال 2008 به هشت ميليارد دلار رسيده است.

به گفته وي، تجربه موفق سايت آمازون و سايت‌هاي مشابه آن نشان مي‌دهد كه اينترنت مي‌تواند در حوزه‌هاي مختلف صنعت نشر به خوبي نقش خود را ايفا كند.

كارگاه «كاربرد اينترنت در صنعت نشر» چهارشنبه 18 ارديبهشت از ساعت 10 تا 12 در سراي اهل قلم سالن كارنامه نشر نمايشگاه كتاب تهران برگزار شد.

بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 21 ارديبهشت در مصلاي امام خميني (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها