شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
الگوی ما در سبک زندگ، باید رفتار و گفتار ائمه(ع) باشد

حجت‌الاسلام و‌المسلمین جواد محدثی گفت: بر ما لازم است هم به لحاظ زیبایی‌های کلام ائمه(ع) و هم محتوای متصل به علم الهی و لدنی در کلام آن‌ها و در راستای مظلومیت‌زدایی از ائمه(ع) مبنی بر این‌که در دوران آن‌ها حاکمان جور و مردمان کوته‌فکر اجازه ندادند کلام ائم (ع) منتشر شود، تلاش و جدیت به‌خرج دهیم. الگوی ما در سبک زندگ، باید رفتار و گفتار ائمه (ع) باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست علمی «حدیث و زندگی» با محور موضوع درنگی بر کارکرد تربیتی احادیث ائمه معصومین (ع) در زندگی و رونمایی از مجموعه 15 جلدی «راه و زندگی» جمعه (20 اردیبهشت‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین جواد محدثی، پژوهشگر و استاد حوزه در مباحث حدیث‌پژوهی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر عباس پسندیده، پژوهشگر حوزه دین و دکتر حمید‌رضا نویدی‌مهر در سرای اهل قلم برگزار شد. 

در ابتدای این نشست دکتر نویدی‌مهر مطرح کرد: بحث درباره جایگاه حدیث در زندگی شیعیان از دریچه‌ها و زوایای مختلف قابل توجه است. آموزه‌های ارزشمند در سایه آثار گرانبهایی مانند غرر‌الحکم، نهج‌البلاغه و نهج‌الفصاحه گستره وسیعی از معارف اسلامی و معنوی را در خود نهفته دارد. 

وی با بیان این‌که میراث گرانقدری را که درباه سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های دینی در اختیار داریم، می‌توان در سه بخش تقسیم کرد، ادامه داد: قرآن کریم، سیره پیامبر (ص) و معصومین (ع) و جوامع روایی و حدیثی، سه گنجینه ارزشمند برای الگوبرداری درباره مبحث سبک زندگی در جوامع مسلمانند که می‌توان دستاوردهای فکری اندیشمندان جهان اسلام را هم به آن‌ها افزود.

نویدی‌مهر افزود: درسگفتارهای اهل بیت (ع) نمونه‌های ملموسی از سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های دینی را به ما معرفی می‌کنند. دین در جامعه اسلامی، فرهنگ جامعه را شکل می‌دهد و این نظام معنادار سرچشمه الگوهای بسیاری برای زندگی است. 

وی در پایان با بیان این‌که سبک زندگی یک مفهوم گسسته و بریده از باورها و ارزش‌های حاکم بر جامعه نیست، یادآور شد: جامعه ما جامعه‌ای اثریافته از آموزه‌های قرآنی و تعالیم اهل بیت (ع) و سیره عملی و علمی آن‌ها و ضروری است که به موضوع سبک زندگی از این دریچه خاص نگریسته شود.

در ادامه نشست حجت‌الاسلام و‌المسلمین جواد محدثی درباره ضرورت بهره‌گیری از معارف حدیث عنوان کرد: از دیرباز بین ما رسم بوده که سخنان و کلمات زیبا و حکمت‌آمیز بزرگان و اندیشمندان را می‌نوشتیم، حفظ می‌کردیم و مورد بهره‌برداری قرار می دادیم. وقتی حرف‌های بزرگان غربی تابلو و ماندگار می‌شود، چرا سخنان نورانی و گهربار پیامبر نور و رحمت(ص) و ائمه معصومین (ع) گفته، پررنگ و ماندگار و در سطح جهانی منتشر نشود؟! بنابر این، به‌جا و ضروری است که از سخنان معصومین (ع) بهره لازم را بگیریم.

وی در ادامه با ذکر این نکته که پیامبر (ص) در حدیث ثقلین کتاب (قرآن) و عترت را به ‌عنوان دو میراث ماندگار و سرمشق عملی پس از خود معرفی کردند، گفت: قرآن سرچشمه پربرکتی از آموزه‌ها و درس‌های زندگی در موضوعات متنوع و عبرت‌انگیز است. نحوه بهره‌برداری از عترت نیز از دو جنبه قابل بررسی است. 

این حدیث‌پژوه در توضیح نحوه بهره جستن از گنجینه عترت بیان کرد: طریقه نخست، استفاده و الگوبرداری از سلوک و سیره معصومین(ع) در طول زندگی پر‌برکتشان است که همان سیره عملی و رفتاری آن‌هاست. شاخه دوم نیز استفاده از فرمایشات گهربار پیامبر (ص) و ائمه (ع) است که نسل به نسل ثبت شده تا امروز به‌ دست ما رسیده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محدثی با طرح حدیث شریف قدسی از حضرت امام رضا (ع) مبنی بر این‌که «خدا رحمت کند کسانی را که امر ما را زنده می‌کنند» گفت: منظور حضرت از «زنده کردن امر» بازگو کردن و عمل به تعالیم و سخنان ائمه (ع) است که باید مورد توجه بسیار قرار گیرد. 

این پژوهشگر و استاد حوزه در پایان بیان کرد: چه به‌ عنوان فرد و چه به‌ عنوان جامعه، راه رسیدن به کمال دین و یافتن خط و سبک زندگی باید از سوی آفریننده ما صادر شود که این سبک و خط نورانی بخشی در کلام و سیره حضرت رسول اکرم (ص) و بخشی در سیره و کلام ائمه(ع) نهفته است. ما باید خود و زندگی خود را با فرامین قرآن و سیره پیامبر (ص) و معصومین (ع) وفق دهیم. 

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر عباس پسندیده درباره سبک زندگی مبتنی بر احادیث اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در مواجهه با قرآن و متون دینی این است که آن‌ها را قدسی، خنثی و در خلاء بررسی می‌کنیم و نمی‌دانیم این‌ها برای ساختن زندگی دنیوی و اخروی ما آمده‌اند. تک تک آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) کارآمد و کاربردی‌اند. 

پسندیده، پژوهشگر حوزه دین در زمینه آسیب‌شناسی مبحث کاربرد احادیث در سبک زندگی با بر‌شمردن دو آسیب ضعف در پژوهش و ضعف در تبیین بیان کرد: پژوهشگران ما نگاه کارآمد و کاربردی به متون دینی ندارند و باید متون دینی را در متن زندگی واقعی ببینند.

وی در پایان درباره ضعف در تبیین هم تشریح کرد: تبیین سخن حق به مخاطب به گونه‌ای که مخاطب آن را کاملا درک کند و جایگاه آن را در زندگی خود بیابد، مساله بسیار مهمی است و تبیین‌های ما ناظر به زندگی واقعی جامعه نیستند. 

نشست علمی «حدیث و زندگی» و رونمایی از مجموعه 15 جلدی «راه و زندگی» در سرای اصلی اهل قلم واقع در طبقه دوم شبستان برگزار شد.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (21 اردیبهشت) در مصلای امام خمینی (ره) به پایان می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط