چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
حماسه‌آفرینی از رسالت‌های قرآن است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حماسه‌آفرینی از رسالت‌های قرآنی است و سه مفهوم عزت، غیرت و شجاعت در آن مندرج شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومي معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدی پيش از ظهر امروز (هشتم خردادماه) در نشستی با اصحاب قرآنی استان گيلان كه در سالن اجتماعات اداره‌ كل ارشاد اسلامی گيلان برگزار شد، با اشاره به مفهوم حماسه، اضافه كرد: حماسه جمع سه مفهوم عزت، غيرت و شجاعت است و تركيب اين‌ها لغت حماسه را شكل می‌دهد. وقتی می‌گوييم كه رسالت قرآن حماسه‌آفرينی است، يعنی قرآن در سه زمينه عزت‌آفرينی، غيرت‌آفرينی و شجاعت‌آفرينی هم رسالت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدی يكی از رسالت‌های بزرگ قرآن كريم را آرامش‌بخشی دانست و اظهار كرد: آرامش‌بخشی از رسالت‌هايی است كه دنيای امروز خيلی به آن محتاج است و قرآن كريم هم به شدت به اين رسالت تاكيد دارد.

وی با بيان اين‌كه از ميان صفت‌های گوناگون قرآن، صفت «ذكر» مهم‌ترين صفت قرآنی است، افزود: قبل از خلقت جسم، قرآن به ما آموزش داده شده و بيانی است كه در فطرت‌های ما وجود دارد و مايه توجه ماست. در حقيقت، بازخوانی و بازآموزی قرآن امری فطری است. بنابراین، آموزه‌های قرآنی با هيچ آموزه فطری در تعارض نيست.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اين‌كه فطرت همه انسان‌ها براساس حقيقت آموزه‌های قرآنی سازماندهی پيدا كرده، ادامه داد: آرامش جنبه‌ای است كه در پيرو ذكر به وجود می‌آيد. بزرگترين ذكر، ياد خدا و مايه آرامش قلب‌ها است؛ بنابراین، نماز و قرآن، بالاترين ذكرهایند و مسجد، دارالذكر ناميده شده است.

وی با بيان اين‌كه قرآن آمده تا برای ما و همه جهان مايه اطمينان و آرامش باشد، اظهار كرد: بزرگترين نيازی كه بشر در طول زندگی خودش داشته و دارد، اين است كه بتواند به آرامش دست يابد و هيچ چيزی بهتر و زيباتر از قرآن نمی‌تواند برای انسان، روح او، زندگی مادی و معنوی و زندگی عقلانی‌اش اين آرامش را به دنبال بياورد.

وی از مسوولان موسسات و اصحاب قرآنی خواست تا پيگير حمايت‌های مراكز و موسسات دينی و قرآنی باشند و یادآور شد: بايد موسسات قرآنی توانمندی داشته باشيم و اين توانمندی دارای بيش از 100 مولفه است و فقط مقوله توان مالی را شامل نمی‌شود. اگرچه داشتن پشتوانه‌های مالی يكی از شاخصه‌هاست ولی الزاما توانمندی را برای موسسه به ارمغان نمی‌آورد.

حجت‌الاسلام محمدی صدور مجوز فعاليت برای موسسات قرآنی را نوعی مشروعيت قانونی و حق فعاليت در نظام دانست و اظهار كرد: برخورداری از معافيت‌های مالی، به دست ‌آوردن اعتبار اجتماعی و حمايت‌های نرم‌افزاری در عرصه‌های حفظ، مفاهيم، روخوانی و روان‌خوانی و تفسير، از ديگر آثار داشتن مجوز موسسات قرآنی است.

وی با اشاره به اين‌كه متاسفانه فعاليت‌های موسسات قرآنی محدود به حوزه‌های آموزش عمومی قرآن مانند حفظ و روخوانی و مفاهيم و گاهی تدبر و تفسير است، ادامه داد: عرصه‌های ديگری وجود دارد كه بايد فتح شود، نظیر ورود به مجموعه آموزش‌های هنری مانند دوره‌های فيلمنامه‌نويسی و نمايشنامه‌نويسی، دوره‌های هنرهای تجسمی قرآنی، روزنامه‌نگاری قرآنی و بحث‌های رسانه‌ای و ديجيتال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط