سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
آغداشلو: در اسناد هنری نباید به منابع غربی تکیه کنیم

آیدین آغداشلو در مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ عکاسان جهان» گفت که ما برای همه هنرها در زبان فارسی احتیاج به اسناد و منابع معتبر داریم در غیر این صورت باید به منابع غربی رجوع کنیم. به گفته آغداشلو این رجوع به منابع غربی سبب می‌شود که ایرانی‌ها برای جهانی شدن به تضرع در برابر غرب روی بیاورند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از فرهنگ دو جلدی عکاسان جهان، با حضور آیدین آغداشلو، شهریار توکلی، محمودرضا بهمن‌پور، محمد غفوری و با اجرای شمیم مستقیمی عصر دیروز، دوشنبه 30 اردیبهشت در تالار استاد جلیل شهناز، خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 

آغداشلو در این مراسم گفت: این فرهنگ دو جلدی بسیار مفید و لازم است و جای خالی آن واقعا احساس می‌شود. ما در زبان فارسی به سند و مدرک احتیاج داریم و گرنه ناچاریم برای اسناد هنری به منابع غربی تکیه کنیم و این مساله سبب می‌شود که ما برای جهانی شدن به تضرع در برابر غربی‌ها روی بیاوریم. 

وی افزود: بسیاری از مطالب این کتاب را پیش‌تر در هیچ منبعی نخوانده بودم. من بسیار خوشحالم که این کتاب را مطالعه کردم و قرار است از آن در کتابخانه‌ام نگهداری کنم. 

این نقاش و محقق هنر در ادامه ضمن بیان این نکته که عده‌ای گمان می‌کنند در عصر اینترنت که دسترسی به هر مطلبی آسان است، انتشار چنین کتاب‌ها و فرهنگ‌هایی چندان کارآیی ندارد، گفت: درست است که ما با فشردن یک دگمه می‌توانیم به انبوهی از اطلاعات دسترسی داشته باشیم، اما سلیقه گردآورنده و نگرش خاص او هم بسیار مهم است. 

آغداشلو در ادامه به اهمیت کتاب «فرهنگ عکاسان جهان» اشاره کرد و گفت: مخاطبان این کتاب پاسخ بسیاری از پرسش‌هایشان را با مطالعه این اثر پیدا خواهند کرد. این کتاب برای من اهمیت دیگری هم دارد، چرا که یکی از دو آفریننده آن دوست عزیزم مرحوم «تورج حمیدیان» بوده است. حمیدیان یک هنرمندی دانشمند و با شعور بسیار والا بود. 

آغداشلو گفت: انتشار این کتاب همراه با نام حمیدیان نشان می‌دهد که حضور انسان‌های فرهیخته پس از مرگشان، از بین نخواهد رفت. حمیدیان دارد هنوز عمر می‌کند و من از صمیم قلب می‌گویم که عمر حمیدیان دراز باد. 

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره عکاسی و تاریخ شکل‌گیری آن پرداخت و توضیح داد: عکاسی همراه با یکی دو هنر دیگر از قرن 19 موقعیت جذابی را پیش آورد. نیاکان ما شاهد پدیدآمدن یا شکل گرفتن یک هنر نبودند، اما ما این شانس عجیب را داشتیم که شاهد پدید آمدن هنرهایی چون عکاسی، سینما و ویدیوآرت باشیم و این بسیار شگفت‌انگیز است. 

آغداشلو در ادامه به تاثیر عکاسی بر دیگر هنرها اشاره کرد و گفت: عکاسی اتفاق شگفت‌انگیزی است چرا که برای نخستین بار واقعیت محض و عینی را بدون هیچ گونه تغییر و تبدیلی برای انسان‌ها به روی کاغذ آورد. این مساله بار بزرگی را از دوش نقاشی برداشت، چرا که پیش از عکاسی، نقاشی وظیفه مهم بازتاباندن عینی واقعیت را داشت. این جریان باعث شد تا نقاش‌ها نفس راحتی بکشند و آزادانه‌تر به هنر خود بپردازند. 

محمودرضا بهمن‌پور، مدیر مسوول موسسه چاپ و نشر نظر یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او به اهمیت انتشار این کتاب اشاره کرد و گفت: من به عنوان یک ناشر، انتشار چنین کتابی را ستایش می‌کنم. در این اوضاع نابسامان نشر، حرفه‌هنرمند توانست بدون هیچ گونه حمایتی این کتاب مهم و عظیم را منتشر کند. 

وی افزود: در این کتاب ما با 200 عکاس از 200 منطقه مختلف جهان و از فرهنگ‌های گوناگون مواجه می‌شویم و کتاب دیدگاه این عکاسان نسبت به جهان و همچنین هنر عکاسی را برای ما بازگو می‌کند. این مساله بسیار جذاب است. 

محمد غفوری، استاد دانشگاه هنر دیگر سخنران این مراسم بود. او در ابتدا به سابقه انتشار چنین کتاب‌هایی در ایران اشاره کرد و گفت: قدمت هنر عکاسی در ایران بسیار بالاست، اما ما نسبت به این قدمت کتاب‌های نظری نداشته‌ایم. تمام اتفاق‌های مهم کتابی در حوزه عکاسی پس از سال 1380 رخ داده است. 

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم کتاب «فرهنگ عکاسان جهان» پالایش و ویرایش عکس‌هایی است که در آن منتشر شده است. همچنین باید بیان کنم، تنها کسی می‌تواند این کتاب را تالیف کند که خود به تمام فنون این هنر و زیر و بم آن آشنا باشد. 

این مدرس عکاسی همچنین به نام برخی عکاسان معرفی شده در این کتاب اشاره کرد و گفت: 200 عکاس در این کتاب معرفی شده که بسیاری از آن‌ها با وجود شهرتشان تاکنون در ایران معرفی نشده بودند. 

شهریار توکلی، یکی از مولفان این فرهنگ و مدیر مسوول انتشارات حرفه‌هنرمند نیز آخرین سخنران این مراسم بود. او به چگونگی یافتن ایده انتشار این کتاب اشاره کرد و گفت: ایده اصلی این کتاب را استاد تورج حمیدیان از سه سال پیش مطرح کرد. او گفت که بسیاری از هنرمندان دیگر رشته‌ها به دلیل نبودن منابع، عکاسی را به عنوان یک هنر به حساب نمی‌آورند و اگر کتاب مرجعی منتشر شود که نام عکاسان مختلف و چگونگی کار آن‌ها در آن درج شده باشد، هنر عکاسی از این مهجوریت بیرون خواهد آمد. 

وی افزود: در ادامه 100 عکاس را من و 100 عکاس دیگر را استاد حمیدیان انتخاب و شروع به گردآوری مطالبی پیرامون آن‌ها کردیم. اطلاعات این کتاب با مشقت بسیار گرد آمدند. امید دارم که این اثر مورد طبع عکاسان و مخاطبان عکاسی افتد. 

«فرهنگ دو جلدی عکاسان جهان» با گردآوری و تالیف و ترجمه تورج حمیدیان و شهریار توکلی با شمارگان هزار و 250 نسخه، 840 صفحه و بهای 200 هزار تومان از سوی انتشارات حرفه هنرمند روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها