به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، صالحرامسری گفت: به نظر میرسد کارکرد نمایشگاه کتاب تهران در سالهای تا حدودی تغییر کرده است.
مدیر نشر معین افزود: بیش از ربع قرن است که برای این آوردگاه فرهنگ مکتوب انرژی صرف شده است و کسانی بودهاند که وقت گذاشتهاند تا این نمایشگاه صاحب نام شود، امیدواریم با اندیشیدن راهبردهای کیفی به ارتقای سطح آن کمک شود.
وی اضافه کرد: متراژهای نمایشگاه به طور عادلانه تقسیم نمیشود و اکثر غرفهها و مکانهای جلو دید را به نهادها و سازمانها اختصاص میدهند. برای نمونه انتشارات ما به هیچ عنوان جای ارایه کتابهایمان را نداشت، اما مردم و علاقهمندان به کتابهای کزازی، مردایکرمانی و احمد محمود در نهایت غرفههای ما را پیدا میکنند و کتابهایشان را تهیه خواهند کرد.
این ناشر در ادامه پیشنهادهای خود را درباره برپایی و بهتر شدن کیفیت نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در دورههای آتی اینگونه توضیح داد و گفت: به ناشران فعال باید مساحت و موقعیتهای بیشتر و بهتری اهدا شود تا کیفیت کار نمایشگاه بالا رود و ناشران فعال با امیدواری بیشتری به تولید کتاب مفید بپردازند.
صالحرامسری ادامه داد: مشکل دیگری که در نمایشگاه وجود دارد این است که مسوولان این نمایشگاه به ناشران اجازه نمیدهند که کتابهای چاپ شده از چهار سال پیش را به نمایشگاه بیاوریم و این هم برای ما ناشران، هم برای نویسندگان آن آثار و هم برای متقاضی کتابها اتفاق خوشایندی نیست.
وی افزود: پیش آمده که نویسندهای از شهرستان به خاطر یک کتاب راهی نمایشگاه کتاب میشود که البته چاپ آن 1387 یا شاید دیرتر است و اجازه ارایه آن در نمایشگاه داده به او داده نمیشود. این کتاب با قیمت نازلتر در سالهای پیش چاپ شده است و خرید آن برای خریدار هم بهصرفهتر است.
مدیر انتشارات «معین» به نحوه فروش این ناشر هم در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: فروش ما از سال پیش بهتر بود که البته یکی از دلایل آن چاپ کتابهای تازهای مانند «فرهنگ پارسی» (برپایه واژگان نژاده و ناب، برساخته و در پیش نهاده و به کارگرفته میرجلالالدین کزازی) به کوشش سیمین حلالی بود که بسیاری منتظر چاپ آن بودند.
صالحرامسری به فضای فیزیکی نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: بعضی از ساعات نمایشگاه، هواکشها خاموش میشد و برای ناشران که دایما در نمایشگاه هستند بسیار دشوار بود.
وی با اشاره به این که بخشی از فضای نمایشگاه به تبلیغ منحط میشود، اضافه کرد: بخشی از فضای نمایشگاه کتاب تهران به محلی برای تبلیغات تبدیل شده است و این انرژی بازدیدکنندگان را تا حد زیادی میگیرد. شاید بتوان گفت، کمترین مانور در نمایشگاه کتاب، به کتابها داده میشود. این نیز موضوعی است که امیدواریم در دورههای بعد به این مساله نیز توجه شود.
مدیر نشر «معین» در پایان گفت: نمایشگاه کتاب اتفاق خوبی است که باید بیش از اینها به آن توجه کرد و البته وجهه بینالمللی آن بیشتر مد نظر من است که امید است مسوولان به جهانی شدن این اتفاق بیش از پیش بیندیشند.
سهشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
نظر شما