یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کتابخانه‌ها با فاصله‌گرفتن از کتابداری صرف،کتابشناس شوند

اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم روز ملی اسناد و میراث مکتوب گفت: کتابخانه‌ها باید از کتابداری، مخزن‌‌داری و آرشیو‌‌‌داری صرف فاصله بگیرند و کتابشناس و سند‌شناس شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم بزرگداشت روز ملی اسناد و میراث مکتوب ظهر امروز(22 اردیبهشت ماه) با حضور سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسحاق صلاحی در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

صلاحی در این مراسم با بیان این‌که باید از کتابداری، آرشیو‌داری و مخزن‌داری فاصله‌بگیریم، عنوان کرد: باید آن‌چه در محتوای ذخایر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان یک شبکه دانش محور در کشور وجود دارد، در معرض دید دیگران قرار گیرد. 

وی عنوان کرد: رویکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مبنی بر قرار دادن تغییر شرط استفاده از این سازمان از مدرک کارشناسی به دانشجوی کارشناسی ارشد، برای ارتقای پژوهش در کشور بوده است. امروز با قرار گرفتن در دنیای دیجیتال و فضای مجازی می‌توانیم داشته‌های خود صیانت کنیم و بستر‌‌های علمی وپژوهشی را ثبت کنیم.

صلاحی با بیان این‌که دیجیتال‌سازی منابع و ذخیره آن‌ها بهترین شیوه برای ثبت و جلوگیری از سرقت آثار است، اظهار کرد: میراث مکتوب و مستند نفیس این کشور متعلق به هویت این ملت است و کشوری که صاحب تمدن و فرهنگ اسلامی است اگر قرار است تمدن‌ساز باشد باید آثار نفیس و مکتوبش را از خطر نابودی حفظ کند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با درخواست از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: تقاضا می‌کنیم دولت با تصویب مصوبه‌ای، تلاش کند نسخ خطی، چاپ سنگی و سربی در طول دو سال با مدیریت مشخص، جمع آوری شوند.

وی افزود: نسخ خطی کتابخانه‌ها به خودشان تعلق دارد اما محتوای آن شخصی نیست و باید در اختیار حافظه ملی قرار بگیرد و این آثار در طول نسل‌ها باید منتقل شوند.

صلاحی عنوان کرد: در گام نخست باید نسخ خطی، چاپی و سنگی، گردآوری و مورد استفاده  قرار بگیرند و در گام بعدی نرم‌افزار‌های ویژه‌ای برای این کار تهیه شود تا امکان دسترسی محققان و پژوهشگران به سرچ تایپی منابع فراهم شود.

وی عنوان کرد: این سازمان توانایی این را دارد که با بهره‌گیری از توان دانشگاهیان زمان دسترسی به این نرم افزار را کوتاه کند تا امکان جست‌وجوی تایپی در فضای مجازی فراهم شود.

صلاحی با بیان این‌که تولید کتاب‌های الکترونیکی باید در اولویت ناشران قرار بگیرد، عنوان کرد: مطالعه در فضای مجازی می‌تواند کمبود سرانه مطالعه در بخش آثار کاغذی را جبران کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط