شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹
برپایی نمایشگاه کتاب، باعث ارتقای روابط فرهنگی با آفریقا می شود

همایش بزرگداشت روز جهانی آفریقا امروز (4 خرداد) برگزار شد. دکتر دهشیری، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این همایش مصادف شدن این برنامه با پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان وحدت آفریقا را به فال نیک گرفت و گفت: زمینه برای توسعه روابط فرهنگی میان افریقا و ایران در جمهوری اسلامی ایران فراهم است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم گرامیداشت روز جهانی افریقا و پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان فرهنگ آفریقا در  25 ماه می مصادف با 4 خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفیران کشورهای آفریقایی در جمهوری اسلامی ایران، نماینده انجمن‌های دوستی ایران و آفریقا و گروه‌های دوستی پارلمانی، دانشجویان آفریقایی مقیم ایران، استادان، صاحبنظران  و دوستداران آفریقا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

دکتر دهشیری، مدیر پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این همایش اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با هدف ارتقای روابط فرهنگی ایران و افریقا گام‌های موثری را برداشته است. در این راستا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور فعالیت‌های فرهنگی بی‌شماری را انجام داده است که از آن میان می‌توان به فراهم کردن زمینه‌های گفتگوهای فرهنگی با سایر کشورها اشاره کرد.

وی ادامه داد: انجام مطالعات و تحقیقات فرهنگی ـ بین‌المللی، شناساندن فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی، برنامه‌ریزی و حرکت در راستای گفتگوی میان ادیان، انجام مطالعات در حوزه شناخت ملل از دیگر فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای ارتقای روابط با سایر کشورها، به ویژه کشورهای آفریقای به شمار می‌آید.

دبیر همایش روز جهانی آفریقا افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همواره کوشیده است با برپایی جشنواره‌ها و همایش‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های کتاب و هفته‌های فرهنگی در کشورهای دوست به ویژه کشور آفریقا زمینه ارتقای روابط فرهنگی را فراهم کند.

دهشیری بیان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تألیف، ترجمه و انتشار کتب‌ متعدد در زمینه مختلف همواره کوشیده است فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان معرفی کند.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای ارتقای روابط فرهنگی با کشور آفریقا اظهار کرد: تبادل هیأت‌ علمی و دانشگاهی و ارتباط با دانشگاه‌های آفریقا، اعزام محققان و پژوهشگران آفریقایی به ایران، تدوین دروس و متون آموزشی و منابع مرجع در حوزه ایرانشناسی و اسلام‌شناسی در آفریقا نمونه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشورهای آفریقایی به شمار می‌آیند.

دبیر همایش روز جهانی آفریقا ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه کتاب نیز سعی در افزایش ارتباط با کشورهای آفریقایی دارد و همواره کوشیده از طریق حمایت از تأسیس و راه‌اندازی اتاق‌های ایران در مراکز علمی و دانشگاهی کشورهای آفریقایی، اتاق ایران‌شناسی، اتاق فرهنگ ایران، مرکز مطالعات ایران و موسسات، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و کتابخانه‌ها بر این روابط فرهنگی بیفزاید.

دهشیری افزود: پشتیبانی از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی، فراهم کردن زمینه ایرانشناسی از طریق تهیه کتاب‌های مرجع و تجهیز کتاب‌خانه‌های رایزنی‌های فرهنگی به کتاب‌های مرتبط به فرهنگ و هنر ایرانی در کشورهای آفریقای از جمله اهداف راه‌اندازی اتاق‌های ایران محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حوزه گفتگوی ادیان انجام داده است گفت: در این حوزه کوشیده‌ایم با برگزاری کنفرانس گفتگوی دینی، همایش میان ادیان با عنوان صلح بین ادیان الهی، سمینار مشترکات دینی اسلام با ادیان الهی به ویژه مسیحیت و سمینار بیگانه ستیزی از دیدگاه اسلام، زمینه گفتگوی میان ادیان را فراهم کنیم.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه کشور مصر مهد پرورش زبان فارسی در کشورهای عربی و آفریقایی است گفت: از جمله برنامه‌های مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی در آفریقا می‌توان به دعوت از دانشجویان آفریقایی رشته زبان فارسی برای شرکت در کلاس‌های آموزشی برای دانش‌افزایی، حمایت از ترجمه آثار ایرانی، ایجاد تسهیلات ویژه برای دانشجویان برای استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای، تلاش در راه ایجاد کلاس‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی و برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهای آفریقایی اشاره کرد.

وی در پایان گفت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آمادگی دارد تا همکاری فرهنگی خود را با تمام کشورهای آفریقایی از طریق برگزاری هفته‌های فرهنگی مشترک ارتقاء دهد.

محمدرضا خرمشاد، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی روابط ایران با کشورهای آفریقایی براساس آموزه‌های اسلامی استوار شده است گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته دفاع و حمایت از مبارزات حق طلبان در برابر مستکبران اهمیت پیدا کرده است. در این راستا هم نمایندگی‌های سیاسی و فرهنگی در کشورهای آفریقایی تأسیس و هم بر تعداد آنها افزوده شده است.

وی عنوان کرد: ملت ایران بعد از انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون به پیشرفت‌های فرهنگی، علمی و فناوری دست یافته‌اند؛ بنابراین همیشه آمادگی خود را برای همکاری در همه زمینه‌ها به کشورهای دوست اعلام کرده است.

خرمشاد با بیان اینکه تقویت روابط فرهنگی سرلوحه برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران است گفت: سفرای کشورهای آفریقایی می‌توان با آشنایی بیشتر با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زمینه توسعه روابط فرهنگی را بیش از پیش فراهم کنند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان گفت: بزرگداشت روز جهانی آفریقا توسط این سازمان نمایانگر اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای تعاملات فرهنگی با کشور آفریقا قائل است.

در این مراسم پیام دکتر صالحی وزیر امور خارجه توسط مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه قرائت شد.

حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران دیگر این مراسم است که تا ساعاتی دیگر سخنرانی خواهد کرد.

گزارش تکمیلی این همایش متعاقباً از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها