شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
رضایی: اجرای سند راهبردی با بودجه دولتی امکان‌پذیر است

جهانگیر رضایی، عضو شورای عالی صنعت چاپ استان قم معتقد است، اگر سند راهبردی صنعت چاپ با پشتیبانی بودجه دولتی اجرایی شود و در دستور کار قرار گیرد، موجب کمک به توسعه صنعت چاپ و حمایت از آن می‌شود.-

جهانگیر رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این سند اگر قرار است فقط در حد متون روی کاغذ باقی بماند و به عنوان سندی برای نشان دادن راه و مسیر باشد، بدون حمایت فایده‌ای ندارد.

وی افزود:‌ مشکلات این حوزه برای بدنه صنعت چاپ و دولتمردان مشخص و راهکارها نیز برای رفع موانع و مشکلات آن معین و واضح است.

رضایی با بیان این‌که رفع مشکلات این حوزه نیازمند بودجه و اعتبار است، گفت: معمولا هیچ بودجه و سرفصلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این صنعت فرهنگی تدوین و پیش‌بینی نشده است.

وی با بیان این‌که رفع مشکلات صنعت چاپ کشور با تکیه بر مفاد این سند رفع می‌شود، عنوان کرد: اگر دولت حمایت‌های خود را در زمینه‌های مادی و معنوی گسترده و برای نیل به اهداف سند یکایک بندهای آن را اجرایی کند، می‌توان به حل این مشکلات امیدوار بود.

رضایی با اشاره به نشست شورای عالی صنعت چاپ در استان قم، اظهار کرد: در این نشست مشخص شد که سرفصل‌های کنونی وزارت ارشاد یا وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از صنعت چاپ کافی نیست و به همین دلیل باید از قوانین مرتبط با حوزه هنر برای چاپ که صنعتی هنری است استفاده شود.

عضو شورای عالی صنعت چاپ استان قم با بیان این‌که توزیع امکانات علمی، آموزشی و مادی باید در سراسر کشور به طور یکسان اجرایی شود، گفت:‌ بهتر است هر بودجه و کمکی که قرار است به صنعت چاپ تزریق شود برای کل کشور باشد، زیرا اگر چه تهران دریا است اما شهرهای دیگر به مانند رودخانه‌هایی هستند که به دریای تهران سرازیر می‌شوند.

به گفته وی، رودخانه‌هایی که به این دریا وصل می‌شوند موجب جزر و مدهایی در صنعت چاپ کشور می‌شوند که در طولانی مدت به نفع چاپ کشور است.

رضایی توزیع عادلانه امکانات بین تهران و سایر شهرها را ضروری دانست و یادآور شد: زمانی که آموزش به صورت یک علم فراگیر در سایر شهرهای ایران اجرایی شود و چاپخانه‌داران و فعالان این حوزه به حضور در کلاس‌‌های آن تشویق شوند این صنعت به مرور رشد و ارتقا پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: نباید به گونه‌ای برخورد شود که چاپخانه‌داران شهرها و استان‌های دیگر فکر کنند که از امکانات پایتخت محرومند و احساس کمبود کنند، این سند می‌تواند با در نظر گرفتن این موضوع گستره فعالیت‌های آموزشی را توسعه دهد.

رضایی با بیان این‌که صنعت چاپ در استان قم، صنعتی دیرینه و قدیمی است، یادآور شد: چاپخانه‌های بسیاری در استان ما به تولید و انتشار مفاهیم قرآنی و دینی می‌پردازند و به همین دلیل باید از زیرساختی قوی و به روز برای چاپ این آثار برخوردار باشند.

وی گفت: چاپخانه‌های به روز و مدرن در این استان برای توسعه و ترويج عناصر و مولفه‌‌هاي فرهنگي تمدن نوین اسلامی و ایرانی در این استان به عنوان یکی از مفاد این سند فعالیت می‌کنند و امیدواریم با حمایت جدی صنعت چاپ این حوزه رونقی دوباره بگیرد.

سند راهبردی صنعت چاپ کشور همزمان با برپایی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد؛این سند قطب‌نماي نقشه راه مديريت در صنعت چاپ کشور به شمار می‌آید و قرار است کارها، برنامه‌ها و تصمیمات این حوزه به تناسب مفاد این سند اتخاذ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط