چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
صندوق‌آبادی: هنرمند باید نسبت به فرم و محتوای اثر هنری مسوول باشد

علی‌اشرف صندوق‌آبادی، نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران در مراسم رونمایی از دو کتاب «مناجات‌نامه حضرت امیرالمومنین» و «ترکیب‌بند محتشم کاشانی» با خوشنویسی مجتبی ملک‌زاده در موزه امام علی(ع) گفت که هنرمند نسبت به دو وجه فرم و محتوا مسوول است و آثار ملک‌زاده ار نظر محتوا و فرم هنری در عالی‌ترین درجات زیبایی شناختی قرار دارند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب‌های «مناجاتنامه حضرت امیرالمومنین(ع)» و «ترکیب‌بند محتشم کاشانی» با خوشنویسی مجتبی ملک‌زاده عصر دیروز، سه‌شنبه، 21 خرداد، با حضور امیر عبدالحسینی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین مدیر موزه هنرهای قرآنی امام علی (ع)، علی شیرازی، خوشنویس و مدیر سابق دفتر اصفهان انجمن خوشنویسان ایران، علی‌اشرف صندوق‌آبادی، نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی، رییس ستاد تکریم سال امام علی (ع)، وریا هاشمی، مدیر نگارخانه آیرین، مجتبی ملک‌زاده و گروهی از هنرمندان حوزه خوشنویسی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد. 

علی‌اشرف صندوق‌آبادی در این مراسم گفت: هنر یک موهبت الهی است که تعاریف بسیاری درباره آن ارایه شده است. بر این اساس فردی که به دنبال هنر است، باید به نقطه‌ای از ظرفیت برسد تا به هنر دست یابد. رسیدن به این نقطه سبب مسوولیت هنرمند نسبت به تاریخ، فرهنگ و انسانیت است. 

وی افزود: مسوولیت هنری دو وجه دارد؛ وجه نخست نسبت به فرم است. یعنی هنرمند باید اثر هنری خود را در نهایت زیبایی خلق کند. این وجه از مسوولیت در آثار استاد ملک‌زاده در اوج است. دیدن آثار این هنرمند حظ بصری بسیاری برای مخاطب به همراه دارد. 

نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران در ادامه به وجه دیگر مسوولیت هنری اشاره کرد: وجه دوم مسوولیت هنری به محتواست. هنرمند، به ویژه هنرمند خوشنویس ایرانی و مسلمان هر چیزی را نمی‌تواند بنویسد. این دو کتابی که با خط استاد ملک‌زاده منتشر شده، یکی «مناجات‌نامه حضرت مولی الموحدین، امام علی ابن ابی‌طالب (ع) است و دیگری «ترکیب‌بند محتشم کاشانی» در سوگ و رثای سیدالشهدا امام حسین (ع) است. محتوای این دو کتاب نیز در اوج است. بنابراین استاد ملک‌زاده هر دو وجه مسوولیت هنری را به کمال انجام داده است. 

صندوق‌آبادی در پایان گفت: مسوولان فرهنگی نیز وظیفه دارند آثاری را که نشان دهنده این دو وجه مسوولیت هنری هستند، در اختیار همگان بگذارند. نباید این آثار در موزه‌ها و نگارخانه‌ها محبوس بماند. موزه امام علی (ع) با انتشار این آثار خدمت بزرگی در راستای غنا بخشیدن به هنر انجام داده است. 

علی شیرازی دیگر سخنران این مراسم گفت: پیش از تاسیس موزه امام علی (ع) کمیته تکریم سال امام علی (ع) به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی تصمیم به خرید آثار هنری با مضامین مذهبی گرفت. نخستین اثری که در این کمیته خریداری شد، خوشنویسی مناجات حضرت امیرالمومنین(ع) به خط استاد ملک‌زاده بود. 

وی افزود: همچنین باید بیان کنم که خوشنویسی مناجات‌نامه امام علی (ع) نخستین اثر هنری بود که پس از تاسیس موزه امام علی وارد این مکان مقدس شد. این دو آثار عالی‌ترین اثر خوشنویسی با خط نستعلیق و شکسته نستعلیق است. با آن که تاکنون کتاب‌های بسیاری با این خطوط نوشته شده‌اند، اما این دو اثر استاد ملک زاده بسیار بدیع هستند.

در این مراسم همچنین امیر عبدالحسینی، مدیر موزه امام علی (ع) دقایقی را در راستای انتشار این دو کتاب برای حاضران سخنرانی کرد. او همچنین از وریا هاشمی، مدیر نگارخانه آیرین که در انتشار این دو کتاب فعالیت داشته، تشکر کرد. 

در پایان این مراسم تعدادی کتاب به کتابخانه موزه هنرهای قرآنی امام علی (ع) از سوی انتشارات آبان اهدا شد که «راز خط در آثار استاد غلامحسین امیرخانی»، «راز نقاشی‌خط استاد جلیل رسولی»، «رباعیات خیام با خوشنویسی استاد مرادی»، «هنر خوشنویسی در ایران»، «از خط تا خط»، «سرو نقره‌ای»، «کتاب سال گرته»، «تصویرگری در دنیای امروز»، «سنگ نوشته‌های کوفی» ‌نام برخی از آن‌هاست. 

«مناجاتنامه حضرت امیرالمومنین(ع)» و «ترکیب‌بند محتشم کاشانی» با خوشنویسی مجتبی ملک‌زاده، از خوشنویسان پیشکسوت، از سوی نشر آبان و با مشارکت مدیریت هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به چاپ رسیده و جلد آن نیز به شیوه جلدسازی قدیمی بازسازی شده است. تعداد صفحات این دو اثر هرکدام 40 صفحه است و با شمارگان هزار نسخه روانه کتابفروشی‌ها شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها