شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
خاکپور: کتابخانه‌های کشور‌‌های عضو اکو از ظرفیت ایفلا استفاده کنند

علی خاکپور، کارشناس اسناد بین‌‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط میان ایفلا، یونسکو و کتابخانه‌های بین‌‌المللی عضو اکو باعث آشنایی بیشتر کتابداران 11 کشور عضو اکو می‌شود و عاملی برای تقویت زبان فارسی است.-

خاکپور در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: موسسات و انجمن‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی بین‌‌المللی که با نام اختصاری (ایفلا) شناخته می‌شود، یک سازمان غیر انتفاعی است که در سال 1927 میلادی در  کشور هلند فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان این‌که ایفلا یک سازمان بین‌‌المللی است که روابط نزدیکی با آژانس‌های بین‌المللی مانند یونسکو دارد، اظهار کرد: این سازمان به صورت ویژه در بحث کتابداری و اطلاع‌رسانی وارد می‌شود اما در عمل با فاعل‌های فرهنگی، علوم انسانی و همچنین با کشور‌‌های عضو اکو در ارتباط است.

این کارشناس اسناد بین‌‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در زمینه کتابداری و اطلاع‌رسانی بزرگترین کارهای ایفلا تهیه کتابشناسی بین‌‌المللی است، عنوان کرد: این کتابشناسی بین‌المللی با همکاری کتابخانه کنگره آمریکا و یونسکو  اطلاعات ناشران کشور‌های عضو سازمان ملل و ایفلا جمع آوری شده است.

وی با بیان این‌‌که این طرح هنوز به طور کامل اجرا نشده است افزود: کشور‌های عضو ایفلا و سازمان ملل می‌توانند به صورت آنلاین از این اطلاعات استفاده کنند.

خاکپور با اشاره به برگزاری منظم کنفرانس‌های سالانه ایفلا  از سال 1930 تاکنون، عنوان کرد: کنفرانس ایفلا هر سال در یک کشور برگزار می‌شود و به صورت متداول کتابخانه‌های ملی، دانشگاهی، پارلمانی و مراکز کتابداری و اطلاع‌رسانی عضو این سازمان می‌شوند.

این کتابدار پیشین بخش مرجع کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایفلا به صورت کشوری عضو نمی‌پذیرد و در حال حاضر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و کتابخانه سازمان مدیریت راهبردی ریاست جمهوری عضو این سازمان هستند.

وی درباره مزایای عضویت کتابخانه‌ها در ایفلا اظهار کرد: ارسال تمام انتشارات ایفلا برای کشور‌های عضو به صورت رایگان، داشتن حق رای در نشست‌های هیات‌های اجرایی و تصمیم‌گیرندگان آن بخش، دعوت‌ از کشور‌های عضو برای شرکت در نشست‌های منطقه‌ای و کاهش هزینه‌های شرکت در کنفرانس‌ها، از مزایای عضویت کتابخانه‌ها در بخش‌های گوناگون اسن سازمان است.

وی افزود: استفاده از تخفیف برای خرید کتاب‌های زبان اصلی، برای تامین منابع کتابخانه‌ای از دیگر مزایای عضویت کتابخانة‌های پارلمانی در ایفلاست.

خاکپور با اشاره به استفاده از ظرفیت کشور‌های عضو اکو در سازمان ایفلا اظهار کرد: کتابخانه‌های پارلمانی کشور‌های عضو اکو از طریق ارتباط این سازمان با یونسکو و کتابخانه‌های بین‌المللی، می‌تواند باعث تقویت زبان‌فارسی شوند. 

وی درباره زمان و مکان برگزاری این کنفرانس اظهار کرد: این کنفرانس هر سال در ماه آگوست ـ مرداد‌ماه ـ برگزار می‌شود و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز قصد دارد در این دوره کنفرانسی در زمینه منابع دیجیتالی ماه برگزار کند.

خاکپور درباره برنامه‌های دیگر موسسات و انجمن‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی بین‌‌المللی (ایفلا) عنوان کرد: امسال پیش کنفرانس‌های ایفلا در کشور مالزی و سنگاپور در تاریخ 14 تا 16 مرداد ماه برگزار می‌شود و زمان برگزاری کنفرانس‌های اصلی روزهای 26 مرداد تا یکم شهریورماه در نظر گرفته شده است.

کارشناس اسناد بین‌‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور سه هزار و 500 کتابدار از سراسر کشور در کنفرانس ایفلای سال 2013 گفت: همراه با این کنفرانس‌ها تور‌های بازدید از کتابخانه‌های ملی، دانشگاهی و عمومی کشور سنگاپور هم دایر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط