چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷
قوانین موجود مالکیت ادبی و هنری نیاز به بازنگری دارند

سومین همایش حقوق مالکیت ادبی هنری و حقوق مرتبط با رویکرد ویژه سینما امروز (یکم خرداد) در تالار وحدت برگزار شد. سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش با بیان این‌که قوانین فعلی کشور ما برای حمایت از آثار ادبی و هنری کافی نبوده و کمبودهای بسیاری دارد، گفت: قوانین موجود مالکیت ادبی و هنری نیاز به بازنگری دارند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حسینی در سومین همایش حقوق مالکیت ادبی هنری و حقوق مرتبط با رویکرد ویژه سینما هدف از بازنگری قوانین موجود مالکیت ادبی و هنری را در نظر گرفتن تحولات به عمل آمده در حوزه آثار ادبی و هنری و همچنین بهبود سطح حمایت از پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری با تدوین مقررات کارآمد و موثر در حوزه ضمانت اجراهای مدنی و کیفری دانست.

وی با بیان این‌که در عصر حاضر، جهان شاهد توسعه روزافزون و همه جانبه در عرصه حمایت از مالکیت‌های علمی، ادبی و هنری است، اظهار کرد: توسعه پایدار کشورها در گرو اتخاذ سیاست‌های ملی مبتنی بر دانش یا به عبارت دیگر دانایی‌محور است. دانایی نیز مرهون آفرینندگی، شکوفایی و خلاقیت در تولید علوم مختلف یا خلق آثار علمی، ادبی و هنری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌‌که حمایت از پدیدآورندگان آثار، بدون به‌رسمیت شناختن حق مالکیت آن‌ها بر اثری که آفریده‌اند و بدون اعطای حقوق قانونی موثر، کافی نبوده و راه به‌جایی نخواهد برد. ادامه داد: دانایی و آفرینندگی نتیجه زحمت، تلاش و همت دانایان هر جامعه است که در حوزه حقوق مالکیت فکری به‌ویژه حقوق مالکیت علمی، ادبی و هنری پدیدآورنده آثار نامیده می‌شوند اما تنها نه مردم آن جامعه بلکه تمام جوامع بشری هستند که منتفع واقعی از آثار پدیدآمده‌اند. بنابراین، اگر پدیدآورنده مورد تقدیر جامعه و حاکمیت ملی متبوعش قرار نگیرد و زحمات وی به شایستگی ارج گذارده نشود، ذوق آفرینش و خلاقیت در خلق آثار جدید را از دست خواهد داد.

این مقام مسوول افزود: در گذشته پدیدآورندگان آثار علمی، ادبی و هنری توقع بهره‌برداری مادی چندانی از آثار فکری خود نداشتند و حمایت از این آثار چندان ضروری نبود اما امروزه این آثار نقش مهمی در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه ایفا می‌کنند و دیگر نمی‌توان درباره حمایت از آن‌ها بی‌تفاوت بود.

حسینی بیان کرد: تکنولوژی‌های جدید تبادل اطلاعات، انتقال پدیده‌های فکری به‌ویژه آثار علمی، ادبی و هنری را در مدت کوتاه در سراسر جهان تسهیل کرده به‌گونه‌ای که موجب فزونی تجاوز به حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان این آثار شده است. به‌یقین هر چه سطح حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار افزایش یابد، خلاقیت و نوآوری نیز بیشتر و عرضه آثار بدیع و اصیل گسترده‌تر می‌شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: این امر موجب شده است قانونگذاران بیش از گذشته به حمایت از این آثار بپردازند و با هدف حمایت از سرمایه‌‌های فکری و منافع اقتصادی دولت‌ها، مقررات ملی و بین‌المللی در این حوزه وضع و پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مهمی را منعقد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در کشور ما آن‌گونه که به حقوق مالکیت صنعتی پرداخته شده است به حقوق مالکیت ادبی و هنری توجه نشده بود، افزود: با وجود این‌‌‌که به اکثر قریب به اتفاق کنوانسیون‌های ناظر بر حقوق مالکیت صنعتی ملحق شده‌ایم اما همچنان در حوزه مالکیت ادبی و هنری تردیدهایی وجود دارد. خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حمایت از مالکیت ادبی و هنری در سال‌های اخیر در کشور گام‌های مهمی در این حوزه برداشته است.

حسینی توضیح داد: لایحه «قانون جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط»  لایحه جامعی است که پس از سال‌ها مطالعه و بررسی‌های کارشناسی توسط استادان و کارشناسان این رشته، سازما‌ن‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و تدوین و به هیات دولت تقدیم شده است.

وی در ادامه سخنانش گفت: تلاش شده این لایحه با نیازهای توسعه‌ای کشور و تحولات قانونگذاری دنیا و استانداردهای بین‌المللی هماهنگ باشد. به‌ویژه با توجه به این‌که ایران به عنوان عضو ناظر سازمان تجارت جهانی، درصدد الحاق به سازمان مذکور است، لازم است استانداردهای بین‌المللی حمایت از مالکین آثار ادبی و هنری را در قوانین و مقررات داخلی پذیرفته و به مرحله اجرا درآورد. بنابراین، در لایحه جامع تلاش شده است بسیاری از این استانداردها در انطباق با سنت‌های حقوقی و قانونگذاری ملی مورد توجه قرار گیرد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اکنون بررسی این لایحه در کمیسیون لوایح هیات دولت به ریاست مرتضی بختیاری، وزیر دادگستری به پایان رسیده است و پس از تصویب آن در هیات دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. این لایحه ارزشمند که در بیش از یکصد جلسه کمیسیون فرعی و کمیسیون اصلی هیات دولت مورد بررسی اعضای کمیسیون‌های مذکور و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذیربط کشور قرار گرفته است، نقش مهمی در حمایت از آثار علمی، ادبی و هنری کشور به‌ویژه حمایت از آثار سینمایی جامعه سینمایی کشور ایفا خواهد کرد.

حسینی بیان کرد: با بررسی‌های کارشناسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لایحه الحاق به دو کنوانسیون مهم در این حوزه یعنی کنوانسیون برن و کنوانسیون رم تقدیم کمیسیون لوایح هیات دولت شده است. الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی موجب گسترش و توسعه کیفی سطح استاندارد آثار ادبی و هنری تولیدی در داخل کشور شده و همچنین باعث جلب حمایت بین‌المللی از آثار می‌شود. امیدواریم هیات دولت با اتمام بررسی‌های همه جانبه خود درباره این موضوع نیز به نتیجه‌ای که متضمن منافع حداکثری کشور و پدیدآورندگان آثار علمی، ادبی و هنری باشد نایل شود.

وی ادامه داد: در سا‌ل‌های اخیر، توجه بیشتری به موضوع حمایت از پدیدآورندگان آثار علمی، ادبی و هنری در دو عرصه داخلی و خارجی شده است. نمایندگان و کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پشتیبانی و حمایت موثر وزارت امور خارجه حضوری موثر و مستمر در جلسات سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) به‌ویژه جلسات مربوط به کمیته دایم کپی‌رایت و حقوق مرتبط داشت‌ اند. همچنین در کنفرانس دیپلماتیک معاهده حمایت از اجراهای دیداری _ شنیداری پکن که در سال گذشته در پکن برگزار گردید حضور موثر داشته‌اند و به‌زودی نیز در کنفرانس دیپلماتیک مراکش برای تصویب معاهده جدید حمایت از نابینایان و کم‌بینایان در عرصه مالکیت ادبی و هنری حضور خواهند یافت. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: در این راستا  گردهمایی‌ های متعددی در سطح ملی و بین‌المللی با حضور نمایندگان «وایپو» برای بررسی مسایل حقوق مولف برگزار شد که لازم است با استفاده از ظرفیت‌های متعدد سازمان جهانی مالکیت فکری، بیش از گذشته به توسعه مالکیت فکری در کشور بها داده شود و با فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی‌های عمومی و تشکیل و تقویت سازمان‌های مردم نهاد، مشارکت موثر و کارآمد جامعه را در حمایت از حقوق آثار علمی، ادبی و هنری جلب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط