یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
بررسي ديدگاه‌هاي حزب كارگزاران سازندگي در یک کتاب

کتاب «حزب کارگزاران سازندگی» با عنوان فرعی اولین حزب دولت ساخته، نگاهي به تاريخچه شكل‌گيري احزاب در ايران، روند شكل‌گيري، موضع‌گیری و نقش اين حزب بعد از انقلاب اسلامي و به ويژه در جريان فتنه سال 1388 دارد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب تشکیل حزب کارگزاران و زمینه‌های شکل‌گیری آن، حضور در صحنه‌های سیاسی، تقابل با دولت، نقش این حزب در فتنه 88 را مورد تحلیل قرار می‌دهد و در پایان نقدی بر مبانی فکری و دید‌گاهی حزب کارگزاران سازندگی را عرضه مي‌كند.

سابقه تشكيل گروه‌ها و احزاب به شكل امروزي به زمان مشروطه بازمي‌گردد. در اين دوره به دليل هجوم سنگين سخت‌افزاري و نرم‌افزاري قدرت‌هاي سلطه‌گر و براي تدوام تسلط آن‌هابر منابع ايران، احزاب و گروه‌هايي نياز بودند تا بتوانند فرهنگ سياسي آن‌‌ها را در ایران بومي كند و ايده تشكيل اين احزاب از اين دوره قوت گرفت. 

ابتدا گروه‌هاي سياسي و احزاب به صورت محافل مخفي و نيمه‌مخفي با زمينه فراماسوني و روشنفكرانه شكل گرفتند و بعد در دوره مشروطه علني شدند.

احزاب و گروه‌هاي تشكيل شده در ايران با سبك و سياق غربي به شدت با باور‌ها و رفتار مردم نامتجانس بودند و همين عملكرد باعث شد تا ميان مردم و روحانيت باور خوشي نسبت به احزاب در ايران شكل نگيرد. اين گروه‌ها به دليل وابستگي مستقيم(ايدئولوژيك) يا غير مستقيم( فرهنگي) ويژگي بسيار منفي از خود‌بيگانگي و اتصال به بيگانه را همراه داشتند. 

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، احزاب به واسطه روحيه‌باقي‌مانده از حزب‌گرايي غربي، تنها به قبضه حكومت مي‌انديشيدند و احزابي مانند جبهه ملي و نهضت آزادي بر خلاف به قدرت رسيدن در ابتداي انقلاب و مجمع روحانيون و سازمان مجاهدين در دوران جنگ و پس از‌آن، موفق به همراهي با انقلاب، امام و رهبري نشدند و از سوي مردم طرد شدند.

شكل‌گيري حزب كارگزاران واكنشي بوداز سوي اين قشر به نپذيرفتن برخي چهره‌هاي خود از سوي جامعه روحانيت مبارز، براي حضور در ليست انتخاباتي مجلس چهارم كه داراي اختلاف اساسي با مباني فكري جامعه روحانيون مبارز بودند. 

اين حزب با نام «خدمتگزاران سازندگي» ثبت شد و در 25 مرداد ماه 1378 با عنوان حزب كارگزاران سازندگي ايران، پروانه تاسيس دريافت كرد. 

اعضاي اين حزب عطالله مهاجراني، محمد‌علي نجفي، غلامحسين كرباسچي، محمد هاشمي، سيد حسين مرعشي ، رضا امراللهي، سيد مصطفي هاشمي طباء، علي هاشمي بهرماني، محسن هاشمي، اسحاق جهانگيري، غلامرضا فروزش، رضا ملك زاده و يدالله طاهر نژاد هستند. 

اصلاح‌طلبان بعد از شكست در انتخابات نهم رياست جمهوري دچار شوك بزرگي شدند. اين شوك شامل كانديدا هاي ناكام نيز بود. آنان به سياست خارجي از زاويه ارتقاي جايگاه اقتصادي ايران در اقتصاد جهاني مي‌نگرند. 

كتاب «حزب كارگزاران سازندگي» با عنوان فرعي اولين حزب دولت ساخته از سوي موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت با شمارگان سه هزار جلد در 316 صفحه و بهاي 80 هزار ريال، وارد بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط